swag Posted May 7, 2008 Share Posted May 7, 2008 hej finns det någon lista man kan få tag i ang kommandona i kör? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted May 7, 2008 Share Posted May 7, 2008 Det är inga kommandon, du skriver in en sökväg till något du vill köra. Jag tror dock jag vet vad du menar, men eftersom du kan köra vad fasiken du vill där så hade en lista varit, i alla fall, otillräcklig. Men för att göra dig lite glad så kan jag säga att programmet winver säger dig lite om Windows Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted May 7, 2008 Share Posted May 7, 2008 Det som skrivs i inmatningsfältet för "Kör..." eftersöks enligt miljövariablen eller söklistan "path": "Kör..." CMD (eller CMD.EXE) C:UsersWaxinator> path PATH= C:Windowssystem32; C:Windows; C:WindowsSystem32Wbem C:UsersWaxinator> hjälp Med andra ord finns ingen kommandolista för "Kör..." utan det beror på vilka körbara filer som finns i sökvägen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
swag Posted May 7, 2008 Author Share Posted May 7, 2008 ok jag vet att jag hade något kommando för att komma till start altanativ fanns någoit som man kunde stänga av visa startup saker m.m Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted May 7, 2008 Share Posted May 7, 2008 msconfig.exe ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
swag Posted May 7, 2008 Author Share Posted May 7, 2008 stämmer tack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adnerzzon Posted May 7, 2008 Share Posted May 7, 2008 Misstänker att Swag menar nog sk. kortkommandon man kan skriva in i "KÖR". T.ex om man skriver: cmd = kommandotolken msinfo32 = systeminformation services.msc = tjänster osv. Här finns massor: http://technet.microsoft.com/sv-se/library...071(en-us).aspx /Anderzzon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted May 7, 2008 Share Posted May 7, 2008 Det är fortfarande inte kommandon utan helt vanliga program. Att du kan skriva det korta namnet beror på att detta programmet ligger i System32 eller i annan mapp som är registrerad i PATH-variabeln. Helt enkelt som waxinator sa: det beror helt på vilka program du har och vilken version av Windows du har. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts