BareJag Posted April 26, 2008 Posted April 26, 2008 Hur får man bort en schemalaggd scandisk? Finns inte i schemaläggaren. Jag skulle köra det på min andra hårddisk, men när jag startar om den, så kör den scandisk i timmatal, och "kapar" sen. Disken e bara på 120 gb. Det går inte att skippa det, för när det står "tryck för att skippa" (el. något i den stilen), så funkar inte tagentbordet. Jag var tvungen att koppla ur disken för att kunna starta datorn. När jag kopplar in den igen, och startar datorn, försöker den igen med samma resultat. Quote
waxinator Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 Antingen så går du in i Registret via Regedit.exe och ändrar raden "BootExecute" (dubbelklicka raden) och raderar bort övre rad(er) så bara texten "autocheck autochk *" finns kvar överst i rutan. Bild 1 före och bild 2 efter. [HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetControlSession Manager] "BootExecute = autocheck autochk *" Eller så kopierar du allt som står i citatet, klistrar in det i Anteckningar/Notepad och sparar som BootExecute.reg Observera att du får en Registry-Ikon på filen och inte Anteckningar (Inte BootExecute.reg.txt ). Sedan klickar du igång BootExecute.reg och godkänner införandet i Registret. Windows Registry Editor Version 5.00[HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetControlSession Manager] "BootExecute"=hex(7):61,00,75,00,74,00,6f,00,63,00,68,00,65,00,63,00,6b,00,20, 00,61,00,75,00,74,00,6f,00,63,00,68,00,6b,00,20,00,2a,00,00,00,00,00 O.B.S. Där kan finnas sådant som du vill ha kvar i raden "BootExecute" utöver "autocheck autochk *" I min PC så körs O&O disk defragmentering som en del av uppstarten. Jag har till exempel en extra sträng som heter "OODBS". Men det är ingen katastrof om det försvinner... Quote
sysk167 Posted August 7, 2008 Posted August 7, 2008 Det skulle även kunna vara så att disken är skadad på ngt sätt trots allt. Jag hjälper rätt mycket folk med deras burkar & råkar rätt ofta ut för liknande ditt fall & då brukar jag alltid köra chkdsk antingen från Kommandotolken eller den "i Windows" eller ibland den från Recovery Console. Jag fick tipset från Symantec support då jag på min egen maskin (ca 4-5 år sedan) fick ständig uppmaning att köra chkdsk & det hjälpte bara till nästa omstart. Symantecs tips var att köra chkdsk flera ggr tills man fick meddelande fr chkdsk att disken var OK & inget hade behövt fixas. Det tog 6 körningar den gången innan jag fick OK... Sedan dess kör jag alltid den varianten & det lyckas oftast fixa något fel på körning 1, 2 & 3. Sedan brukar disken funka utan problem. Kanske användbart om disken börjar krångla snart igen... Quote
gorefactor Posted August 7, 2008 Posted August 7, 2008 Det skulle även kunna vara så att disken är skadad på ngt sätt trots allt. Jag hjälper rätt mycket folk med deras burkar & råkar rätt ofta ut för liknande ditt fall & då brukar jag alltid köra chkdsk antingen från Kommandotolken eller den "i Windows" eller ibland den från Recovery Console. Jag fick tipset från Symantec support då jag på min egen maskin (ca 4-5 år sedan) fick ständig uppmaning att köra chkdsk & det hjälpte bara till nästa omstart. Symantecs tips var att köra chkdsk flera ggr tills man fick meddelande fr chkdsk att disken var OK & inget hade behövt fixas. Det tog 6 körningar den gången innan jag fick OK...Sedan dess kör jag alltid den varianten & det lyckas oftast fixa något fel på körning 1, 2 & 3. Sedan brukar disken funka utan problem. Kanske användbart om disken börjar krångla snart igen... Jag har väl något liknande problem tror jag. Men det värsta är att när chkdsk gjort sitt vid windows uppstartandet, så startas datorn om. Och om jag tar mig in i ett felsäkert läge till exempel, och försöker köra chkdsk därifrån, så startas datorn ändå om. Vad tror du om detta? Det blev såhär när jag fick strömavbrott och det kan ju iofs vara förståeligt, men det känns ju inte som om det är något fel på hårddisken. Behöver snarare få veta vad jag ska göra för att få bukt på detta . MVH / Nicke Quote
Recommended Posts