Gå till innehåll

Skärmsläckare fungerar ej


marreboy

Recommended Posts

Kör Vista premium och har den kopplad till min tv, därför vill jag kunna köra skärmsläckaren. Har fungerat perfekt, men helt plötsligt slutar alla skärmsläckarna att fungera. jag är dessvärre totalt okunnig på detta och vet inte ens var jag ska börja felsöka....några förslag??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att kika i egenskaper för bildskärm :D

Kontrollpanelen -> Anpassning -> skärmsläckare

Tack......låt mig förtydliga, fullt så dålig är jag inte så att jag inte har satt på en skärmsläckare. Problemet är att oavsett vilken typ jag väljer, vilken tid den skall gå på eller vads som helst, så fungerar inte skärmsläckaren, det aktiveras aldrig.....och detta är pudelns kärna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett villkor för att skärmsläckare skall gå igång är frånvaron av mus- och tangentbords -aktivitet i Windows.

Dessvärre visar det sig finnas program som efter installation verkar hålla aktiviteter igång som förhindrar skärmsläckning.

Svårigheten är att lokalisera vilka dessa är. Se exempel:

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?top...g67102#msg67102

Har det aldrig fungerat i din PC ?

Eller har det hänt nyligen efter någon uppdatering eller program installation ?

Eftersom mus och tangentbord är den normala sättet som skärmsläckning störs av så prova med att

koppla loss dessa två ett tag så de inte längre kan påverka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade nu och koppla bort min trådlösa mus och tangentbord. Själva dosan är kopplad via usb, det var ju uppenbart att det var detta som var problemet, men är det då inte meningen att jag ska kunna använda detta ihop med skärmsläckare? Verkar ju helkass!! Finns det något "knep" för att åtgärda detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att själva dosan är problemet ?

Har du även provat med att stänga av bara mus och tangentbord var för sig ?

Vad är det för modell/fabrikat ?

Kan det vara så att musen är ljuskänslig och tar ljusstörningar från annat håll ?

Kan det vara tangentbordet som 'pratar' då och då ?

Har du installerat programvara som övervakar enheterna ? Kan du då tillfälligt stänga av programmet ?

Vinns där en nyare Vista anpassad version att hämta hem ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett microsoft laser keyboard med mus och både musen och tangentbordet går via en liten dosa som sitter kopplat till usb porten......men några speciella drivrutiner till detta tycks det inte vara, jag bara kopplade det rakt in i usb porten och sen fungerade det. Jaja, uppenbarligen så är det så att datorer inte är riktigt min grej  :-[

Ska gå in på microsoft´s sida och se om det finns några drivrutiner till denna. Men det var mycket matnyttiga tips i ditt senaste svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...