Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag har ett riktigt knivigt problem för mig som jag ej kan lösa på egen hand och behöver därför er hjälp, hoppas att ni kan hjälpa mig :)

Det är så att min pappa köpte en dator med Xp förra året, han försökte installera XP men det gick åt pipan, nu vill jag hjälpa honom från scratch och vill starta allt från början alltså avinstallera det Xp som finns på datorn. Jag har själv bara haft mac så PC är för mig mkt främmande men jag har läst lite i trådar och googlat på internet, vad jag kommit fram till är att det har gjorts uppdateringar efter pappa installerat Xp troligen har hans tjej lyckats med detta efter han själv tröttnat att ej få det att fungera, så en gång för alla nu vill jag göra detta från början själv så vet nån här hur man kan få bort windows XP?

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Ämnet flyttat av stenis

Posted

Vi konsulterar Microsofts guide på http://support.microsoft.com/kb/316941

och jag citerar följande:

Utföra en ren installation av Windows XP

En ren installation innebär att ta bort alla data genom att partitionera om och formatera om hårddisken, och sedan installera om operativsystemet och programmen på en tom (ren) hårddisk. Du måste säkerhetskopiera all viktig information innan du gör en ren installation av Windows XP.

Om du vill ha mer information om viktiga saker att tänka på innan du partitionerar och formaterar hårddisken och hur du partitionerar och formaterar hårddisken med installationsprogrammet för Windows XP klickar du på artikelnumret nedan och läser artikeln i Microsoft Knowledge Base:

Partitionera och formatera en hårddisk i Windows XP

När du har säkerhetskopierat all viktig information installerar du Windows XP genom att följa dessa instruktioner: 1. Starta datorn från Windows XP-CD:n. Det gör du genom att sätta in Windows XP-CD:n i CD- eller DVD-enheten och starta om datorn.

2. När meddelandet "Tryck på en valfri tangent för start från CD" visas trycker du på valfri tangent för att starta datorn från Windows XP-CD:n.

3. Börja installationen av Windows XP genom att trycka på RETUR på skärmen Välkommen till installationsprogrammet.

4. Läs licensavtalet och tryck sedan på F8.

5. Följ instruktionerna på skärmen för att välja och formatera en partition där Windows XP ska installeras.

6. Slutför uppgraderingen av Windows XP genom att följa instruktionerna på skärmen.

Glöm inte efter installationen

- att installera ett antivirusprogram Läs Malous rekommendationer i forumdelen Säkerhet

-att besöka Microsoft Updatehttp://update.microsoft.com/microsoftupdate/ och hämta ner alla viktiga uppdateringar

Hoppas det går bra med din pappas dator. :)