dambo Posted May 2, 2008 Posted May 2, 2008 Ända sedan jag köpte min nuvarande dator med XP Pro och registrerade mig under mitt namn har jag automatiskt också varit administratör. Detta har alltid framgått även sedan jag uppgraderade till Vista Ultimate. Mitt namn finns i gruppen Administratörer där det anges :"Administratörer har fullständig och obegränsad åtkomst till datorn/domänen." Men detta duger tydligen inte för att få tillträde till Microsoft Update. Varje gång jag försöker gå in där för att söka uppdateringar till Office 2007 möts jag av beskedet:" Du måste vara inloggad som administratör". Windows Update däremot har jag inga problem med. I Adobe Audition kan jag spara filer men inte spara som. Om jag försöker spara som...kraschar hela programmet. För att kunna spara som...måste jag starta programmet som administratör trots att jag ju redan är administratör!!! De här problemen hade jag aldrig i XP och börjar nu bli hjärtligt trött på dem. Om jag är administratör så är jag ju det faktiskt så länge jag är inloggad i datorn. Jag är dessutom den ende användaren av datorn. Ja, jag loggar in med lösenord! Kan någon tipsa om vad som är fel? Quote
Andreas Stenhall Posted May 2, 2008 Posted May 2, 2008 På grund av att 99 procnet av alla som kör XP är administratörer på sina datorer så innebär detta en fruktansvärd säkerhetsrisk. För att begränsa detta införde man i Vista det som kallas för UAC (Kontroll av användarkonto) vilket gör att alla användare oavsett rättigheter kör med standardrättigheter till dess att något administrativt på datorn ska utföras, exempelvis en programinstallation eller en förändring i systemet. Det är långt ifrån alla program som kommer överens med UAC och jag vet inte specifikt hur det är med Adobe Audition. Kör du den senaste versionen så bör det inte vara några problem, däremot har Adobe sedan tidigare klargjort att de inte stöder äldre produkter (till exempel CS2-versionerna av Photoshop, Illustrator osv) tillsammans med Vista. Menar du att när du kryssar ur rutan "Använd Microsoft Update" så fungerar det men det går inte att köra med den ikryssad? Quote
dambo Posted May 2, 2008 Author Posted May 2, 2008 Tack för svar! Jag kör Adobe CS3 som ska vara kompatibel med Vista och senaste Audition-uppgraderingen. Microsoft Update kan jag inte ens börja använda. Jag kommer till Välkommen till Microsoft Update och sedan startar kontrollen av mig vilket direkt resulterar i fel 0x8DDD0002 med texten Du måste vara inloggad som Administratör eller som en användare som är medlem i gruppen Administratörer om du vill installera uppdateringar från den här webbplatsen. > Som tur är har jag automatiska uppdateringar med Windows Update som ju äve kollar MS Update. Men jag vill ändå kunna gå in manuellt i MS Update för att se vilka uppdateringar som finns. DEt verkar ju inte klokt att jag tilåts gå in på Windows Update manuellt men inte på Microsoft Update. Dessutom passerar både Vista och Office 2007 genuinitetskontrollen. Jag tycker att MS har blivit för beskäftigt genom att lägga sig i för mycket. Jag är beredd att ta ansvar för min egen säkerhet. Quote
e-son Posted May 2, 2008 Posted May 2, 2008 Jag tycker att MS har blivit för beskäftigt genom att lägga sig i för mycket. Jag är beredd att ta ansvar för min egen säkerhet. Det går bra att stänga av UAC, om man vet vad man gör! Microsofts version av säkerhet, går uppenbarligen ut på att stänga ute användaren, hellre än att verkligen åtgärda bristerna i systemet! Quote
Andreas Stenhall Posted May 2, 2008 Posted May 2, 2008 Som föregående talare skriver så kan du ju alltid stänga av UAC, det finns flera sätt att göra detta, bland annat genom att gå via verktyget Systemkonfiguration > verktyg > Inaktivera UAC. Vad gäller Microsoft Update så låter det som att du inte använder dig av den inbyggda Windows Update-kontrollpanelen utan att du går in via Internet Explorer på en webbadress? Att Adobe Audition kraschar när du väljer Spara som ltåer väldigt märkligt. Om du kör Problemrapporte och -lösningar, finns det några förslag på lösningar? Quote
dambo Posted May 2, 2008 Author Posted May 2, 2008 Jag provade med att stänga av UAC men det resulterade i fel 0x80070002, så det gjorde inte saken lättare när det gäller MS Update. Men det var skönt att slippa att gång på gång bekräfta att jag menat vad jag sagt. Jag kanske uttryckt mig oklart tidigare men visst har jag alltid använt den inbyggda Windows Update-kontrollpanelen med automatiska uppdaterinagar och installationer aktiverat. Då får jag ju både Windows Update och Microsoft Update i en smäll. Men det gäller ju enbart viktiga uppdateringar. Därför brukar jag då och då gå in manuellt på Windows och Microsoft Updates webplatser för att se om det finns fler uppdateringar som är intressanta för mig. Detta har fungerat utmärkt genom åren men sedan uppgraderingen från XP till Vista kan jag enbart gå in på Windows Update. När jag vill gå in på Microsoft Update blir jag stoppad eftersom jag inte betraktas som administratör. Jag begriper inte varför de båda Update-sajterna behandlar mig olika. Jag är ju administratör och det borde UAC ha upptäckt i båda fallen. Kan det vara något registerfel som orsakar detta? Betr. Auditions egenhet att kräva att jag ska köra programmet som administratör för att kunna spara som... har jag inte fått några lösningsförslag så jag får nog ta det med deras telefonsupport. Quote
e-son Posted May 3, 2008 Posted May 3, 2008 Jag provade med att stänga av UAC men det resulterade i fel 0x80070002, så det gjorde inte saken lättare när det gäller MS Update. Men det var skönt att slippa att gång på gång bekräfta att jag menat vad jag sagt. Jag kanske uttryckt mig oklart tidigare men visst har jag alltid använt den inbyggda Windows Update-kontrollpanelen med automatiska uppdaterinagar och installationer aktiverat. Då får jag ju både Windows Update och Microsoft Update i en smäll. Men det gäller ju enbart viktiga uppdateringar. Därför brukar jag då och då gå in manuellt på Windows och Microsoft Updates webplatser för att se om det finns fler uppdateringar som är intressanta för mig. Detta har fungerat utmärkt genom åren men sedan uppgraderingen från XP till Vista kan jag enbart gå in på Windows Update. När jag vill gå in på Microsoft Update blir jag stoppad eftersom jag inte betraktas som administratör. Jag begriper inte varför de båda Update-sajterna behandlar mig olika. Jag är ju administratör och det borde UAC ha upptäckt i båda fallen. Kan det vara något registerfel som orsakar detta? Betr. Auditions egenhet att kräva att jag ska köra programmet som administratör för att kunna spara som... har jag inte fått några lösningsförslag så jag får nog ta det med deras telefonsupport. Vista fungerar lite annorlunda än XP i detta fallet! Det finns inget mer att hämta på Microsoft update´s webplats, än vad du får i den inbyggda updatefunktionen. Se bara till så du har alla alternativen ikryssade, enligt bild, så får du fram alla uppdateringar som finns till din dator. Det finns alltså ingen anledning att gå in på webplatsen och leta efter fler uppdateringar! Quote
dambo Posted May 3, 2008 Author Posted May 3, 2008 Tack för din hjälpsamhet! Jag har haft samma inställningar som din bild visar men övergått till det rekommenderade valet att också installera automatiskt. Om jag förstått det rätt skiljer MS på viktiga, rekommenderade och tillgängliga uppdateringar. Av dem är det bara viktiga och rekommenderade som levereras automatiskt medan övriga tillgängliga uppdateringar får man hämta själv om man vill ha dem. Är detta rätt uppfattat? Även om det är fel uppfattat så kvarstår faktum att både Windows Update och Microsoft Update existerar och ska kunna besökas. Detta gäller oavsett om man anser att jag inte har anledning att besöka sajterna. Jag kan besöka Windows Update utan problem. Jag kan inte besöka Microsoft Update p.g.a. att jag där inte betraktas som administratör trots att jag är administratör. Jag kan också komma in på Office Update utan problem. Därför är fortfarande min ursprungliga fråga obesvarad: Varför fattar inte Microsoft Update att jag är administratör? Någon som har en ledtråd? Quote
Andreas Stenhall Posted May 3, 2008 Posted May 3, 2008 Även om du skulle kunna komma in på Microsoft Update via webbadressen så är resultatet fortfarande detsamma som om du skulle göra det via Windows Update-kontrollpanelen där du har valt att använda Microsoft Update. Att detta finns inbyggt i Vista underlättar för de flesta men jag håller med om att Microsoft Update borde vara standard från början. Skillnaden på viktiga och rekommenderade och valfria sådana är att uppdateringar klassade som viktiga eller rekommenderade kan alla användare installera oavsett om man är administratör eller inte. Dom valfria uppdateringarna, språkpaket, vissa drivrutiner osv kräver att man är administratör för att installera. Vilken adress är det du går in på när du säger att Microsoft Update inte fattar att du är admin? Testat att starta Internet Explorer som administratör, det vill säga högerklicka det och välja "Kör som administratör"? Quote
dambo Posted May 4, 2008 Author Posted May 4, 2008 Jag har gått in på flera sidor men främst http://update.microsoft.com/microsoftupdate Jag har också provat med att köra ie som administratör utan att det hjälper. Datorer har jag haft sedan 1983 och bland annat programmerat ihop Sveriges första privata videotexbbs HPDatabas på 80-talet. När alla andra bbs:er var svartvita textbbs:er hade jag färg och grafik (lågupplöst), e-post och egna hemsidor för användarna. Jag är alltså inte helt oerfaren utan tycker att jag har fog för min kritik av Microsoft Updates oförmåga att upptäcka mitt administratörskap när program av olika slag kan upptäcka det och tillåta mig att vidta administratörsåtgärder i mitt system. Även IE upptäcker det och tillåter mig att köra som administratör. Jag får nog ta ett telefonsamtal även med MS Support. Jag har svårt att se att felet kan ligga i min dator eftersom det inte är generellt. Quote
e-son Posted May 4, 2008 Posted May 4, 2008 Jag har gått in på flera sidor men främst http://update.microsoft.com/microsoftupdateJag har också provat med att köra ie som administratör utan att det hjälper. Datorer har jag haft sedan 1983 och bland annat programmerat ihop Sveriges första privata videotexbbs HPDatabas på 80-talet. När alla andra bbs:er var svartvita textbbs:er hade jag färg och grafik (lågupplöst), e-post och egna hemsidor för användarna. Jag är alltså inte helt oerfaren utan tycker att jag har fog för min kritik av Microsoft Updates oförmåga att upptäcka mitt administratörskap när program av olika slag kan upptäcka det och tillåta mig att vidta administratörsåtgärder i mitt system. Även IE upptäcker det och tillåter mig att köra som administratör. Jag får nog ta ett telefonsamtal även med MS Support. Jag har svårt att se att felet kan ligga i min dator eftersom det inte är generellt. När jag klickar på din länk får jag upp meddelande, enlig bild! Ingenting om admin-rättigheter eller något annat,... sidan är blank förutom det jag visar i bilden! Och det var detta jag försökte säga i mitt förra inlägg.... det finns inget att hämta för Vista-användare på nämnda sida, det har alltså aldrig varit meningen att du skall komma åt den "Microsoft update" som du är van vid sen XP! Vad gäller en annan uppfattning från din sida, (se citat) så är det fel uppfattat! Du får ALLA tillgängliga uppdateringar via Update i Startamenyn! Om jag förstått det rätt skiljer MS på viktiga, rekommenderade och tillgängliga uppdateringar. Av dem är det bara viktiga och rekommenderade som levereras automatiskt medan övriga tillgängliga uppdateringar får man hämta själv om man vill ha dem. Är detta rätt uppfattat? Quote
dambo Posted May 4, 2008 Author Posted May 4, 2008 Den bild du visar har jag aldrig stött på på den länken jag hänvisade till. Jag får i stället upp denna bild [/img] Quote
dambo Posted May 4, 2008 Author Posted May 4, 2008 Sorry för bildtrassel. Här kommer mer När jag tryckt på Börja nu kommer nästa som uppmanar mig att fortsätta och sedan nästa som säger att jag måste vara administratör. Kan ni nu förstå varför jag bråkar??? Quote
Andreas Stenhall Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 Jag testade i demonstrationssyfte att inaktivera valet för Microsoft Update i kontrollpanelen och gick sedan till http://update.microsoft.com/microsoftupdate och möttes då av nedanstående bilder. Döm om min förvåning då jag fick ett snarlikt meddelande om att jag inte är administratör. Quote
e-son Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 Sorry för bildtrassel. Här kommer merNär jag tryckt på Börja nu kommer nästa som uppmanar mig att fortsätta och sedan nästa som säger att jag måste vara administratör. Kan ni nu förstå varför jag bråkar??? Är du säker på att du verkligen kör Windows Vista? Jag måste fråga, för dina bilder ser ut exakt som det skulle göra i XP! Du säger att du har uppgraderat till Vista.... hur gick du tillväga då? Kan något möjligen ha gått snett vid denna uppgradering kanske? Quote
dambo Posted May 5, 2008 Author Posted May 5, 2008 Den frågan har jag faktiskt aldrig ställt mig. All info jag har säger att det är Vista och inte XP: DVD-skivan, installationen, registreringen, aktiveringe, genuinitetskontrollen, SP1, Prestandakontrollen m.m. Hur undersöker man detta? Quote
e-son Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 Det är ju helt klart Vista, och jag trodde väl egentligen inget annat. Men dina screenshots ser helt klart ut som dom skulle komma från XP.... och det är ju helskumt! :- Edit: Min fundering var om du hade användt en uppgraderingsskiva, till skillnad mot en ren Vistainstallation, på nyformaterad disk? Och om det i så fall kanske hade gått snett någonstans! Quote
dambo Posted May 5, 2008 Author Posted May 5, 2008 Visst är installationen gjord från en uppgraderingsskiva men likväl en Vista-installation. Vad är det som fick dig att tycka att det såg ut som XP-klipp? Är inte den röda ramen typiskt för Vistas skärmklippsverktyg? Men jag tycker det är intressant att du också råkade ut för att inte bli erkänd som administratör av Microsoft Update. Det tyder ju på att det är något skumt med programvaran. Quote
e-son Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 Visst är installationen gjord från en uppgraderingsskiva men likväl en Vista-installation.Vad är det som fick dig att tycka att det såg ut som XP-klipp? Är inte den röda ramen typiskt för Vistas skärmklippsverktyg? Jodå, ramen är ju vista... jag tänkte mer på microsoftupdate-websidornas utsende... Dom ser exakt ut som dom gör när man går in med en XP-burk. Med Vista lyckas jag inte ens komma in på just dom sidorna! Edit: Om man jämför dina klipp med Stenis, så kan man ju inte tro att det är samma adress ens! Quote
Recommended Posts