Gå till innehåll

Håller min hårddisk på att ge upp?


Recommended Posts

Har ett litet dilemma med ett par hårddiskar.

Den första disken är kopplad som en lagringsdisk (sata kontakt) och är i sin tur partionerad i tre delar. Mitt dilemma är att den "tickar till" en gång och sen låter det som att den varvar ner... enklast att förklara det så. I samband med detta så går det aningen trögare att komma åt den i "Den här datorn"... känns lite som den hänger sig, men den vaknar ganska snabbt till liv. Har kollat alla inställningar för energisparläge osv och allt är som det ska... detta bara hände en dag men har den senaste veckan hänt mer och mer frekvent. Min magkänsla säger mig att diksen börjar bli trött och sliten... även om den är yngre än ett år. Har haft liknande problem med en annan disk, men då stog den bara och tickade hela tiden.... känner igen tickljudet.

Den andra disken är jag ganska säker på har med Vista att göra. Det är en extern disk som innehåller min musiksamling... Alla mina spelningslistor är länkade till denna disken och har gjort så sen ett halv år tillbaka. Ibland när jag spelar musik så tystnar musiken och mediaspelaren slutar att svara... låter jag det bara bli att kladda så går det igång igen efter 15-30 sekunder. Detta problemet hade jag inte när jag körde XP på datorn. Jag har letat över Microsoft och även tankat hem lite "genuine" uppdateringar som har haft med usb att göra... ingen direkt förbättring.

Är jag fel ute? Är det kanske så att jag fått några "fulcodecs" i datorn? Jag installerade K-lite när jag uppgraderade till Vista på denna maskinen...

Åsikter?

Mvh // Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig låter det som antingen en Inaktivitets-avstängning (energispar inställning) av disken

eller så har du problem med diskens spänningsmatning (kontaktglapp).

För disken blir väl inte otroligt varm så intern skyddsmekanism stänger av disken !?

(kollat luftfiltret framför diskarna nyligen?)

Den externa USB-disken kan även den varva ner om den är overksam längre tid.

Vissa USB-problem skall ju till viss del lösas i SP1...(säger dom...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det kan vara problem med kontakten är ju inte omöjligt. Jag "fulkopplade" disken då den avsedda SATA-strömkablen inte var lång nog. På denna disken finns det alternativ att använda antingen den nya svarta sata-spänningskabeln eller en vit av den gamla typen... kan detta spela roll?

Tror inte att det har med värme att göra... har rejäl genomströmning i burken.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att det har med värme att göra... har rejäl genomströmning i burken.

Bra genomströmmning hjälper ju inte om det är så att disken blir överhettad av något fel på den! Öppna burken o känn på disken är tipset!..... det låter ju lite som en "skyddsavstängning".    :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att det har med värme att göra... har rejäl genomströmning i burken.

Bra genomströmmning hjälper ju inte om det är så att disken blir överhettad av något fel på den! Öppna burken o känn på disken är tipset!..... det låter ju lite som en "skyddsavstängning".    :)

Skulle ändå hem på lunchen och släppa ut jycken... har kollat värmen nu och diskarna är nästan svala. Datorn har stått på sen kl 7 i morse... Ska låta sidan vara av nu och verkligen anstränga mig att lokalisera ljudet.

Även kontakterna på både moderkort och i diskarna sitter helt ok. Ska kanske prova att byta kabeln till den aktuella disken?

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det kan vara problem med kontakten är ju inte omöjligt. Jag "fulkopplade" disken då den avsedda SATA-strömkablen inte var lång nog. På denna disken finns det alternativ att använda antingen den nya svarta sata-spänningskabeln eller en vit av den gamla typen... kan detta spela roll?

Tror inte att det har med värme att göra... har rejäl genomströmning i burken.

Mange

Fulkoppling eller ej så ska det vara bra kontakt i skarvarna.

Den 4-poliga kontakttypen har större risk för glapp eftersom plasthöljet håller fast kontakten oberoende av

stift och hylsor. Den svarta SATA-kontakten spänner även med kontaktytorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det kan vara problem med kontakten är ju inte omöjligt. Jag "fulkopplade" disken då den avsedda SATA-strömkablen inte var lång nog. På denna disken finns det alternativ att använda antingen den nya svarta sata-spänningskabeln eller en vit av den gamla typen... kan detta spela roll?

Tror inte att det har med värme att göra... har rejäl genomströmning i burken.

Mange

Fulkoppling eller ej så ska det vara bra kontakt i skarvarna.

Den 4-poliga kontakttypen har större risk för glapp eftersom plasthöljet håller fast kontakten oberoende av

stift och hylsor. Den svarta SATA-kontakten spänner även med kontaktytorna.

Då kan det vara läge att skaffa en förlägning då? Lite konfunderad... vickade lite på kablarna och konstaterade att de satt ok. Sen dess har det inte låtit något alls. Kan marginalerna vara så små? (peppar peppar, det återkommer säkert så fort jag lämnat datorn)

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående klicket, Det kan ju vara värt att göra en diskkontroll, för att se om det finns några skadade sektorer. Sånt inträffar för det mesta, innan en disk ger upp och vissa konstiga onormala ljud som ej förekommit tidigare kan tyda på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...Lite konfunderad... vickade lite på kablarna och konstaterade att de satt ok. Sen dess har det inte låtit något alls. Kan marginalerna vara så små? ...

Ja, skillnaden mellan kontakt och avbrott handlar om mikrometer vid så låg spänning.

Vid större strömuttag så kan stiften microsvetsas fast.

Jag brukar känna glappet genom att hålla i en tråd åt gången och föra den fram och tillbaka i kontakten.

Det skall kärva något men ofta glidet det alltför lätt. Efter att man ruggat upp en kontaktyta så

brukar det hålla sig ett tag.... bara. Det är knepigt att en så dålig kontakttyp lever vidare.

Jag har haft detta problemet för flera år sedan då en extra disk klapprade och småhängde systemet.

Det var väldigt känsligt den gången...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare: jag vickade lite på kontakterna och klickandet försvann tillfälligt. Det har hörts sen dess, men nu utan det efterföljande nervarvandet. Kanske är det så att spänningen spökar något.

Om vi nu bortser från det rent fyskiska kontaktproblemet, kan detta ha att göra med att jag uppdaterade BIOS för en vecka sen? Jag ska nog inte sticka under stolen med att det var därefter som jag uppmärksammade klickandet. Har BIOS något med spänningsgivningen till hårddiskarna på något sätt? Jag vet att BIOS anger spänning till processor osv men är diskarna inräknade i detta?

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa spänningar för moderkortet justeras visserligen från BIOS, för t.ex. CPU och minnes trimningar.

Men det är nätenheten som sköter regleringen av standard spänningarna 5V och 12V till diskar m.m.

Oavsett ovanstående så krävs det en kraftig sänkning av 12V för att disken skall släppa reläet.

Att du inte hör disken varva ner är väl därför att numera så är avbrottet kortare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror du då?... kan jag konstatera att disken börjar ge upp? Nätaggregatet är nytt och funkar uppenbarligen till de andra diskarna, grafikkortet (den extra sladden till pci-e) osv osv...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror du då?... kan jag konstatera att disken börjar ge upp? Nätaggregatet är nytt och funkar uppenbarligen till de andra diskarna, grafikkortet (den extra sladden till pci-e) osv osv...

Jag hittade ett par program som påstås kunna kolla bl.a om disken är på väg att ge upp,.... kanske kan vara värt att testa?    :)

http://www.urltoy.com/psc.htm

http://www.altrixsoft.com/en/hddinsp/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... ville bara få klarhet i vad din åsikt var.

Domen är entydig.... SATA-kabeln byttes och jag skaffade en adapter till strömförsörjningen. Efter en stund kom klickandet igen.... plockade ur disken och ersatte den med en ny. Nu har disken/datorn gått sen lunch och det funkar bara fint. Ska testa att sätta disken i ett kabinett och köra den via USB innan jag kastar ut den.

Edit: Har nu kört den felaktiga disken externt och klickandet kommer igen... när den är kopplad externt så hänger den systemet totalt. Drar jag ur kabeln så piggnar datorn till igen....

Problemet ur världen...*L

Tack för värdefulla råd, dock.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ett par program som påstås kunna kolla bl.a om disken är på väg att ge upp,.... kanske kan vara värt att testa?   

http://www.urltoy.com/psc.htm

http://www.altrixsoft.com/en/hddinsp/

Testade det programmet från altrixsoft och verkar som min hårddisk har en death time till 28sept 2008

Reliability 57%    Performance 57%    Error Resistance 57%

Power-on time 22,913 hours (954days)

Har haft denna dator exakt i 3år.

Litet roligt program, bara börja säkerhetskopiera saker på disken nu då ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ett par program som påstås kunna kolla bl.a om disken är på väg att ge upp,.... kanske kan vara värt att testa?   

http://www.urltoy.com/psc.htm

http://www.altrixsoft.com/en/hddinsp/

Testade det programmet från altrixsoft och verkar som min hårddisk har en death time till 28sept 2008

Reliability 57%     Performance 57%     Error Resistance 57%

Power-on time 22,913 hours (954days)

Har haft denna dator exakt i 3år.

Litet roligt program, bara börja säkerhetskopiera saker på disken nu då ;D

Tur dom inte gör program som beräknar livslängden på användarna!  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ett par program som påstås kunna kolla bl.a om disken är på väg att ge upp,.... kanske kan vara värt att testa?   

http://www.urltoy.com/psc.htm

http://www.altrixsoft.com/en/hddinsp/

Testade det programmet från altrixsoft och verkar som min hårddisk har en death time till 28sept 2008

Reliability 57%     Performance 57%     Error Resistance 57%

Power-on time 22,913 hours (954days)

Har haft denna dator exakt i 3år.

Litet roligt program, bara börja säkerhetskopiera saker på disken nu då ;D

Tur dom inte gör program som beräknar livslängden på användarna!   ;D

det finns såna program oxså  ;D    http://www.deathclock.com/

mvh

t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...