Gå till innehåll

Var kommer disk/enhet G:\ ifrån


Recommended Posts

Hej!

Upptäckte för ett par veckor sedan att jag har fått plötsligt något nytt i datorn som har inte funnits där tidigare, nämnligen disk/enhet G:

namnls-1.png

Om jag klickar på det, kommer fram ett meddelande *Sätt in en disk i enhet G:* mao ska jag sätta in i vaffan en CD/DVD-skiva. Det har jag kunnat göra hittills utan denna "enhet"  8)

Var kommer den här ifrån? Jag fattar nada. :-[

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 65
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Jo det ser ut som en USB-Minnesdisk skall göra.

Jag har en USB-7in1-kortläsare där varje enhet (4 st) ser så ut, om inget kort sitter i.

Det är garanterat din minnesdisk från kameran som ligger kvar.

Startar du om Windows så är den borta (om inte kameran sitter kvar i uttaget...).

För resten... anslut kameran och klicka upp Diskenheten så ser du säkert bilderna i kameran  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tydligen har det inte med kameran å göra, eftersom diskenheten reagerade inte alls på kameran:

t_oQgfkEXuN.gif

Startar du om Windows så är den borta (om inte kameran sitter kvar i uttaget...).

Har hunnit göra många, många omstarter efter att jag tog kameran ur förra gången  :D

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God morgon waxinator!

Om du öppnar Diskhanteraren och ser hur disken ser ut därifrån.

Enl diskhanteraren är det fråga om min skrivare och den har jag haft mycket längre än denna "Flyttbar G". Visst sitter den också i en USB-port, men stadigt på baksidan av burken, jag brukar inte röra på den kabeln.

På framsidan finns två USB-portar och det är dessa jag använder till kamera, mobil etc vilka jag uppfattar som flyttbara.

Så nånting är väl lite konstigt.

:-[ oops glömde bort bilden

ScreenShot010-1.png

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enl diskhanteraren är det fråga om min skrivare och den har jag haft mycket längre än denna "Flyttbar G". Visst sitter den också i en USB-port, men stadigt på baksidan av burken, jag brukar inte röra på den kabeln.

På framsidan finns två USB-portar och det är dessa jag använder till kamera, mobil etc vilka jag uppfattar som flyttbara.

Har du kanske kortläsare i skrivaren? I så fall är det troligen den som har dykt upp som en disk. Jag tror iofs inte att det skall vara så.... men något kan ju ha gått fel där!

Edit: Jag kollade på din skrivare, och där finns ju kortläsare! Det verkar högst troligt att det är den som spökar!   :D

Edit2: Lösningen skulle kunna vara att stänga av skrivaren, koppla ur den, och koppla in den igen.... kanske med en omstart emellan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Har du kanske kortläsare i skrivaren?
Visst finns kortläsare i skrivarn, fast jag har aldrig använt dom, tveksamt om jag nånsin kommer att göra det heller  ;)

Det är ju möjligt, att det är där något har gott snett av sig själv. Får installera om, när jag får lite mer tid. Det här är ju inget farligt eller skadligt på något sätt. Väcker bara lite undran om hur och varför.

Jättetack för er båda för hjälpen och engagemanget.

Återkommer sen, när jag har ominstallerat skrivarn.

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej e-son!

Tack för länken, jag sparade den.

Jag vet inte hur bra koll du har på skrivarn.....
Jag är så gott som helt värdelös  :-[

Denna skrivare köpte jag så sent som i november, och har ingen aning om vilka drivare etc fanns med på installationskiva.

Du får så gärna förklara mig mer, så kanske jag också lärde igen nåt nytt.

Just för stunden hinner jag inget mer med datorn, ska åka bort över dagen. Ska ta tag i detta sen...

Ha en bra dag forumvänner  :D

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Min kompis har 7 stycken diskar som han inte kan göra något med  och jag fick senare svaret att varje plats som jag kan stoppa in ett minneskort i är också markerad som en hårddisk i utforskaren...

Kontentan av detta är alltså: kan du stoppa in ett minneskort till din kamera någonstanns i datorn så är det nog den som du ser som G: i ditt fall och den kan du inte ta bort tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna skrivare köpte jag så sent som i november, och har ingen aning om vilka drivare etc fanns med på installationskiva.

Du får så gärna förklara mig mer, så kanske jag också lärde igen nåt nytt.

Eftersom vi inte vet hur gammal version du har på installations-cd´n, så föreslår jag att du skippar den helt! Om du vill installera om skrivaren, så börjar du alltså med att avinstallera, med det "Avinstallationsverktyg" som finns på skrivarens hemsida (länken du fick), koppla ur skrivaren från datorn också! När detta är gjort så skall du då återinstallera.... det gör du med "Komplett drivrutins- & programpaket", skrivaren kopplar du in i datorn först när installationsprocessen ber dig göra så! När installationen är klar och datorn omstartad, så kan du uppdatera programvaran med "ControlCenter3 uppdateringsverktyg", som också finns på sidan! Efter det har du senaste drivrutiner och programvara, och skrivaren skall förhoppningsvis uppföra sig väl!   ;)

Edit: Jag kan nästan sätta en peng på att du under denna process, även blir av med din "mystiska" G://-disk.    ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God morgon waxinator!

Enl diskhanteraren är det fråga om min skrivare och den har jag haft mycket längre än denna "Flyttbar G". Visst sitter den också i en USB-port, men stadigt på baksidan av burken, jag brukar inte röra på den kabeln.

På framsidan finns två USB-portar och det är dessa jag använder till kamera, mobil etc vilka jag uppfattar som flyttbara.

Så nånting är väl lite konstigt.

Häls Mickilina

Grattis Mickilina :P till tillökningen i disk-familjen :D.

Nej här är inget konstigt... Brother skrivaren har som sagt en kortläsare inbygd.

Det 'normala' är att alla kortläsare oavsett de går via direktanslutna USB-enheter eller via skrivare,

så skall de visas som flyttbara diskar. Att du inte haft denna disk tidigare ser jag som ett misstag.

Idag ansluter du alltså kameran via en USB-kabel till datorn. Du har alltså även möjligheten att plocka

ut minneskortet ur kameran och placera detta i skrivarens kortläsare. Då dyker bilderna upp på disk G:.

Du skall inte installera om något utan bara se detta för vad det är, en ytterligare förbättring av PC'n.

Vill du trots allt inte se disken så kan du lätt dölja den genom att högerklicka den i Diskhanteraren, välja

"Ändra enhets och..." och sedan "Ta bort". Därmed syns den inte längre på andra ställen än just här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det 'normala' är att alla kortläsare oavsett de går via direktanslutna USB-enheter eller via skrivare,

så skall de visas som flyttbara diskar. Att du inte haft denna disk tidigare ser jag som ett misstag.

Måste nog säga emot lite här! Jag har nämligen själv en Brother-skrivare med både kortläsare och usb-ingång i fronten, dock en annan modell än Mickilina. Dessa ingångar har aldrig någonsin visat sig som flyttbara diskar, men eftersom jag är en nyfiken jäkel så måste det naturligtvis testas!  ;)  Jag plockar först ut minneskortet ur kameran och trycker in det i skrivarens kortläsare..... fortfarande ingen extradisk! Jag kan däremot printa ut bilder direkt från kortet. Nästa test blir att sätta tillbaka kortet i kameran och ansluta alltihop via skrivarens USB-port..... ingen extradisk här heller! Vad jag än hittar på så lyckas jag inte provocera fram någon ny disk i utforskaren, eller någon annanstans heller för den delen! Jag måste därmed dra slutsatsen att både kortläsare och USB-port på skrivaren, tillhör just skrivaren, och är till för att slippa blanda in datorn, om man vill ha det så!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste nog säga emot lite här! Jag har nämligen själv en Brother-skrivare med både kortläsare och usb-ingång i fronten, dock en annan modell än Mickilina.

Måste o måste... :D

Jag skrev att "Det 'normala' är att alla kortläsare ..." ...alltså fnutt normala fnutt ... ;)

Jag gick över till farssans dator och kollade hans Brother DCP-115C.

Den Flyttbara disken dyker upp så fort som USB-kabeln ansluts (skrivaren påslagen).

Men disken försvinner också lika snabbt när USB-kabeln dras ur (men det gör inte Mickilina 8)).

Farsans skrivare:

http://welcome.solutions.brother.com/BSC/p...d=dcp115c_eu_as

Removable Disk Yes (Read/Write)

Mickilinas skrivare:

http://welcome.solutions.brother.com/BSC/p...od=mfc440cn_all

Removable Disk Yes (Read/Write)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den Flyttbara disken dyker upp så fort som USB-kabeln ansluts (skrivaren påslagen).

Men disken försvinner också lika snabbt när USB-kabeln dras ur (men det gör inte Mickilina 8)).

Verkar som Brother, i likhet med alla andra masstillverkare av billiga datorprylar, har gjort ett hafsverk med drivare/programvara då!..... som vanligt., kan man väl tillägga! Jag får som sagt inte fram några diskar här!  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag testade avinstallationsverktyg, men det tog inte bort skrivaren. Den var avstängd, men minns inte sen längre, om jag hade kabeln kvar i burken. Synd att jag såg först nu detta sista inlägg.

Vilket fall så avinstallerade jag enl alla konstens regler skrivaren, men tydligen glömde jag att i denna ingår också något som heter Paperport och ska avinstalleras för sig. Denna mystiska G-disk försvann och nu har jag återigen F som DVD-CD enhet.

Men nu kommer det som är verkligen skumt:

Började ominstallationen men kände inte alls igen det vad som hände. Först snurrade skivan 15-20 sekunder och stannade och mer hände inte. Jag testade flera gånger med samma resultat. Sen gick jag in i utforskaren och klickade på denna enhet, fick bara fram filer:

ScreenShot002-1.png

Antagligen var det dum att börja installera fil efter fil, för nu ligger dom tydligen lite varstans över hela C-disken. Någon Brother har jag inte varken på Alla program eller Lägg till/Ta bort, men har kunnat skriva ut.

Men något är mer än galet. Vilken CD-skiva som helst jag sätter in går allt till på samma sätt och resultat blir alltså, att jag inte kan installera något från CD-skivor.

Så vad gör jag nu? Finns det någon annan väg än formatering?

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du kör avinstalleringen igen, och börjar om! Vad gäller att du inte kan installera från cd-skivor, så har du nog bara råkat stänga av "autorun" för cd-skivor! Det går att installera från skivor ändå, genom att du startar "setup" ifrån utforskaren! Men om du vill ha tillbaka "autorun" så kan du prova med följande registerändring. Du kan antingen tillverka .reg-filen själv, med följande kod, eller så kan du ladda ner den färdiga som jag bifogar!

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesCdrom]
"AutoRun"=dword:00000001

Offtopic: Om det är möjligt. så hade det varit tacksamt om Admin kunde öka fontstorleken ett hack i kodboxen, och kanske ändra boxfärgen till något ljusare.... det är lite svårt att läsa den, som den är nu.    ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej e-son!

Jag försökte "ominstallera" denna autorun via länken du hade lagt ut, men den gav ingen ändring.

Skulle du vilja förklara mig exakt hur man går till väga med kodstycket, för att annars rota i registret är jag lite feg för. Jag hoppas att den skulle ge mig möjlighet till installationer från CD-skivorna. Först sen ska jag ta itu med skrivarn.

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte "ominstallera" denna autorun via länken du hade lagt ut, men den gav ingen ändring.

Skulle du vilja förklara mig exakt hur man går till väga med kodstycket, för att annars rota i registret är jag lite feg för.

För att tillverka en .reg-fil: Klistra in hela kodstycket i ett tomt textdokument (anteckningar).... alltså, allt som står inne i den gråa kodboxen! När texten är på plats, går du till "Arkiv / Spara som..."

Filnamn = RestoreCdromAutoRun.reg .... Filformat = Alla filer (*.*). Spara den på skrivbordet för enkelhetens skull! Sen är det bara att dubbelklicka på din nyskapade .reg-fil, och godkänna registerändringen i dialogen som poppar upp! Efter omstart bör det fungera.... annars är något annat fel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...