Gå till innehåll

Problem ansluta till trådlöst nätverk Vista - XP Pro


Recommended Posts

Jag behöver hjälp med trådlöst nätverk, jag har provat allt så långt mitt förstånd räcker -vilket inte är så långt i nätverkssammanhang, men ändå. Jag har läst vad jag kunnat hitta under några dagar, men har kört fast helt.

Jag har en ny HP-dator med Vista (AMD-processor), kopplad till Telia ADSL via ett Zyxel P 660-HW ADSL-modem med trådlös funktion. Här fungerar Internet, och jag når den gamla datorn både med Internet och nätverk via kabel, så långt är allt frid och fröjd.

Men när jag försöker koppla upp makans laptop, en HP med XP Professional SP2, med hjälp av en Zyxel G 202 trådlös USB-adapter är det kört. Nätverket hittas, men det går inte att ansluta.

Om jag försöker köra Guiden Nätverksanslutning slutar det med att det inte går, någonting fattas. Jag har vidtagit åtgärderna i MS KB 871122 för wireless zero configuration, men det hjälper inte.

Både den nya stationära HP-datorn och laptopen kör F-Secure IS 2008, nätverkskorten är markerade där i respektive dator men det hjälpte inte heller.

Vi har tidigare kört nätverk utan problem, men nu vill det inte alls. Man kan ju få nervsammanbrott eller gå bärsärkagång för mindre, men det hjälper väl inte det häller.. ;-)

Är det någon som har kunskaper och är villig att dela med sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter tips om krypteringsproblem i sammanhanget har jag nu gjort om nätverket från grunden med lägre krypteringsgrad, wep, och nu kan laptopen ansluta till nätverket och hålla kvar anslutningen. MEN med "Begränsad eller ingen anslutning"  >:(

Om jag kör Guiden Nätverk slutar det med att den inte kan slutföra konfigurationen och enheten kan inte läggas till. Någon som varit i den sitsen och vet hur man gör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Ängegärd!

Jag har skrivit ut sidan, blir till att dra igång i morgon. Och jag hyser visst hopp, jag får ibland meddelande om att de trådlösa "korten" inte är anslutna. Det kan ju definitivt bero på brandväggen. Skall bli mycket intressant att prova!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Ängegärd!

Jag har skrivit ut sidan, blir till att dra igång i morgon. Och jag hyser visst hopp, jag får ibland meddelande om att de trådlösa "korten" inte är anslutna. Det kan ju definitivt bero på brandväggen. Skall bli mycket intressant att prova!

Varsegod!!!

Ses imorgon!!!

HADet & NATTi!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det hjälpte inte det heller...

Jag provade att stänga av brandväggarna i båda datorerna, men icke. Latopen får begränsad eller ingen anslutning, den kan inte erhålla nätverksadress från nätverket.

Jag har skrivit ut HP-supportens anvisning, skall prova den. Sedan blir det ett försök att ringa HP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ringde HP-supporten som säger att det inte går med trådlöst nätverk mellan Vista och XP, eftersom Vista har ett annorlunda upplägg. Jag blev uppmanad att mejla deras support, utifall någon tekniker där kanske har en lösning. Och det är gjort, få se vad som händer.

Förhoppningsvis dyker det upp någon fix eller omvägskonstruktion som löser detta, men efter att ha hållit på nästan en vecka med eländet kan jag garantera en sak: Hade jag en viss MS-gubbe här skulle han definitivt inte känna sig särskilt Ball mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ett liknande problem fast med en USB-adapter (trådlös) från FUjitsu.

Det visade sig att routern's säkerhet, som var inställd på WPA/WPA2 med PSK, inte var så kompatibel med den trådlösa adaptern.

Det jag fick göra var att ställa ner säkerheten till 64 bitars wep istället för att få den att greppa ipadress och få kontakt med nätet.

Kan vara något sådant som strular.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ringde HP-supporten som säger att det inte går med trådlöst nätverk mellan Vista och XP, eftersom Vista har ett annorlunda upplägg. Jag blev uppmanad att mejla deras support, utifall någon tekniker där kanske har en lösning. Och det är gjort, få se vad som händer.

???

Bara undrar hur många 1000 det finns som kör fullt fungerande trådlöst nätverk mellan Vista och XP pro.

Har du nyaste drivrutiner? Hade själv problem med min Dlink-router i början. Kunde bara köra okrypterat, men efter uppgradering av drivisar fungerade det, men bara med WPA-kryptering. Kör själv Vista och XP pro via trådlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har säkert provat att köra helt utan kryptering också då? Det kan ju vara ett sätt att felsöka om dom två är kompatibla med varandra.

Ja, allra först gjorde jag det, mest av misstag, då funkade det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

???

Bara undrar hur många 1000 det finns som kör fullt fungerande trådlöst nätverk mellan Vista och XP pro.

Har du nyaste drivrutiner? Hade själv problem med min Dlink-router i början. Kunde bara köra okrypterat, men efter uppgradering av drivisar fungerade det, men bara med WPA-kryptering. Kör själv Vista och XP pro via trådlöst.

Ja, det måste ju funka för de flesta tycker man. Annars skulle ju alla fora vara nedlusade med frågor om detta. Jag skall kolla hur det är med uppdateringar hos Zyxel, men börjar bli ordentligt trött på eländet. Nåja, hoppet är ju det sista som dör sägs det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firmware till ADSL-modemet/routern är av senaste modell. Men till USB-enheten finns nya drivare. Det är bara det, att efter installation av den programvaran vägrar den gå igång. Håller på med tredje avinstallationen för att installera om igen.

Felet ligger med all säkerhet där, och inte i Windows som jag trodde och HP påstod. Får be ärbare herr MS-gubben om ursäkt, han är tydligen oskyldig  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firmware till ADSL-modemet/routern är av senaste modell. Men till USB-enheten finns nya drivare. Det är bara det, att efter installation av den programvaran vägrar den gå igång. Håller på med tredje avinstallationen för att installera om igen.

Felet ligger med all säkerhet där, och inte i Windows som jag trodde och HP påstod. Får be ärbare herr MS-gubben om ursäkt, han är tydligen oskyldig  ;)

Eftersom kombinationen; trådlöst & Vista långt ifrån fungerar.

Gör så här; lås ditt nät/Zyxel via mac-adressen, jag har iaf. inte lyckats på annat sätt.

fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet just nu är att den uppgraderade programvaran från Zyxel vägrar starta. Den är igång i processer, men inget interface visar sig. Ingenstans att göra ändringar alltså. Har mejlat Zyxelsupporten, får se i morgon om de bekvämar sig med att svara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny programvara hjälpte inte. Besök i Teliabutiken och byte av mottagaren hjälpte inte. Nollning av kryptering via Nätverks- och delningscenter i Vista hjälpte inte. Däremot funkar internetdelning nu sedan jag gått in i routern och där nollat krypteringen. Jag fick nummer till Zyxelsupport i Teliabutiken, får anlita dem på måndag. Till dess får internet på laptopen vila.

Märkligt att det inte funkar med kryptering! Men jag är för less för att prova mer lösningar nu, inväntar kontakt med supporten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag nått vägs ände. För att XP skall klara krypteringen behövs alltså patchen på http://www.microsoft.com/downloads/details...ee-1459234f4483

Då funkar det så långt att internetdelningen är OK. För att sedan i Vistadatorn hitta XP-datorn behöver man patchen från http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en

Det är bara det att när jag installerar den blåskärmar XP-datorn.

I morgon blir det en Vista-laptop till makan. Den gamla är ändå seg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det..... ett skolexempel på hur Microsoft, tillsammans med datortillverkarna, håller hjulen rullande! "Se till så dom okunniga jäklarna måste köpa nytt"   >:(

Ja, kan ju inte påstå att det känns "rätt", som jag sa i ett tidigare skede -hade jag en viss MS-gubbe här skulle han inte känna sig så Ball mer. Det är ett jäkla sätt att ändra premisserna utan bakåtkompatibilitet. Nu är som sagt laptopen rätt seg, har några år på nacken om än inte överdrivet många, så ett byte ligger väl inte långt borta i vilket fall som helst. Men liasom ändå, som vi skåningar säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...