Gå till innehåll

[LÖST] Hur ska jag koppla digitalbox till dator?


Recommended Posts

Jag fattar inte riktigt hur jag ska koppla för att få bild från digitalbox till tv-kort i dator för att kunna spela in filmer och spara från digitalbox till dator etc. Bifogar två bilder: ett på mitt tv-kort och ett på min digitalbox (marksänd boxer)

dsc00247am5.th.jpg

dsc00246ux9.th.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det beror för modligen på detta skit: http://sv.wikipedia.org/wiki/Dvb

Videokortet i datorn skall kunna ta emot samma variant av dvb signal som från digitalboxen..

Det finns 4 olika av de vanligaste !!! Ta reda på vad respektive enhet har för dvb och byt den

enhet som är lämpligast, och videokortet är väl det lämligaste att byta.

Den finns inga "konvertar" för detta.

En enkel lösning som inte ger alla kanaler är att ta basutbudet direkt från väggutaget förbi digitalboxen.

Dom flesta videokort tar emot både analogt och digitalt.

Du har således ingen använding för den mycket bättre digitala kvaliteten.

Kom ihåg att ljudet kopplas separat.

Man skall ju också ha ett program som tittar och spelar in TV med, och det är dom vanligaste Videoredigeringprogrammen som finns på marknaden. Exempelvis Ulead VideoStudio, Windows Moviemaker, Adobe, Pinnacle, osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl att Digitalboxen endast har SCART och s-Video som utgångar efter avkodning.

Möjligen kan du använda gula S-Video på Digitalboxen och koppla till TV-kortets gula S-Video port.

(...om den kan användas som ingång till kortet, typ video-ingång.)

Alternativt om du har bläckfisk-kablaget till komposit-kontakten på TV-kortet, så kan du kanske

koppla S-Video in den vägen.

Villkoret är alltså att du i PC'ns TV-program kan välja annan ingång till kortet än interna TV-dekodern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för tv-kort du har i datorn? Det kanske klarar DVB-T? Om det inte gör det så är det nog bäst att byta kort. Det kommer bli bättre inspelning på det viset och det kräver nog mindre av din datorn eftersom det räcker att dumpa DVB strömmen till disk utan att encoda om den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått ihop HTPC:n nu. Nerbantad till endast de nödvända programmen samt Media Portal istället för Media Center som användningsprogram för min media + fjärrkontroll. Systemet är även ihoppkopplat i mitt hemmanätverk för överförning av filer etc. från mina andra datorer.

Var inne på att köra Ubuntu som OS först för att minska processoranvändingen i datorn. Men det blev så himla pilligt med drivrutiner för fjärrkontrollen etc. Så det fick bli ett nerbantat XP MC istället. Och det flyter på riktigt bra vid uppspelning av tunga filer, uppstart etc. på ett system som inte är så himla prestandastarkt.

Slutligen:

HTPC - En underbar känsla att samla och bruka media på!  :)

dsc00251ve6.th.jpg

dsc00253pa6.th.jpg

dsc00254po1.th.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.tomshardware.com/2008/03/04/amd_780g_chipset/

Bra läsning om man ska bygga en HTPC.  ;D

Intressant läsning! Har missat den när jag googlat omkring på HTPC-byggen. Finns ju ett gränslöst olika massa sätt att bygga på. Man kan ju om man vill drömma sig bort lite på forumet minhembio.com. Finns en hel del HTPC-skönheter att skåda där (oftast påkostade med en större bunt pengar också)    ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...