Guest Fluorescent79 Posted April 5, 2008 Posted April 5, 2008 Jag vill skapa en ny partition på min Vista Media PC så de inspelade programmen får hamna på en egen partition. Jag tänkte att 100 gig skulle räcka. Men Vistas Disk Manager låter mig bara krympa den befintliga partitionen med cirka 70-gig. Och den föreslår att detta beror på att swap-fil eller liknande ligger ivägen så jag inte kan krympa mer. Finns det något program som gör att jag kan flytta dessa filer och på så vis frigöra så mycket disk som jag vill?? Quote
waxinator Posted April 5, 2008 Posted April 5, 2008 Vista är väldigt enkel och klarar ej att själv flytta filer på disken under drift, så mängden frigjord yta varierar kraftigt. Gnome Partition Manager klarar det genom att du bootar på en Image-CD med programmet. http://gparted.sourceforge.net/download.php Quote
Guest al6 Posted April 5, 2008 Posted April 5, 2008 Är den verkligen att lita på? Har testat att krympa partitioner i och med Ubuntuinstallationer och alla gånger har skiten kraschat och pajjat mitt filsystem, samma sak händer för mina vänner. Detta var Ubuntu 7.10 tror jag. Kanske har helt fel för mig? Quote
waxinator Posted April 5, 2008 Posted April 5, 2008 Jag har använt det ett par gånger och det har gått bra. Den har aldrig kraschat för mig. Windows har kört diskscan i uppstarten någon gång efteråt utan att hitta fel. Diskdata har alltid varit okay. Pillar man med att flytta boot partitionen så får man räkna med att köra Vista Repair med disk kontrollen. Men som med allt som har med diskförändring att göra så gäller backup före. Har man inget annat hjälpmedel så... vad gör man ? EDIT: Vista's "Säkerhetskopiera hela datorn" fungerar utmärkt för återställning via Vista DVD'n. Quote
plun Posted April 6, 2008 Posted April 6, 2008 Partioneringar..... : Oavsett skäl så innebär det mer eller mindre risker. 1. Backup på personliga filer, det SKA man iaf ha. 2. Diskens skick, Felkontroll samt Defragmentering ska vara körd. Ska man också iaf köra oavsett partioneringar. XPs manualer Felkontroll http://support.microsoft.com/?scid=kb%3Bsv...p;x=12&y=17 Defragmentering http://support.microsoft.com/?scid=kb%3Bsv...p;x=11&y=13 Gör man det är sannolikheten minimal att något går snett med gparted. Vista Det kan ibland vara svårt att krympa en Vistapartion och det beror på allt klutter i form av små indexering/skugg filer som ligger överallt. OO-defrag löser sådana problem. Aldrig använda en gammal Partition Magic version.. !!! Det blir bara skit med Vistapartitioner. Quote
Guest al6 Posted April 6, 2008 Posted April 6, 2008 Aldrig använda en gammal Partition Magic version.. !!! Det blir bara skit med Vistapartitioner. Jag råkade i min desperation göra detta, och det gick käpprätt åt helvete. Så nära att kasta min dator genom fönstret och börja sälja majblommor har jag aldrig varit. Quote
Guest Fluorescent79 Posted April 9, 2008 Posted April 9, 2008 Vad tror ni om Diskeeper då?? Det är ju ett väldigt kompetent defragmenteringsverktyg. Det kanske kan hjälpa till att flytta filerna som ligger ivägen?? Quote
Recommended Posts