Gå till innehåll

Någon som provat DDR3-minne än?


Gäst fjamsetramsa

Recommended Posts

Gäst fjamsetramsa

utkastade pengar då? om minnena är på 1333mhz men processorn bara 1066 så utnyttjas inte minnena helt då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är bortkastade pengar. Detta är ingen nyhet precis.

Det har skrivits mycket om minnestester och vad de gör för datorns prestanda. Endast program som kör

mattematiska upprepningar (Syntetiska tester) vinner något (7-10%) på dessa 'hypersnabba' minnena.

Dagens processorer bromsas inte mycket av för långsamma yttre minnen (L3).

Att då göra ännu snabbare minnen förbättrar ingenting för användaren.

Med 4-8 processorkärnor där alla kör program mot gemensamt yttre minne kan det göra skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa

ok...men å andra sidan sen jag bytade från 667minne till 800mhz blev det som jag upplever det stor skillnad och ännu något bättre när dom blev trimmade till 920mhz...då borde det väl öka rejält med minne på 1333mhz??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från DDR till DDR2 då eller från 667-800 ? ...eller lade du in mera minne samtidigt ?

Det beror på moderkortet och procesorn vilka minnen som stöds. Ibland har man inget val...

Testerna jämför vanligtvis dagens 'vanliga' DDR2 PC6400 (800) med DDR3 och dessas värstingar.

Frågan är om du klockade processorn också när du skriver att du ökade minnet från 400-460MHz.

I så fall ökade du prestandan på totalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa

jag klockade processorn med men det blev ju broms på den eftersom minnena inte går att klocka till mer än 920mhz..i asus biosklockning...eller vad finns det för möjlighet att klocka en q6600 utan att behöva bättre minnen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag klockade processorn med men det blev ju broms på den eftersom minnena inte går att klocka till mer än 920mhz..i asus biosklockning...eller vad finns det för möjlighet att klocka en q6600 utan att behöva bättre minnen?

Vad man gör är att ändra multiplikatorn för processorn. Om du t.ex. sänker frekvensen och ökar

multiplikatorn så har processorn kvar sin interna prestanda. Sedan ökar du frekvensen i steg fram till

systemet blir instabilt. Då kan minnet behålla sin lägre klockning samtidigt som processorns prestanda ökas.

Observera dock att överklockning sker på egen risk och oftast lönar det sig inte att laborera för mycket.

http://www.sweclockers.com/forum/showthrea...threadid=723298

Ännu en minnes test:

http://www.sweclockers.com/articles_show.p...6044&page=5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa

ja men det beror väl på vad man har för moderkort med eller det finns ngt program? har ett Asus P5ne-sli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa BIOS kan programeras via Windows program. T.ex AMD's Spider teknologi.

http://www.sweclockers.com/news_show.php?id=6807

AMD/ATI's nVidia chiplösning har programmet nTune för optimering via Windows.

Möjligheten till manuell klockning beror på moderkortet och dess BIOS.

Läs länken om överklockning och se om det är något för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok..men det är en intel q6600 jag har...har kollat överallt och jag hittar inget vettigt..

Länken jag visade tidigare behandlar ju överklockning av just din processor... läser du inte.  ???

http://www.sweclockers.com/forum/showthrea...threadid=723298

Exempel på multipels och olika processorer:

Core 2 Duo E4500 2.2GHz: FSB 200MHz (800MHz QDR), Multipel 11. 200*11 = 2.2GHz

Core 2 Duo E6600 2.4GHz: FSB 266MHz (1066MHz QDR), Multipel 9. 9*266 = ~2.4GHz

Core 2 Duo E6750 2.67GHz: FSB 333MHz (1333MHz QDR), Multipel 8. 8*333 = ~2.67GHz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa

jo nu ser jag...ska prova...vet du om en duo med 1333fsb 3,0ghz är sanbbare än en q6600...finns ju inte så många program som utnyttjar quad och spelar spel gör jag inte..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa

ok..då passar en snabbbare duo mej bättre då eftersom jag surfar bara mer eller mindre aldrig spel eller så lite office ibland...högst sällan man har mer än 2 program samtidigt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men å andra sidan, med så lite aktiviteter som du skriver så har du ingen nytta av mera processorkraft...

Har du inte monitorerat ditt system via Aktivitethanteraren ?

Där ser du under Prestanda hur mycket du kör dina processorer idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa

ska kolla det...vad har det för betydelse vad för chipset man har? mitt gamla är nforce och det nya intel p35

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa

m kort o minne installerat...kan bara meddela att datorn är rubbat snabb...

underligt är att det fanns inte en enda butik i Malmö som hade ddr3 minne så jag fick beställa dom på nätet..rätt dåligt när man bor i Sveriges 3dje största stad..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...