Gå till innehåll

Långsam start efter installationen av SP3


Pricken

Recommended Posts

Har efter att ha installerat SP3 erfarit att datorn startar mycket långsammare, dvs det tar ungefär tre gånger så lång tid för datorn att starta och alla program laddats in, än före installationen. Har inte sett på forumet att någon annan drabbats av detta.

Ämnet redigerat av Mickilina, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har efter att ha installerat SP3 erfarit att datorn startar mycket långsammare, dvs det tar ungefär tre gånger så lång tid för datorn att starta och alla program laddats in, än före installationen. Har inte sett på forumet att någon annan drabbats av detta.

Ämnet redigerat av Mickilina, har förtydligat ämnet/rubriken

Prova med att köra en "städrunda" med Ccleaner som du hämtar här:

www.ccleaner.com

Troligtvis massa slaskfiler, prefetchfiler m m som ligger och skräpar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Sepe

Jag har inaktiverat automatiska uppdateringar och nu startar datorn på mindre än två minuter.

Efter SP3 installationen tog det sex minuter.

Nu får jag väl besöka Microsoft Update manuellt ett par gånger i veckan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dum fråga,men vad är padegefragfilen för nåt??Jag hittar ingen sådan.Och hur sjutton vet man vad som skall startas automatiskt.Vissa vet man ju men det är ju många som är rena grekiska för mig ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Kudden.  :)

Pagedefrag e bara ett program.

Och inställningarna i msconfig behöver du inte pilla me om du inte vet va du gör. De e meningen man ska testa me den, så tar man bort från run i registret sen när man e nöjd. Men skit i de så länge.

Börja med en vanlig diskrensning < fliken där, ta bort alla tidigare återställningspunkter.

CCleaner http://www.filehippo.com/download_ccleaner/ Obs! kryssa bort yahoos toolbar när du installar.

Och en defragmentering borde räcka te en början. defraggen hittar du i startmenyn < tillbehör < systemverktyg.

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det programmet skall jag testa.Men om jag tar bort återställningspunkter försvinner inte gamla lösenord då som är insallerat innan den senaste??(kommer inte ihåg alla,även om dom flesta är samma)och varför måste jag kryssa bort yahoos toolbar innan?Diskrensning och defrag får jag göra stup i kvarten när min pojk varit inne.Fattar inte hur han bär sig åt.chattar,spelar och laddar hem allt mellan himmel och jord :)har testat och testat med msconfig. Det är 25 program som startar.ändå är 15 avstängda.Hans laptop tar 3 timmar att defr.när jag får en chans.en gång i veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill ha yahoo alltså. Bara ett onördigt program.  ;)

Kör ingen registerstädning när du grejar me msconfig, för då kan en del försvinna. Så ställ in den som den va standard innan du städar.

Och 40 processer ska ska datorn klara. Bärbara e lite slöare än vanliga. Kanske har för fullt på hårdisken då? Eller lite ram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok.det skall jag tänka på.Hans dator är ny sen i julas.En dell för 13000 papp.Fattar inte vad han gör i cyberrymden.Och disken är inte full.Men om jag tar bort återställningspunkter,försvinner inte gamla sparade lösenord då??Kommer inte ihåg alla även om dom flesta är samma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok.det skall jag tänka på.Hans dator är ny sen i julas.En dell för 13000 papp.Fattar inte vad han gör i cyberrymden.Och disken är inte full.Men om jag tar bort återställningspunkter,försvinner inte gamla sparade lösenord då??Kommer inte ihåg alla även om dom flesta är samma.

Nä de funkar inte så. ta den sen istället.  :D

Men ta en sväng me secunia först http://secunia.com/software_inspector/ Den uppdaterar inget själv. Den visar bara va du behöver uppdatera. Bara fråga om du inte fattar.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick precis samma problem som kudden efter installation av SP 3. Löste det genom att avinstallera SP3 och då återgick allt till det normala igen.

Någon som har något tips om vad man kan göra?

Hälsn

Anton

Jag fick tyvärr samma problem jag med. Svchost.exe hänger sig fast på 100% CPU och käkar upp ca 120 Mb minne. Jag testade allt men det gick bara att få till om man avslutade svchost, men då försvann temat och allt ljud m.m.

Jag hade inte detta problemet innan SP3, så jag gav upp och kastade in Vista UTAN SP1 och den fungerar som en klocka.....än så länge iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SP3 gjorde mina 2 datorer märkbart snabbare. Både Compaqen från 2001 och Dellen från 2005 startar strax under minuten. Alla tidigare uppdateringar fanns givetvis innan jag via Microsoft Update körde uppdateringen på bägge. Jag hade ett program på bägge som jag fick avinstallera och det var BackOnTrack som jag i 3 år förlitat mig på, men nu hade det tydligen gjort sitt. Jag får i fortsättningen köra med systemåterställningen i Windows. Hade jag avstått SP3 kanske det hade funkat vidare med BackOnTrack, vad vet jag.

BackOnTrack köptes av Roxio som nu gjort en ny version, betydligt större och krångligare. BackOnTrack var svenskutvecklat och det är tråkgt, att program som är bra, köps upp för att sedan förstöras. totalt. Jag har läst om det nya och kollat i forum och efter det, så avstår jag från den nya versionen av Roxios BackOnTrack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funka bra här me.  :)

Man måste ha en ren dator. Stäng av eller uninstalla somgår igång me autostarten. Styling o sånt måste bort, bare o hämta nytt sen.

CCleaner rensar allt äldre än 2 dagar standard. Ändra eller vänta några dar först.

En sväng me secunia http://secunia.com/software_inspector/

Och windowsupdate.

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...