Nirvasher Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Tänkte se om jag kunde få datorn att bli lite tystare och ge den lite längre livslängd. Frågade runt i olika forum och kom fram till att en ny hårddisk skulle vara bra. Köpte därmed en; http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334246 Eftersom folk som hjälpte mig sa att SATA ska vara bakåtkompatibelt och därför skulle det inte vara några problem att installera hårddisken. Och när jag själv läser här ifrån; http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/documen...cname=c00190221 Så står det ju klart och tydligt; "2 Serial ATA-150 controllers support 2 SATA-150 disk drives" Vilket måste betyda att man kan få in både ATA och SATA? Det satt i två kablar i den gamla hårddisken, som är en ATA, och därmed passar inga av de kablarna som sitter i. Hittar heller inga andra som hänger löst (som passar). Vad ska jag göra? Ska jag ta kontakt med komplett och se om jag kan byta mot en IDE hårddisk eller vad? All möjlig hjälp uppskattas! Är lite sur (på mig själv) och förtvivlad just nu. :'( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linnet Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 gjorde precis som du fast tvärtom med sladdarna . kolla om det finns uttag till sata och köp en sladd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nirvasher Posted May 9, 2008 Author Share Posted May 9, 2008 gjorde precis som du fast tvärtom med sladdarna .kolla om det finns uttag till sata och köp en sladd Tack. Det kändes lite bättre, fast ändå, man hoppades på att det skulle gå smidigt. Men i alla fall, hur ser uttaget ut för sata sladden? Och vart bör den befinna sig? Och ska där inte vara två kablar som ska sitta i hårddisken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Du behöver en sata-kabel som sagt (se bild).... möjligen behöver du också en adapter till strömförsörjningen (bild 2) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nirvasher Posted May 9, 2008 Author Share Posted May 9, 2008 Du behöver en sata-kabel som sagt (se bild).... möjligen behöver du också en adapter till strömförsörjningen (bild 2) Åååh! Tack! Hittade nu anslutningar för sata-kabeln! Tittade runt och såg att Clas Ohlson tycks ha allt det jag behöver; http://www.clasohlson.se/Product/Category....9;251071;251855 ? Vad jag kan se så är där både sata-kabel och en adapter för strömförsörjningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Vad jag kan se så är där både sata-kabel och en adapter för strömförsörjningen? Stämmer gott det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nirvasher Posted May 9, 2008 Author Share Posted May 9, 2008 Stämmer gott det! Då bär det av mot stan då i högsta fart! Tack så hjärtligt för all hjälp!... Återkommer senare igen! (dvs. lås ej tråden) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Någon filmkaraktär sa: "I love it when thing come together"... passar fint här, eller hur? Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nirvasher Posted May 9, 2008 Author Share Posted May 9, 2008 Någon filmkaraktär sa: "I love it when thing come together"... passar fint här, eller hur?Mange Absolut! ;D Fanns en liten butik i byn, som jag inte ens visste existerade. Men kablar hade de! Ominstallationen av Windows XP är klar! Söker nu uppdateringar på Microsoft Update (hade bränt SP3 på skiva, men cd-läsaren bara läste om och om och om, inget hände, förmodligen fel på bränningen). Och visst ja, än en gång, tack så väldigt väldigt mycket! Utan er hade jag inte klarat det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts