Gå till innehåll

Byta från Bredbandsbolaget, men till vad?


Recommended Posts

Tja. Vi har idag BBB som ISP. Det fungerar bra, och har inte alls krånglat mycket. Vi betalar 199+39 kr/månaden för 2 Mbit. Vi har även så kallade IP-telefoni, eller digital telefoni hos dem.

Vi funderar på att byta, men vet inte riktigt till vad. Är det någon som har tips på en bra ISP?

Har tidigare haft både Telia, samt Universal Telecom. De fungerade bra men Telia är något för dyra tycker jag.

Tilläggas bör att vi bor i Varberg, så om någon annan här på forumet också gör det, så vore det trevligt att få tips på en bra ISP här.

BBB tar även ut en avgift på jag tror det var ca 700 kr, för att "göra om" vårt digitala bredband till ett analogt, och efter att detta är klart så kan man välja ny ISP. BBB måste vara de enda som har det på detta sätt.

Varför är det så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BBB tar även ut en avgift på jag tror det var ca 700 kr, för att "göra om" vårt digitala bredband till ett analogt, och efter att detta är klart så kan man välja ny ISP. BBB måste vara de enda som har det på detta sätt.

Varför är det så?

Det är inte telefonin som ska göras om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är både telefonin samt bredbandet som jag vill göra om, och för detta tar BBB ut en avgift på ca 700 kr. Varför är det så??

Har ej kollat så noga med Tele2 och de andra, är det någon som vet vad det kostar hos dem?

Någon som bor i Varberg och har tips på billigt och bra bredband,inklusive telefoni? (2Mbit)

P.S Trevligt med snabba svar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall också snart byta bredband och telefon.

Jag tror att jag kommer att välja Telia.

Många klagar på dem, men det finns många nöjda kunder också.

tele2 blir det i alla fall inte, för om något strular, så är de sämst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du är alltså inte ansluten till net@seaside? Vi kommer anslutas till det nätet om några dagar. Just nu har vi 8 Mbit ADSL från Varberg Energi som kostar 299 kr/mån. 0,5 Mbit kostar 259 kr/mån. Med net@seaside kostar det 189 kr/mån för 10/10 tror jag. Om du har fjärrvärme så ska Varberg Energi lagt ut ett tomrör för fiber till din tomtgräns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag är inte ansluten till net@seaside. Vad är det för något? Vad kommer det att kosta med t ex 2 Mbit/s?

Vore ju smidigt att ha allt genom samma leverantör, men man blir ju avskräckt när det kostar för mycket.

Jag har endast elen samt kabel-tv:n genom Varbergs Energi.

Någon som har net@seaside, som vet hur man skall gå till väga? Hemsida?

Det låter ju bra, men det som låter för bra för att vara sant brukar oftast vara det med :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag är inte ansluten till net@seaside. Vad är det för något? Vad kommer det att kosta med t ex 2 Mbit/s?

Någon som har net@seaside, som vet hur man skall gå till väga? Hemsida?

http://www.varbergsenergi.se/net@seaside

Kolla den här länken! Har du tillgång till detta, så har du också tillgång till "sveriges bästa" leverantör.... nämligen Bahnhof;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju bra, men det som låter för bra för att vara sant brukar oftast vara det med :o

Njau... fiberanslutningar brukar kosta multum....plus bindningar.

"Gå över ån efter vatten"....

Jag kan inte se vad du vill ha för något, 2Mbits är ju en medioker hastighet om du är ute efter snabbare.

Det mesta nuförtiden är ju att kunna förhandla själv och kör en Telia med BBB   ;)

https://www.tewss.telia.se/privat/adminpack...lang_bb.product

BBB förlänger förmodligen hellre ditt abb med samma pris men med högre hastighet, 8 Mbits kanske.

Sen de här 700:- får egentligen inte förekomma men allt är ju vad man skriver på för avtal och om

det är något special tex en BRF som fixat ett eget avtal och BBB gjort en massa utlägg för anslutningar.

Så kolla avtalet.

Vill man ha en bra tjänst så är de stora operatörerna att föredra men man måste förhandla.... allt är

förhandlingsbart idag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi hade Telia tidigare (3 år sedan). Anledningen till att vi bytte var inte att vi var missnöjda med tjänsten utan att vi fick fiber indraget med Bredbandsbolaget som IP(fungerar utmärkt). Med Telia var det väldigt ovanligt med driftstörningar och man fick den utlovade hastigheten. Man minns med fasa tiden med uppringt modem (56k eller sämre, usch) då man ibland var nöjd om man kom in överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har meilat Net@seaside om priser på 2 Mbit. Hoppas man får svar.

Det räcker med denna hastigheten för oss, det enda man gör på nätet är chattar, betalar räkningarna, kollar videosnuttar samt meilar. Då räcker det fint tycker jag :)

Har sysslat med detta tidigare, men har gett upp p ga att BBB tar ut denna avgiften.

Vi "hotade" med att byta leverantör, då fick vi sänkt pris och nu betalar vi 199 kr i månaden ;D

Känns åxå som BBB hotar med denna avgiften för att man skall stanna kvar hos dem. Alltid när man ringer dem och vill byta till någon annan ISP, så är det första de nämner denna "flyttavgift". Då tappar man sugen rätt fort :(

Jag kan ej heller hitta detta i vårt avtal, så man undrar ju lite vad det är för maffiosometoder?

Men det fungerar bra, alltid stabil hastighet, stabil uppkoppling. Har 1,89 Mbit/s enligt senaste TP-testet.

Någon som har BBB, och bor i Varberg? Tips o råd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Jag säger så här i den här frågan... Bor ej i Varberg då utan kil ...

Jag har Internet 24/1 - Telefon - DigitalTV Viasat Guldpaketet, priset för det i månaden är mellan 800-950:- beroende på hur mycket man ringer för, för det är också med i summan...

Tror att om man skulle dela upp dessa konstnader skulle man lätt komma upp i 1200:-/mån

Det var min mening in en mening

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njau... fiberanslutningar brukar kosta multum....plus bindningar.

Vi bor 1 mil utanför Varberg och när man inte bor i någon tätort så brukar man ju inte få det senaste först...

Men nu får vi fiber innan ens alla tätorter har fått det. Ca 40 hushåll har gått ihop och bildat en "fiberförening". Priset blir hela kostaden för projektet/antal hushåll som går med. Alla betalar alltså lika mycket. För oss kommer det kosta ca 25 000/hushåll.

Varje hushåll får 5000 kr i bidrag från Sparbanksstiftelsen i Varberg. Innan årskiftet fick man tillbaks 50 % av det beloppet som överstiger 8000 (eller 9000, kommer inte ihåg), dock max 5000 kr, i skatteåterbäring. Vi skulle alltså fått 10 000 kr i bidrag om vi fibernätet hade tagits i drift några månader tidigare.

Fiberföreningen ordnar lån på 20 år. Jag har räknat med att varje hushåll sparar ca 4500 kr/år. Om man tar 4500 kr/år minus kostaden för lånet så sparar man ju ändå mycket pengar. Det stämmer alltså inte att man förlorar pengar. Dessutom är det mycket bättre prestanda på fibernätet än på Telias kopparnät.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fiberföreningen ordnar lån på 20 år. Jag har räknat med att varje hushåll sparar ca 4500 kr/år. Om man tar 4500 kr/år minus kostaden för lånet så sparar man ju ändå mycket pengar. Det stämmer alltså inte att man förlorar pengar. Dessutom är det mycket bättre prestanda på fibernätet än på Telias kopparnät.....

Njau... allting är relativt.... ;)

Om fiberföreingen även går med i OpenNet så kan det gå bra.

http://www.opennet.se/

Inlåst i något energibolags nät vete tusan.....

BBB tex skruvar ju upp kopparnätet just nu och skillnaden mot fiber blir liten.

Telia har redan gjort det för många dvs en upload på 3-4 Mbits.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För oss är det tvärtom -  vi är inlåsta i Telias kopparnät. I net@seaside kan man ju välja många leverantörer av internet och telefoni. Det som inte är så bra är TV-utbudet. Det finns inte HDTV i nätet än. Jag kan ju säga att jag inte har de bästa erfarenheterna av Telia.....

Sen är det ju ingen tvekan att fiber är snabbare än kopparnätet. Klarar kopparnätet av att 2 personer sitter och tittar på var sin TV, någon laddar ner en film, och en annan som är inne på t ex Youtube?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Brf. i Malmö har eget FiberLAN och är ansluten till stadsnät. Det innebär att varje bostad kan fritt välja bland 5 olika ISP. Jag har valt Telia 10/10 Mbit för 275 kr/mån. Telia är dyrast men jag tycker att de är bäst. Jag har tidigare provat andra ISP (ADSL), innan vi fick FiberLAN, men mina nerver klarar inte av deras support och kundtjänst  :D

http://www.bolina.hsb.se/bolina2007.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på Adamo, men det var någon som sa att Bahnhof var bra så man kanske ska ta dem istället. Många har ju paket där man kan beställa ip-telefoni och bredband.

Mediateknik är ett företag som bl a är delägare i andra företag som säljer ip-tjänster. Mediateknik erbjuder ett paket med TV, telefoni och bredband så man har alla tjänster från ett och samma företag. Deras hemsida hittar du på www.mediateknik.net. Klicka på net@seaside. De ligger öster om Varberg, ungefär vid Nilson Group om du vet vart det ligger.

Om du vill spara maximalt med pengar behöver du inte köpa ip-telefoni från någon av de leverantörerna så står på Varberg Energis hemsida. Du kan välja vilken operatör som helst men du måste isåfall koppla det till bredbandet, och inte direkt till fibern.

Har du kollat så din adress står med på Varberg Energis lista? Kolla på http://www2.varbergenergi.se/netatseaside/...etAtSeaside.asp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja. Vi har idag BBB som ISP. Det fungerar bra, och har inte alls krånglat mycket. Vi betalar 199+39 kr/månaden för 2 Mbit. Vi har även så kallade IP-telefoni, eller digital telefoni hos dem.

Vi funderar på att byta, men vet inte riktigt till vad. Är det någon som har tips på en bra ISP?

Har tidigare haft både Telia, samt Universal Telecom. De fungerade bra men Telia är något för dyra tycker jag.

Tilläggas bör att vi bor i Varberg, så om någon annan här på forumet också gör det, så vore det trevligt att få tips på en bra ISP här.

BBB tar även ut en avgift på jag tror det var ca 700 kr, för att "göra om" vårt digitala bredband till ett analogt, och efter att detta är klart så kan man välja ny ISP. BBB måste vara de enda som har det på detta sätt.

Varför är det så?

Varför byta nått som funkar bra? önskar man strul kanske de bra ide men annars??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat upp min adress på Net@seaside, och fick detta till svar:

"Meddelande: net@seaside är inte anslutet på den eftersökta adressen"

Har även meilat till dem, och har fått detta till svar:

"  Ja det är trist att vi inte kan leverera men sådan är världen. För att det skall bli inkopplat i fastigheten måste din fastighetsägare teckna avtal om leverans av net@seaside med oss. Tyvärr har han inte gjort detta ännu men det är klart att du kan påminna honom och lägga fram dina önskemål"

Lycka till.

Fler tips?

Anledningen till att jag vill byta är att de är enligt mitt tycke lite för dyra,nästan i samma klass som Telia. Men de fungerar bra men det känns som man hela tiden betalar för mycket.

Hur gör ni med bredbandet som bor i Varberg? vore skönt med lite tips ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det verkar som om jag får avsluta denna tråd här. Tydligen inte så många som har tips eller vill komma med förslag :-. Tack för alla tips ändå.

Lite tråkigt när man är låst till en ISP, som jag här i Varberg men det kanske blir bättre framöver ???

Jag kommer ha kvar BBB, och betala 249 kr/månaden för 2 Mbit. ;)

Tack ändå för tipsen och alla åsikter :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...