Gå till innehåll

Då har man slipstreamat SP3


L-L

Recommended Posts

Allt klart, jag har färdigställt och med framgång installerat XP SP3 - bantad med nLite till endast 214 MB, inklusive både SP3 och drivrutiner.

Märker i och för sig ingen skillnad mot innan (ang. stabilitet eller liknande), då jag hade XP SP2 som fungerade klockrent. Nu slipper man ju dock ladda ner 79 uppdateringar varje gång man installerar om.

Jag hittade en liten grej i nLite som sparade ytterligare utrymme för den färdiga installationen: en finess som tar bort duplicerade filer. Windows-installationen är därför nu endast 531 MB stor! Med en Program-mapp (japp, har hunnit installera allt nu) på 860 MB och Documents and Settings på 36 MB, betyder detta att jag endast behöver en C-partition på strax under 1,5 GB. ;D Detta inkluderar dock inte pagefile.sys, förstås. Nu är det alltså en massa överflödigt utrymme på min 5 GB C-partition...

Som ni förstår är jag besatt av minimalism. Jag var orolig att SP3 skulle ta onödigt stor plats, men nu är systemet mindre (och bättre) än någonsin.

LA

ps. är detta rätt ställe att posta i? tyckte inte att inlägget kändes seriöst nog för XP-delen av forumet... annars får en moderator gärna flytta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Engelskt förmodar jag eller har du hittat sp3 på svenska?

Jag  får väl slipstreama nästa vecka när svenska dyker upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Ja då har jag slipstreamat jag med, fast på svenska då  ;D

Nu slipper man uppdatera sitt XP med alla uppdateringar,

tror det var närmre 90 st senast. Nu var det bara 2 st.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har bra koll på nLite och vilka funktioner man kan respektive inte kan/bör/skall ändra/tabort?

Anledningen till min fråga är att då jag tidigare på SP2 gjort slipstreamde skivor har det alltid blivt något fel då jag installerat från dessa, den enda jag fått till att funka är när jag enbart lagt till SP2 och inte tagit bort eller ändrat något..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Jag brukar ta bort dessa saker utan problem.

Customized by nLite v1.4.5 beta 2 - www.nliteos.com

Components removed:

DR Watson

Guidad tur

Help and Support

Säkerhetscenter

Internetspel

Pinball

Portfölj

Skärmsläckare

Spel

Exempelmusik

Movie Maker

MSN Explorer

Secondary Logon

System Restore Service

Språk

+ lite tweak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då har jag slipstreamat jag med, fast på svenska då   ;D

Gratulerar! ;)

Någon som har bra koll på nLite och vilka funktioner man kan respektive inte kan/bör/skall ändra/tabort?

Anledningen till min fråga är att då jag tidigare på SP2 gjort slipstreamde skivor har det alltid blivt något fel då jag installerat från dessa, den enda jag fått till att funka är när jag enbart lagt till SP2 och inte tagit bort eller ändrat något..

Det är ingen lätt fråga eftersom det är så individuellt vad man behöver. Jag har väl hyfsad koll på nLite nu, men möts fortfarende av problem jag inte begriper mig på riktigt. Senaste skivan är helt problemfri för mig, bortsett från att första gången jag satte in ett USB-minne så kunde Windows inte hitta det automatiskt. XP-skivan krävdes. Två andra minnen som jag testade senare gick dock bra.

Nedan är min konfiguration (har utelämnat en del), men märk väl, den är rätt slimmad och passar inte alla. Det som står med här är alltså det som är borttaget eller i vissa fall förändrat.

[Main]

Env = 1.4.5 beta 2 - 2.0.50727.1433.Microsoft Windows NT 5.1.2600 Service Pack 2

Target = Windows XP Professional SP3 - 5.1.2600.3311 - English (United States)

[Components]

;# Applications #

Accessibility Options

Briefcase

ClipBook Viewer

Defragmenter

Games

Internet Games

NT Backup

Pinball

Screensavers

Wordpad

;# Drivers #

Cameras and Camcorders

Display Adapters

IBM PS/2 TrackPoint

IBM Thinkpad

ISDN

Logitech WingMan

Microsoft SideWinder

Modems

Portable Audio

Scanners

Serial Pen Tablet

Sony Jog Dial

Tape drives

Toshiba DVD decoder card

;# Hardware Support #

Bluetooth Support

Floppy Support

Gravis Digital GamePort

InfraRed

Iomega Zip drive

Joystick Support

Modem Support

Ramdisk

Teletext codec

Windows Image Acquisition (WIA)

;# Keyboards #

Alla utom svenskt

;# Languages #

Alla utom SV och EN UK

;# Multimedia #

AOL ART Image Format Support

DirectX diagnostic tool

Images and Backgrounds

Intel Indeo codecs

Luna desktop theme

Media Center

Mouse Cursors

Movie Maker

Music Samples

Old CDPlayer and Sound Recorder

Speech Support

Tablet PC

Windows Media Player

Windows Media Player 6.4

Windows Sounds

;# Network #

Active Directory Services

Communication tools

Comtrol Test Terminal Program

Connection Manager

FrontPage Extensions

H323 MSP

Internet Connection Wizard

Internet Information Services (IIS)

IP Conferencing

MSN Explorer

Netmeeting

NetShell Cmd-Tool

Outlook Express

Peer-to-Peer

Share Creation Wizard

Synchronization Manager

TAPI Application Support

Web Folders

Windows Messenger

;# Operating System Options #

.NET Framework

Administrative Templates

Administrator VB scripts

Blaster/Nachi removal tool

Color Schemes

Command-line tools

Desktop Cleanup Wizard

Disk and Profile Quota

Disk Cleanup

Document Templates

DR Watson

File and Settings Wizard

Group Policy Management Console

Help and Support

IExpress Wizard

Manual Install and Upgrade

MS Agent

Private Character Editor

Remote Installation Services (RIS)

Search Assistant

Security Center

Service Pack Messages

Shell Media Handler

Symbolic Debugger (NTSD)

Tour

User account pictures

Web View

Zip Folders

;# Services #

Alerter

Application Layer Gateway

Beep Driver

Distributed Link Tracking Client

Error Reporting

Fax Service

IMAPI CD-Burning COM Service

Indexing Service

IPSEC Policy Agent

Messenger

QoS RSVP

Remote Registry

Route Listening Service

System Restore Service

Telnet

Uninterruptible Power Supply

Universal Plug and Play Device Host

Volume Shadow Copy

WebClient

;# Directories #

DOCS

SUPPORT

VALUEADD

;# Compatibility #

[KeepFiles]

msconfig.exe

[RemoveFiles]

clock.avi

yahoo.bmp

swtchbrd.bmp

[Options]

ClassicSetup

DupeFiles

ProfilesDir = "%SystemDrive%Documents and Settings"

TargetPath = "WINDOWS"

temp_dir = %USERPROFILE%Local SettingsTemp

RemoveMUI

AdvTweaks

NoISOPreset

[Patches]

DoUxTheme

DoSFC

[services2]

wuauserv,2

EventSystem,2

DHCP,2

Eventlog,2

Netman,2

PlugPlay,2

Themes,2

AudioSrv,2

W32Time,2

COMSysApp,4

Browser,4

DNSCACHE,4

FastUserSwitchingCompatibility,4

HidServ,4

dmserver,4

dmadmin,4

NLA,4

Spooler,2

ProtectedStorage,4

RasAuto,4

RDSessMgr,4

seclogon,4

SamSs,4

LanmanServer,4

ShellHWDetection,4

ScardSvr,4

SENS,4

Schedule,2

LMHosts,4

TapiSrv,4

TermService,4

SharedAccess,4

WZCSVC,4

LanmanWorkstation,4

CryptSvc,3

[Tweaks]

Massvis...

[unattended]

ComputerType = Default

HibernationNo

FirewallOff

CustomLocales

Resolution = 1024x768

BitsPerPel = 32 bit (True Color)

DisableSRestore

MaximumDataStorePercentOfDisk = 12

RestorePointLife = 30

DefaultStartPanelOff

DesktopTheme = Default||

AutoUpdates = 4

AutoUDay = 5

AutoUHour = 15

ProgFilesPath = "Program Files"

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow, fin lista :)

Jag ställer frågan som nog alla undrar och funderar på, hur såg din minnesanvändning ut direkt efter installation ? ::)

Jag har kommit ned i cirkus 84 MiB i SP2 enbart genom att tweaka i efterhand och med bibehållet utseende och sånt, aka themetjänsten igång.

Jag vet att SP1 och nedåt var mycket mer sparsamt med sin minneshunger gentemot SP2. Hur är det med SP3 ?? Finns det några nya tjänster som introducerats och som suger prestanda och minne i bakgrunden ?

Det är coolt det här med minimalism 8) Jag funderar på om man ska försöka köra in Vista på en dator med endast 223 MiB minne native eller om jag ska slipstreama direkt. Vad tror du ?

Oliver

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow, fin lista :)

Jag ställer frågan som nog alla undrar och funderar på, hur såg din minnesanvändning ut direkt efter installation ? ::)

Jag har kommit ned i cirkus 84 MiB i SP2 enbart genom att tweaka i efterhand och med bibehållet utseende och sånt, aka themetjänsten igång.

Jag vet att SP1 och nedåt var mycket mer sparsamt med sin minneshunger gentemot SP2. Hur är det med SP3 ?? Finns det några nya tjänster som introducerats och som suger prestanda och minne i bakgrunden ?

Det är coolt det här med minimalism 8) Jag funderar på om man ska försöka köra in Vista på en dator med endast 223 MiB minne native eller om jag ska slipstreama direkt. Vad tror du ?

Oliver

Hehe, ja det används ju inte så mycket minne här. Vet inte hur det såg ut efter installationen, men det var mer än nu. Från början var nämligen automatiska uppdateringar samt printer-tjänsten aktiverade, då jag behövde dessa för uppdatering utöver SP3 resp. installation av PDF-printer (tror i alla fall att den kräver att printer-tjänsten är igång). Men sedan så kunde jag stänga av fler tjänster, så nu har det landat på 11 tjänster (varav en är för Comodo brandvägg, och temat är kvar m.m.), 13 processer och 116 MB minnesanvändning enligt aktivitetshanteraren.

Förstår inte hur du kan ha bara 84 MB?! Har du verkligen färre processer än mina 13? Även om jag stänger Comodo så sparar jag bara två processer och 10 10~12 MB där.

Vet faktiskt inte om SP3 har lagt till någon tjänst, om det har gjort det så har jag ändå stängt av den. Jag kör exakt samma konfiguration nu som med SP2.

Minimalism är det bästa! :D Men Vista och 223 MB? Låter svårt... har dock ingen erfarenhet alls av Vista. Det är nog bäst att göra en slipstreamad skiva där du har stängt av det mesta redan från början? Det ger väl bästa utångsläget.

Jakten på ett slimmat XP har varit spännande och givande, men nu kommer jag inte mycket längre. :'( ;) Vill dock ändå ta reda på om jag kan få lika låg minnesanvändning som du har? Någon idé?

LA

EDIT: bifogar aktivitetshanteraren. Men nu är det märkligt nog bara 107 MB användning om man drar bort Firefox och aktivitetshanteraren själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Black Viper" är ifarten igen med sina tips.

Vista

http://www.blackviper.com/WinVista/servicecfg.htm

XP

http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm

En "bare-bones"  kanske.... ;D  Har själv aldrig sett mindre än 120 MB.

Varning !!!  Är man "newbie" så ska man ha respekt för Vipers listors, det blir så många

frågor om man inte har koll på vad man gör.  Eller glömmer bort att man gjort.

"Nema problema" om man bara följer Black Vipers råd....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Black Viper" är ifarten igen med sina tips.

Vista

http://www.blackviper.com/WinVista/servicecfg.htm

XP

http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm

En "bare-bones"  kanske.... ;D  Har själv aldrig sett mindre än 120 MB.

Varning !!!  Är man "newbie" så ska man ha respekt för Vipers listors, det blir så många

frågor om man inte har koll på vad man gör.  Eller glömmer bort att man gjort.

"Nema problema" om man bara följer Black Vipers råd....

Haha, alldeles riktigt, jag kör mer eller mindre bare bones. :) Black Viper var väl den guide jag använde mest när jag valde vilka tjänster jag kunde stänga. Hade velat stänga ännu fler, främst nätverksrelaterade. Andra har kunnat stänga sådana och ändå få internet att fungera, men det går inte i mitt fall.

Den här personen har ett sjukt lågt antal tjänster: 5. Och då ingår Comodo brandvägg, Windows tema, samt ljud. Helt sanslöst.

Men tillbaka till SP3. Efter att ha sett en annan tråd här misstänker jag att har inte har den slutgiltiga versionen? Som i nLite-listan ovan, jag har ju 5.1.2600.3311. Det stod dock "final" där jag laddade ner den (Majorgeeks). Kanske ska trimma ytterligare lite med nLite och passa på att byta från 3311 till 5512. ???

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe.. efter litet letande hittade jag min gamla tråd, inkl. bildbevis ;D

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?top...g32240#msg32240 eller med direktlänk till bilden, http://img397.imageshack.us/img397/922/skrivbordetvr0.jpg

Det visade sig att jag bara hade delvis rätt, minnesanvändningen låg på under 84 MiB men då hade jag inte räknat bort aktivitetshanterarens beskärda del på ~4,5 MiB. Med den borträknad använde jag Under 80 MiB (79 400 KiB) minne just då ::)

Jag vet inte riktigt hur jag lyckades, jag antar att det låg mycket kärlek bakom. På ett sätt älskar jag svaga maskiner :-*

Annars kanske det har något att göra med att den datorn bara hade ~127 MiB ram. XP kanske har något slags högteknologiskt självförsvarssystem när det installeras på litet äldre burkar 8)

Brandvägg och sådant där trams är ingenting för mig ::) Kanske är jag för godtrogen, jag vet inte. Hur som helst har i alla fall mina burkar fungerat nästan 100 % sedan man tankade ned XP för första gången 2001 8) Windows 98 har jag inga egentliga klara minnesbilder från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe.. efter litet letande hittade jag min gamla tråd, inkl. bildbevis ;D

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?top...g32240#msg32240 eller med direktlänk till bilden, http://img397.imageshack.us/img397/922/skrivbordetvr0.jpg

Det visade sig att jag bara hade delvis rätt, minnesanvändningen låg på under 84 MiB men då hade jag inte räknat bort aktivitetshanterarens beskärda del på ~4,5 MiB. Med den borträknad använde jag Under 80 MiB (79 400 KiB) minne just då ::)

Jag vet inte riktigt hur jag lyckades, jag antar att det låg mycket kärlek bakom. På ett sätt älskar jag svaga maskiner :-*

Annars kanske det har något att göra med att den datorn bara hade ~127 MiB ram. XP kanske har något slags högteknologiskt självförsvarssystem när det installeras på litet äldre burkar 8)

Brandvägg och sådant där trams är ingenting för mig ::) Kanske är jag för godtrogen, jag vet inte. Hur som helst har i alla fall mina burkar fungerat nästan 100 % sedan man tankade ned XP för första gången 2001 8) Windows 98 har jag inga egentliga klara minnesbilder från.

Ah, tack för infon. Men jag blev ännu mer förvånad när jag såg att du har 16 processer vilket är något fler än vad jag har. Så jag tog och summerade varenda process i min Task Manager, förutom firefox.exe och taskmgr.exe, och har man sett... jag använder ju bara 52.8 MB!!! ;D

Undrar vad man skall lita på egentligen... Hur som helst, vi har båda två en uppsättning processer som skulle vara en lika bra medicin för folks "sega datorer" som att de byter dator! Och gratis! ;)

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...