Gå till innehåll

SATA-problem, disk försvinner!


Recommended Posts

Tjenare alla!

Har ett problem som går mig på nerverna här... Jag har testat det mesta och det hela slutar bara med att jag drar mig i håret av ilska. Nu till problemet!

Jag har ett helt nytt moderkort (aldrig använt mer än 10gånger) dock inköpt för 1.5måndar sen. Det är ett budgetmoderkort just för att jag inte skall använda det själv utan det skall stå igång (server) så det kräver bara IDE/SATA utgångar och att det fungerar såklart. Det är ett: ASUS P5VD2-VM SE.

När jag kopplar in IDE hårddiskarna så fungerar allt, har även ett kontrollerkort till IDE hårddiskar som fungerar klockrent under windows server 2008, men inte i windows server 2003. Inte det problemet jag vill ha åtgärdat för jag kan använda mig utav 2008an... Men när jag kopplar in SATA hårddisken (helt nyköpt 500GB) så dyker den fint upp i BIOS o allt. Inga problem förens man kommer in i windows. Den dyker upp i "den här datorn" och jag kan skapa mappar på den etc... Såfort jag börjar kopiera större filer till den så hänger den sig (bara överföringen, kan göra annat i windows) och efter 1 minut ungefär får jag upp ett varningsmeddelande om att "enheten" inte existerar. Sen försvinner hårddisken ifrån "den här datorn" och även ifrån "diskhanteraren" Startar om.. o då dyker den upp i "den här datorn" igen. Detta får mig att flippa ur då jag verkligen behöver hårddisken :/

Vet ni vad som är fel?

Har testat att installera drivers ifrån ASUS hemsida, dock utan resultat :(

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kabelkontakterna till SATA brukar sitta dåligt i moderkortet. Där finns låsbara kontakter som är att föredra.

Det har även hänt att plastflag har blockerat kontaktstiften.

Kör kontakten i-och-ur några gånger och se till att kontakterna inte kan glida snett eller ur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råkade ut för något liknande för ett tag sen. Efter lite hjälp här inne så fick jag förslaget att byta sata-kabeln. Jag tyckte det kändes långsökt men ett billigt alternativ att felsöka på. Se på fanken att det funkade... och därefter har jag avhjälpt samma fel hos fler av mina bekanta. En kvalitetskabel har hjälpt...

Symptomen är liknande dina när det kommer till att disken bara "försvunnit" vid vissa tillfällen.

Prova... det kostar ca en hundring att införskaffa en kabel med lås, av ordentlig kvalitet.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kabelkontakterna till SATA brukar sitta dåligt i moderkortet. Där finns låsbara kontakter som är att föredra.

Det har även hänt att plastflag har blockerat kontaktstiften.

Kör kontakten i-och-ur några gånger och se till att kontakterna inte kan glida snett eller ur.

Har testat det, damsugat/blåst/lirkat på sladdarna o allt utan resultat :( Låsbara kontakter ska jag fundera över :) tack =)

Jag råkade ut för något liknande för ett tag sen. Efter lite hjälp här inne så fick jag förslaget att byta sata-kabeln. Jag tyckte det kändes långsökt men ett billigt alternativ att felsöka på. Se på fanken att det funkade... och därefter har jag avhjälpt samma fel hos fler av mina bekanta. En kvalitetskabel har hjälpt...

Symptomen är liknande dina när det kommer till att disken bara "försvunnit" vid vissa tillfällen.

Prova... det kostar ca en hundring att införskaffa en kabel med lås, av ordentlig kvalitet.

Mange

Okej, har en till (röd vanlig) SATA kabel hos min polare som har lådan där moderkortet låg. Ifall den inte fungerar iheller är det väl snarare fel på moderkortet? För man ska väl ha en himla otur ifall man får två söndriga kablar hehe :P

Tack för era tips i alla fall, riktigt störande detta :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, har en till (röd vanlig) SATA kabel hos min polare som har lådan där moderkortet låg. Ifall den inte fungerar iheller är det väl snarare fel på moderkortet? För man ska väl ha en himla otur ifall man får två söndriga kablar hehe  :P

Du kan ju alltid använda någon av de andra SATA-portarna i felsökningssyfte. Du måste ju inte använda SATA0 först...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, måste ha missat att han redan provat 2 kablar.

Nej, du har inte missat något...

...

Okej, har en till (röd vanlig) SATA kabel hos min polare som har lådan där moderkortet låg. Ifall den inte fungerar iheller är det väl snarare fel på moderkortet? För man ska väl ha en himla otur ifall man får två söndriga kablar hehe :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr :/ helt nyköpt moderkort och jag har bara IDE o externa hddar samt då en SATA disk som oxå är nyinköpt. Det skall vara sen server och servern skulle först stå hos min polare men efter dessa problemen orkade han inte, så jag tog över ansvaret. Det innebär att han bara gav mig burken, så skall hämta moderkortslådan etc snarast möjligt och där i skall det om jag minns rätt finnas en till SATA kabel :) och nej kabeln har ej används av någon annan enhet, sprillans ny :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr :/ helt nyköpt moderkort och jag har bara IDE o externa hddar samt då en SATA disk som oxå är nyinköpt. Det skall vara sen server och servern skulle först stå hos min polare men efter dessa problemen orkade han inte, så jag tog över ansvaret. Det innebär att han bara gav mig burken, så skall hämta moderkortslådan etc snarast möjligt och där i skall det om jag minns rätt finnas en till SATA kabel :) och nej kabeln har ej används av någon annan enhet, sprillans ny :)

Du har inte testat disk och kabel i en annan burk ?? .....bara för att kanske kunna utesluta moderkortet, tänkte jag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...