Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en Compaq/HP dator från 2003 som verkligen inte är frisk. Därför försöker jag nu fixa till den så gått det går och började med att sätta i nya RAM-minnen (utöka RAM-minnet). Datorn blev snabbare, men problemen kvarstår i själva systemet. Bland annat att den inbyggda FTPn kraschar så fort man försöker använda den, samt att nVidia TwinView nästan alltid inte kan avslutas vid avstängning av datorn. Det finns säkert fler problem, därför tänker jag köra in en ny hårddisk och installera Windows XP, dock finns det lite frågor som tillkommer till allt detta

1. Säker bakom router?

Datorn är från 2003, vilket innebär att det förinstallerade Windows XP är SP1, därför antar jag att det är SP1 på återställningsskivorna som HPs recovery-program skapade.

Bör jag då installera antivirus och brandvägg innan jag ansluter datorn till routern igen? Eller är jag så pass skyddad från de flesta hot som Blaster och liknande bakom routern (routern är bara ett år gammal och har den senaste firmwaren) och kan uppdatera från Windows/Microsoft Update i lugn och ro?

2. Windows uppdateringar

Som jag nämnde i frågan ovan är det SP1 från start och det kommer bli en hel del uppdateringar som måste laddas ner innan man nått fram till det som man har idag. Därför undrar jag om det går att ladda ner SP2 samt SP3 och bara bränna på CD-skiva för att sedan bara kunna trycka i det i datorn så fort man nyinstallerat Windows XP. Går detta att göra utan några problem? Och om det går, hur går jag tillväga?

3. RAM-minnenas ordning

Datorn hade ursprungligen 512 MB i interminne, därför utökade jag det hela med att köpa två 512 MB RAM-minnen, vilket gjorde stor skillnad på datorns prestanda. Dock undrar jag om man kan få skillnad på prestandan på hur minnena sitter i datorn, just nu sitter de så här;

• [li]1. 256 MB (gammalt, från 2003)[/li]
    [li]2. 256 MB (gammalt, från 2003)[/li]
    [li]3. 512 MB (helt nytt)[/li]
    [li]4. 512 MB (helt nytt)[/li]

De nya har högre Mhz, blir det då någon skillnad om jag ändrar så att de nya sitter först, så här;

• [li]1. 512 MB[/li]
    [li]2. 512 MB[/li]
    [li]3. 256 MB[/li]
    [li]4. 256 MB[/li]

4. Allmänt om drivrutiner

Som jag nämnde i början av detta inlägg har en hel del drivrutiner strulat och jag tänker därmed försöka få rätt på dessa genom att uppdatera dem. Dock har jag läst lite överallt om tex. grafikkortsdrivrutiner, att man ska helst avinstallera dem innan man installera de nya. Stämmer detta, eller är det bara att ladda ner de nya och gå in i enhetshanteraren och välja uppdatera etc. etc.? Om fallet är att man helst ska avinstallera dem, hur fungerar det hela tex. när datorn inte har drivrutiner för grafikkortet? Ingen bild då eller?

Berätta gärna annat om drivrutiner för bland annat grafikkort, ljudkort och liknade som jag behöver veta.

Det var alla mina frågor, hoppas ni kan och mäktar att svara på dem. Tack på förhand!

Ämnet redigerat av Mickilina, har förtydligat ämnet/rubriken

Posted
1. Säker bakom router?

Du är tillräckligt säker för att uppdatera via Windows update! Du bör dock inte ge dig ut på några surfäventyr utan antivirus!  ;)

2. Windows uppdateringar

Det går utmärkt att bränna SP3 på skiva, och uppdatera från den! SP2 kan du glömma, eftersom SP3 innehåller alla tidigare uppdateringar! Länk till brännbar .iso-fil nedan!

http://www.microsoft.com/downloads/details...;DisplayLang=sv

3. RAM-minnenas ordning

Dom största minnena bör sitta först, enligt alla rekomendationer!

4. Allmänt om drivrutiner

Dom drivrutiner som eventuellt behöver uppdateras, uppdaterar du utan att avinstallera något... eftersom det inte handlar om ny hårdvara!

Posted
Du är tillräckligt säker för att uppdatera via Windows update! Du bör dock inte ge dig ut på några surfäventyr utan antivirus!  ;)

Tack för de snabba svaren! :D Låter bra!

Det går utmärkt att bränna SP3 på skiva, och uppdatera från den! SP2 kan du glömma, eftersom SP3 innehåller alla tidigare uppdateringar! Länk till brännbar .iso-fil nedan!

http://www.microsoft.com/downloads/details...;DisplayLang=sv

Men det är ju jätte bra! Då blir det att ladda ner den och installera direkt efter ominstallationen, så blir det inte speciellt mycket som ska laddas ner, right?

Varför egentligen? Vart ligger den stora skillnaden? Orkar du inte förklarar så länka gärna till något material eller så, väldigt intressant och veta hur det hela fungerar (Wikidpedia o liknande beskriver bara vad RAM-minnen är osv., så jag har försökt leta informationen på egen hand ;)).

Dom drivrutiner som eventuellt behöver uppdateras, uppdaterar du utan att avinstallera något... eftersom det inte handlar om ny hårdvara!

Aha! Okej, då vet jag! Och tack än en gång för de snabba svaren! :)

Posted
Men det är ju jätte bra! Då blir det att ladda ner den och installera direkt efter ominstallationen, så blir det inte speciellt mycket som ska laddas ner, right?

Som det ser ut just nu, så blir det ingenting att ladda ner från MS update... bara om du installerar Office eller andra fristående microsoft-program!

Varför egentligen? Vart ligger den stora skillnaden? Orkar du inte förklarar så länka gärna till något material eller så, väldigt intressant och veta hur det hela fungerar (Wikidpedia o liknande beskriver bara vad RAM-minnen är osv., så jag har försökt leta informationen på egen hand ;)).

Jag har egentligen inte heller lyckats hitta något verkligt påtagligt bevis för att det skall vara si eller så! Det jag skriver är bara en allmän rekomendation från en någorlunda samlad expertis!  ;)  Någon vettig förklaring har jag aldrig sett! Kanske någon annan vet mer om detta?

Posted

Angående minnena: Alltid bra att lägga i mer ram-minne. Men hastigheten på minnena blir aldrig högre än de med lägst frekvens, i detta fallet de äldre. Annars stämmer tidigare påstående... de största minnena först.

Mange

Posted
Som det ser ut just nu, så blir det ingenting att ladda ner från MS update... bara om du installerar Office eller andra fristående microsoft-program!

Allright! Helt perfekt! ;D

Jag har egentligen inte heller lyckats hitta något verkligt påtagligt bevis för att det skall vara si eller så! Det jag skriver är bara en allmän rekomendation från en någorlunda samlad expertis!  ;)  Någon vettig förklaring har jag aldrig sett! Kanske någon annan vet mer om detta?

Mjaha, nåja, då får vi gå efter det då. ;)

Angående minnena: Alltid bra att lägga i mer ram-minne. Men hastigheten på minnena blir aldrig högre än de med lägst frekvens, i detta fallet de äldre. Annars stämmer tidigare påstående... de största minnena först.

Jaså. Så hastigheten på de nya kommer inte att utnyttjas till fullo från att jag drar ut de äldre isåfall? Okej, men vet du varför det är så att de största ska sitta först? Eller är det samma som e-son? :)

Posted

Angående minnens placering i förhållande till dess storlek.

Förr när minnena inte var särskillt stora så var det viktigt att tillgodose operativet med största möjliga

sammanhängande minnesutrymme. Regeln var undantagslöst att största minnesmodulerna satt först.

Nu för tiden när minnesbankerna är över 1GB spelar det inte samma roll som när de var 32-256MB.