Jump to content

Explorer.EXE startar inte vid uppstart

Affe70

Recommended Posts

Hmm..då jag startar vista så komer jag till inloggningsfönstret, loggar in som vnligt, men sen är det segt, slutar med att jag får ett svart skrivbord och endast mappen mina dokument som kommer fram. Är tvungen att gå in och manuellt köra explorer.exe för att komma igång.

Har kört diverse virus och trojan-sökare, men utan framgång.

Kan det kanske finnas nån vänlig och teknisk själ här som kan bidra med lite kunskap till mig?

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Affe70!

Var det inte så det skulle bli, om man körde ett crackat Vista?  ;)

Skoja lite bara,  ;D  så ta det inte så allvarligt. Du får säkert hjälp snart, jag kan bara inte komma på vad du har för problem just nu och varför det blir så här.

Vad händer om du loggar ut och in igen. Startar explorer självt då ?

Kör du med DreanScene som skrivbordsbakgrund ? ...med en gammal grafik drivrutin ?

Kör MsConfig.exe och prova att under fliken Autostart avmarkera så mycket rader som möjligt.

Starta om och se om det fungerar. Du kan åter markera raderna om det inte hjälpte.

Men visst är det så?... Detta är samma "symtom" som om man kör Vista på 30 dagar utan att ange serienummer och sen inte aktiverar det.

När du väl kommer in i datorn genom att manuellt köra "explorer.exe", kolla då om Vista är korrekt aktiverat. Högerklick på "Datorn" och välj "egenskaper"... längst ner står den info du behöver.

Är detta inte fallet så vete gudarna... en systemåterställning kanske?

Mvh // Mange

Tjena igen!

Har en äkta version och allting är aktiverat.

Har testat att bocka av i Autostarten de flesta program som nödvändigtvis inte behövs, men ingen skillnad. Har loggat ur och in igen ett otal gånger, men ingen skillnad.

Tror problemet kom då jag installerade Msnplus på MessengerLive, för efter den isntallationen började det bli mysko i burken. Har avinstallerat de programmet, men som sagt så funkar det fortfarande inte. Kanske är det en trojansk pålle som spökar, men varken NOD32 eller Ad-Aware kan finna nått.

Affe70!

Kanske dags att göra en systemåterställning som Manneman föreslog, eller har du missat det?

Om det nu blivit nåt allvarligt fel med explorer så kanske även den möjligheten är sabbad.

Om det funkar, backa då till ett datum när allt funkade, om nu systemåterställningen funkar, vill säga.

Lycka till

Tjena igen!

Har en äkta version och allting är aktiverat.

Har testat att bocka av i Autostarten de flesta program som nödvändigtvis inte behövs, men ingen skillnad. Har loggat ur och in igen ett otal gånger, men ingen skillnad.

Tror problemet kom då jag installerade Msnplus på MessengerLive, för efter den isntallationen började det bli mysko i burken. Har avinstallerat de programmet, men som sagt så funkar det fortfarande inte. Kanske är det en trojansk pålle som spökar, men varken NOD32 eller Ad-Aware kan finna nått.

Är det MsnPlus som har ställt till det så har du kanske råkat installera det sk "supportprogramet"? Hur detta ställer till otyg idag vet jag inte, men jag kommer ihåg att det busade ganska rejält för några år sedan. Prova att avinstallera MsnPlus, kör Ccleaner och prova igen. Förvisso borde Ad-Aware reagerat om det var skräpet som kom med "supportprogramet" tillsammans med MsnPlus...

Annars är det absolut en återställning som gäller... om nu det funkar vill säga.

Mange