Gå till innehåll

[LÖST] Bluescreen vid installation av drivrutiner för grafikkort


Recommended Posts

Ok, ingen annnan fläkt än den som sitter på cpu:n följde med och visst var den varm nu när jag kände på den fast jag har ju ingen aning om det kan röra sig om 90 grader. det gick ju att hålla på metalldelen som fläkten sitter på och det borde man ju inte kunna göra om det är nära kokpunkt.

Om du ser på bilden jag skickar med så ser du kylflänsarna för moderkortet.

Nederst är Sydbryggan(AMD SB600) sedan Nordbryggan(AMD 790FX) och överst processormatnings

regulatorerna. På den övre av dessa tre har jag en fläkt påtryckt.

Det är alltså en av dessa tre som borde vara 90 grader varm.

Om ingen av dem är så varm, så kan det vara att kylflänsarna inte sitter riktigt fast emot moderkortet

och de bryggor som de skall kyla.

Processorkylaren med fläkten har du ju bara 38 grader på enligt din bild.

Grafikkortet har du ju satt i den ljus-blå hållaren längst till höger i bild !?

Endast de två blå hållarna är PCI-E x16.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, ingen av dom tre tycker jag verkar vara så pass varm som 90 grader och när jag kollar mer noga så verkar dom ju sitta imot moderkortet som dom ska. Jag har ingen fäkt på någon av mina 3 st.  De här är ju inget som jag har fäst på själv utan det var ju påfäst o klart när jag fick moderkortet så jag hoppas dom ligger imot som dom ska.

Jag sökte på mitt moderkort angående temperaturen och hittade en person som har mailat o frågat moderkortstillverkaren om 88 grader i idle är normalt:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s...88777&st=60

(Inlägg nummer 67)

Verkar som om man inte helt ska lita på speedfan och att kortet är gjort för höga temperaturer.

Så då kör vi på det!?  :) Känns ju skumt att det ska vara så men man måste väl kunna lita på vad dom säger.

Angående platsen för mitt grafikkort så sitter det på den plats du beskriver, alltså rätt plats  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur mycket din processorkylares fläkt blåser runt omkring så kan det räcka med den.

I annat fall brukar det följa en mindre inplastad fläkt som skall tryckas fast över moderkortets egna kylflänsar.

Jag har suttit här och googlat ett antal timmar nu och många har samma problem som du... men ingen har en lösning.

http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/31775/?o=140

De skriver att man skall avinstallera alla gamla ATI-drivrutiner innan man installerar de nya...

https://support.ati.com/ics/support/default...questionID=1447

( cat-uninstaller.exe och smartgart-uninstall.exe ) så det är väl bäst att du gör detta.

Dina PCI -enheter ser normalt ut... I ditt läge så hade jag nog varit frustrerad nog att gå hårt fram och

avinstallerat alla PCI enheter under Systemenheter och startat om för att se vad som händer...

Så här struligt ska det inte vara att installera...

Hur var det med avinstallation av mina pci-enheter? Ska jag avinstallera allt som ligger under systemenheter 35 st.? Starta om och sedan installera drivrutinerna på nytt för grafikkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googlade "infinite loop ati2drag och kunde inte hitta spec mkt, dock fanns det ett tips att ta bort drivaren i felsäkert läge och sedan starta om.

Innan sen drivaren installeras igen i VGA läge skall man stänga av sin antivirus.

Vanligare problem tycks det vara med ati2dvag så skulle det vara en felskrivning av dig ;) så är här en länk som kanske kan hjälpa http://www.sightsea.com/pghpchd/pages/infinite_loop.html

Enligt länken där så ska jag högerklicka på CPU till AGP Controller under systemenheter. Men jag har ingen som heter så? (se min bild)

namnlsqd3.th.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, ingen av dom tre tycker jag verkar vara så pass varm som 90 grader

Jag kände på mina '80 graders' kylpaket men de kändes bara jumna...

Enligt länken där så ska jag högerklicka på CPU till AGP Controller under systemenheter. Men jag har ingen som heter så?

Nej, det var därför jag nöjde mig med att fråga dig om dina PCI-enheter... Exemplet gällde AGP-grafik som vi inte har. (Jag hade också läst om den lösningen...)

Hur var det med avinstallation av mina pci-enheter? Ska jag avinstallera allt som ligger under systemenheter 35 st.?

Tja.. det var mitt desperata förslag... för att få datorn att åter igen söka efter drivrutiner till enheterna.

Jag ser att du har två gula frågetecken kvar ! Ingen av dem borde vara där.

Kör du i Felsäkert Läge när bilden är tagen ?

Ljud enheten har du ju ännu inte heller gjort iordning med lämplig drivrutin !

Videostyrenheten borde vara klar även om du väljer att köra standard VGA drivrutiner på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden är tagen i vanligt läge då inte grafikkortets drivrutiner är installerade. Om jag skulle installera grafikkortets drivrutiner och gå in i felsäkert läge så är det endast ljudenheten som inte hittar någon drivrutin. Och jag vet inte riktigt vilken drivrutin det skulle vara om det är grafikkortets ljudenhet, för den har stöd för ljud ut va?

Hur som helst har jag nu ringt DB och snackat med en tekniker. Han säger att dom sålt flera sånna här paket och att han inte hört något liknande problem (om man nu ska tro på det)  :) Han sa i alla fall att jag skulle testa kortet i en annan dator för att se om det blir samma sak där. Testade att trycka in det i en polares burk och det hände precis samma sak på hans burk som på min. Jag har även lagt märke till en del konstiga vita och rosa prickar vid uppstarten av bios som inte borde vara där när drivrutinerna för kortet är installerade. Även efter man valt felsäkert läge flimmrar det en massa röda prickar förbi precis när datorn börja boota upp. Det borde väl tyda på grafikproblem?

Teknikern sa i alla fall sen om det nu skulle vara samma fel som dyker upp även på en annan dator ska jag returnera kortet. Och det kommer jag nog göra nu i dagarna. Och sedan hålla tummarna för att det går fort att få ett nytt samt ett fungerande kort!

Ska dock testa ditt sista förslag att avinstallera alla systemenheter för att se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan lika gärna strunta i ytterligare försök med system enheterna eftersom dina tester pekar på

hårdvarufel. Så skicka du tillbaka kortet så får vi hoppas att nästa kort fungerar bättre.

Ljud enheten är ett hårdvarustöd för musik som kan ha med chipsettet på moderkortet att göra.

http://www.realtek.com.tw/downloads/downlo...0Audio%20Codecs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljud enheten är ett hårdvarustöd för musik som kan ha med chipsettet på moderkortet att göra.

http://www.realtek.com.tw/downloads/downlo...0Audio%20Codecs

Aha, men märkligt att inte de drivisarna blev installerade då jag körde cd-skivan för moderkortet. Ska spara länken i alla fall och testa installera när nya grafikkortet dyker upp om det inte fixar sig efter installation av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...