Gå till innehåll

Var kommer disk/enhet G:\ ifrån


Recommended Posts

  • Svar 65
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Hej!

Gjorde en systemåterställning och nu verkar allt annat, så långt jag har kunnat se, återigen i sin ordning utom att får tydligen använda setupfilen om jag ska installera något från CD-skivorna.

Jaja, överlever nog det, undrar bara vad som har orsakat denna förändring.

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Fiskalen!

Filen Autorun.inf

Klicka på den. Den öppnas med antekningar, (notepad) så ser du vilken fil den vill öppna

Det var setup.exe

Egenskaper för cd:n, spela upp automatiskt kan du kolla oxå.

Här har vi nog problemet.

t_SaDzvFtTG.gif

t_fFXqKlvvN.gif

Ska jag återställa standartvärden?

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte två gånger med detta, samt att jag startade om datorn, men ingen effekt.

Jaja, detta är nu inte hela världen  ;), bara en liten irritationsmoment.

Detta är en chansning. men kanske kan vara värt ett försök! Gå till Enhetshanteraren och avinstallera DVD-enheten,....starta sen om datorn och låt windows installera om enheten! Med lite tur får den tillbaka sina grundinställningar!  Lycka till!   :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son

Detta är en chansning. men kanske kan vara värt ett försök!
Allt är värda några försök  ;)

Men är jag nu ute och cyklar:

ScreenShot007-1.png

Hittar inget sätt att avinstallera.

Fiskalen

G är borta och F är tillbaka. Jag gjorde systemåterställning, så skrivarn är också tillbaka. Men vill få enheten ändå fungera som den ska.

//MIckilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag avinstallerade och Windows installerade om, men läget är oförändrat.

Mycket märkligt detta  :-

Det är säkert inte så märkligt, om man bara kommer på vad felet är!  ;)

Jag har rotat lite i registret och skrivit en återställning på dom nycklar jag kan hitta i XP Home, som påverkar "autorun"! Du kan prova med den om du vill, den återställer bara registervärdena till ursprunget, så den gör ingen skada, även om det inte är där felet ligger! Som vanligt kan du antingen tillverka .reg-filen själv, med hjälp av nedanstående kod, eller så kan du spara ner den färdigskrivna fil som jag bifogar!

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionPoliciesExplorer]
"NoDriveTypeAutoRun"=dword:0x00000091

[HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesCdrom]
"AutoRun"=dword:00000001

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej e-son!

Jag sparade den filen du länkade till, men det blev inga förändringar nu heller. Ska testa med omstart också om ett tag. Just nu pågår automatisk daglig AV-scanning. Får vänta ut det först.

Jag uppskattar och är enormt tacksam hur du försöker hjälpa mig med denna konstiga sak.

Jättetack igen!

// Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sparade den filen du länkade till, men det blev inga förändringar nu heller. Ska testa med omstart också om ett tag. Just nu pågår automatisk daglig AV-scanning. Får vänta ut det först.

Du gjorde väl mer än bara "sparade" filen hoppas jag?    ;)  Du måste "köra" den också, om det skall kunna bli någon effekt!  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omstart av datorn gjorde ingen skillnad, suck.

//Mickilina

Hmmm..... har lite idétorka just nu! Jag återkommer om jag kommer på något mer! Men det är ju helt klart att något är skadat i systemet.  :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm..... har lite idétorka just nu!
Det förstår jag mycket väl som du har jobbat på med detta.  :D Men som sagt, något är skadat/galet, men inte så viktigt att det tvingade till formatering i dagsläget, bara smått irriterande.

Återkom gärna om du får någon ny tanke vad jag kunde testa  :D

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej fiskalen

Fortfarane förvirrad.  Glad
Det är jag med  ;)
Alltså e de bara cd-skivan som inte vill starta automatiskt?

CD-skivan startar automatiskt, snurrar ca 20 sek och stannar till. Mer händer inte om jag inte går in i utforskaren och klickar där på F: då börjar skivan snurra återigen och fram kommer alla filer som finns i skivan oavsett vad det är för textskiva.

Vill jag installera, då får jag klicka på setup-filen. Det går ju, men är onödigt krångligt. Samt det bevisar att något är inte som det ska.

Hoppas detta hjälpte från förvirringen  ;D

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu e ja på väg o försätta mig själv i en besvärlig sitts, kommer inte ihåg va ja skulle göra. ;D Har inte grejat me datorer på ett tag. Men de brukar va enklare än de ser ut.  ;D

Men om du sätter i xp-cd:n. Kommer de upp nått då?

Öppna den här datorn. Synns xp-ikonen på cd:n?

Om du högerklickar på cd:n. Är första valet "spela upp automatiskt" på menyn? Om inte. va står de överst?

Är den kryssad "Fråga mig alltid vilken åtgärd som ska utföras" (du kanske får ha en vanlig cd i när du gör de) Välj åtgärd överst behöver inte va kryssad. Bara den nedre.

Sen i enhetshanteraren högerklick på cd-spelaren, egenskaper felsökning där. Ska sätta mig o prova de själv om ja hittar nått.  :)

Och så firm-waren. Ja kan de så bra, men de finns experter på firmware här i forumet.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu e ja på väg o försätta mig själv i en besvärlig sitts, kommer inte ihåg va ja skulle göra

Du är då för rolig  ;D

Men om du sätter i xp-cd:n. Kommer de upp nått då?
Nix
Öppna den här datorn. Synns xp-ikonen på cd:n?
Om detta är ikonen....

ScreenShot010-2.png

Om du högerklickar på cd:n. Är första valet "spela upp automatiskt" på menyn?
Japp, det är det.
Är den kryssad "Fråga mig alltid vilken åtgärd som ska utföras" (du kanske får ha en vanlig cd i när du gör de) Välj åtgärd överst behöver inte va kryssad. Bara den nedre.
Nu är jag inte säker att jag uppfattade dig rätt. Satt ändock en "vanlig" skiva i...

ScreenShot011-1.png

Sen i enhetshanteraren högerklick på cd-spelaren, egenskaper felsökning där.
Felsökningen gav inte ens en fråga som hade haft med mitt probs och göra, tyckte jag iaf.
Och så firm-waren.
Behöver vi försöka prata utrikiska  :-[  Jag har inte den minsta lilla kunskapen om firmware.

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är den kryssad "Fråga mig alltid vilken åtgärd som ska utföras" (du kanske får ha en vanlig cd i när du gör de) Välj åtgärd överst behöver inte va kryssad. Bara den nedre.

Nu är jag inte säker att jag uppfattade dig rätt. Satt ändock en "vanlig" skiva i...

Ja menar egenskaperna för cd:n. (Trodde du va dataexpert o fatta va ja mena  ;D ) högerklick på cd-spelaren.

Fanns de nån hjälp i länken? http://support.microsoft.com/kb/330135/sv

Testa de först, så ropar vi på nån som kan firmwaren sen.  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...