__087 Posted May 7, 2008 Posted May 7, 2008 Tjena! Jag installerade idag nya AVG Free Edition 8 och det fungerar jätte bra fast jag får upp en liten ruta där den säger att "installer-65171-868-Messenger-Plus-Live.se" är infekterad. Hur kommer detta säg? Quote
plun Posted May 7, 2008 Posted May 7, 2008 Messenger Plus innehåller en trojan som släpps loss om du bockar fel vid installationen. Godkänner man att sponsra Plus så släpps den loss. Släng filen. Quote
si3rra Posted May 7, 2008 Posted May 7, 2008 Som sagt det är nog installern till ad-ware programmet som man frivilligt väljer att installera under installationen av Messenger Plus! Live. Gå in i kontrollpanelen och leta upp just "Messenger Plus! Live med sponsor" (tror jag den heter) och kör dess "avinstallation" därifrån kan du välja att avinstallera det s.k sponsorsprogrammet (adware). Återkom gärna om det blir problem. Då den knappast innehåller skadlig kod så är det inget virus eller trojan, utan just ett adware/reklamprogram. Quote
__087 Posted May 8, 2008 Author Posted May 8, 2008 på kontrollpanelen finns inget liknande men på lägg till ta bort programet finns bara fil som heter "Messenger Plus! Live" men det kan jag ju inte avinstallera Quote
e-son Posted May 8, 2008 Posted May 8, 2008 på kontrollpanelen finns inget liknande men på lägg till ta bort programet finns bara fil som heter "Messenger Plus! Live" men det kan jag ju inte avinstallera Jo, det är just det du skall göra! När avinstalleringen startar, får du nämligen frågan om du vill avinstallera Messenger plus helt, eller bara sponsorsprogrammet! ;D Quote
__087 Posted May 8, 2008 Author Posted May 8, 2008 det fungerar inte heller, då ser det ut såhär (kolla bifogad fil) Quote
e-son Posted May 8, 2008 Posted May 8, 2008 ok..... sponsorprogrammet finns inte med alltså! Dags för en HiJackThis-log och lite hjälp från Malou eller någon annan spyhunter då kanske! Quote
plun Posted May 8, 2008 Posted May 8, 2008 I den 1:a bilden ser man filnamn inkl path dvs där den ligger. Messenger Plus klassas då som ett PUP, Potentially Unwanted Program dvs något som inte bör finnas. Släng Installer filen i sophögen och töm den sedan... Klart.. (borde det vara) Quote
__087 Posted May 8, 2008 Author Posted May 8, 2008 aha hehe okej men jag har gjort det nu, då borde det vara bra sen då alltså? Quote
plun Posted May 8, 2008 Posted May 8, 2008 aha hehe okej men jag har gjort det nu, då borde det vara bra sen då alltså? Yup ! Om du sedan skulle ha installerat med sponsorn så kommer andra detekteringar pga trojanen man släpper loss. Trojanen hämtar i sin tur massvis med popups från en reklamserver som erbjuder en massa skitprogram som släpar in ännu mer smörja i en burk. Quote
Recommended Posts