Gå till innehåll

FastStone Capture [Skärmklippverktyg]


e-son

Recommended Posts

Detta program har det tipsats om tidigare i diverse nyhetsbrev och liknande, dock inte i detta forum vad jag känner till. Det som gör att jag vill tipsa om det är inte dom många olika sätten att fånga/visa/spara klippen, (man kan t.ex ta scrollade klipp) utan en funktion som inte brukar framgå i nyhetsbrev o.dyl, inte ens på hemsidan framgår det särskilt tydligt.

Jag pratar om det mer eller mindre dolda bildbehandlingsverktyget som ingår i programmet, på många sätt mer sofistikerat än själva klippverktyget. Det är inte så lätt att hitta om man inte känner till det från början, men man kan lätt nå det genom att klicka på den öppna mappen längst till vänster i programmets panel. Den här knappen syns inte på den bild som visas upp på hemsidan! Inne i programmets settings, finns det sedan fler sätt att nå bildbehandlingen. Man kan t.ex ställa in, att skärmklippen man tar, skall öppnas direkt i redigeringsverktyget. Ni som ofta använder skärmklipp för att visa och förklara, i era foruminlägg, eller på andra ställen, måste bara älska detta program! Ett litet exempel på vad man kan åstadkomma med programmet kan ni se i bifogad bild, som jag gjorde till något tidigare inlägg! Läs mer, och ladda ner på nedanstående länk!

http://www.faststone.org/FSCaptureDetail.htm

Edit: Jag har användt detta program ett par år nu, och kan det bra..... så fråga om det är några oklarheter!  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...

Favoritprogrammet för skärmskott, och redigering av dom samma, har nu blivit berikat med "screen recording". Som vanligt med detta program är även skärminspelningen genialt enkel att hantera (det tog kanske 15 sec. att lära sig  ;) ) Filmerna håller högsta kvallitet under förutsättning att man konfigurerar så. Ca: 140:- för en livstidslicens är väl investerade slantar om ett sådant här program ingår i "nödvändigheterna"!

Edit:

Dom små extraverktygen, såsom "Screen Color Picker", "Screen Magnifier" och "Screen Ruler", är en fullständigt lysande bonus!   ;D

Version 6.3 (October 15, 2008) 

Records screen activities including onscreen changes, speech from microphone, mouse movements and clicks into highly compressed video files (Windows Media Video format).

This feature works on Windows XP, 2003, Vista and 2008

Captures web pages of the latest web browsers: 

Internet Explorer 8 (Beta 2)

Firefox 3

Google Chrome (Beta)

Allows you to save a local copy when sending captured images to a Web (FTP) server

Fixed minor bugs

http://www.faststone.org/FSCaptureDetail.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 månader senare...

Versionerna 6.4 och 6.5 släppta i snabb följd!

http://www.faststone.org/FSCaptureDetail.htm

Version 6.5 (July 03, 2009)

  • Improved Capture Window / Object
  • Improved Print dialog
  • Fixed a bug in Capture Scrolling Window

Version 6.4 (June 29, 2009)

  • Added "Insert Title Clip at the beginning of the video" option to the Screen Recorder
  • Improved the Print dialog box.
    -Add page number, date and time to footers
    -Specify the number of copies to print
    -When printing a multi-page document, it will try to avoid breaking the bottom text line between two pages (i.e. text line is partially printed on the - current page and the next page).
  • Added "Apply Edge Effects" option to the "Expand Canvas" tool
  • Added "Auto-reset to 1 upon a new day" option to file name template "$Y-$M-$D_#####"
  • Added "Color Subsampling" option for saving JPEG files
  • Enhanced Pencil and Line Highlighter of the Draw tools: Hold Ctrl key down to draw straight horizontal lines
  • Improved compatibility with Windows 7
  • Improved compatibility with IE 8, FireFox 3 and Google Chrome
  • Some other improvements and bug fixes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tippset! Låter intressant.

Själv har jag kört med ett inspelningsprogram under ca 1år som funkar perfekt också ifrån ZDsoft.

http://www.zdsoft.com

Dom har en video recorder som är väldigt smidig att använda, om man t.ex vill spela in bara en liten del utav skärmen eller just bara en liten klippruta på en vebbsida. Programmet spelar in i AVI och WMV filer och det finns flera olika codecs att välja emellan likaså vilken typ utav ljudkvallité som man eftersträvar eller ifrån vilka ljudingångar på datorn man vill spela in ljudet ifrån till det inspelade klippet. Möjlighet finns också till att aktivera igång "dags för tagning" med valbara snabbtangenter. Enda nackdelen som jag märkt är att den funkar jättebra med vebbsidor och strömmande klipp och filmer som kommer utifrån och till datorn, desto mer resurskrävande är det om man samtidigt spelar upp en film i mediaspelaren på datorn och samtidigt vill spela in filmen med skärmverktyget.

Den inspelade filmen blir i det fallet något ryckig. Endast $39USD och där finns lite andra varianter också och fritt fram & prova under begränsad tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

e-son! hjälp!!

jag va skeptisk men eftersom du trugat om denna app i flera trådar var jag så illa tvungen att ladda ner programet, testade trailversionen och måste säga att allt du sagt hittils stämmer :)

Men! nu till det stora jobbiga dilemat.. efter att ha testat köpte jag licens och skapade inställningen autosave till en mapp jag gjort och drog igång ett spel som jag ville göra några sköna skärmdumpar ifrån.. det e nu allt går åt hilvite :/

Faststone hänger sig och måste avslutas via Aktivitetshanteraren.. jag har vista och det blir samma resultat oavset inställningar i programet sålänge jag kör full screen i vilket spel det en e, kör jag däremot windowed i de spel som tillåter det så funkar det :( e det min dauta/operativ (vista home premium)? eller mitt dåliga handlag som orsakar detta tro?

Det funkar hur bra som helst annars..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son! hjälp!!

jag va skeptisk men eftersom du trugat om denna app i flera trådar var jag så illa tvungen att ladda ner programet, testade trailversionen och måste säga att allt du sagt hittils stämmer :)

Men! nu till det stora jobbiga dilemat.. efter att ha testat köpte jag licens och skapade inställningen autosave till en mapp jag gjort och drog igång ett spel som jag ville göra några sköna skärmdumpar ifrån.. det e nu allt går åt hilvite :/

Faststone hänger sig och måste avslutas via Aktivitetshanteraren.. jag har vista och det blir samma resultat oavset inställningar i programet sålänge jag kör full screen i vilket spel det en e, kör jag däremot windowed i de spel som tillåter det så funkar det :( e det min dauta/operativ (vista home premium)? eller mitt dåliga handlag som orsakar detta tro?

Det funkar hur bra som helst annars..

Det låter mer som en bug än att det skulle bero på Windows i så fall! Möjligen kan det vara någon inställning eller att du försöker göra något som inte går!

Är det inspelning eller dumpar du försöker få till? Hur utlöser du i så fall dumparna... hotkey eller panelen? Har du bockat för "To File (Auto Save)" i panelens "sparameny"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter mer som en bug än att det skulle bero på Windows i så fall! Möjligen kan det vara någon inställning eller att du försöker göra något som inte går!

Är det inspelning eller dumpar du försöker få till? Hur utlöser du i så fall dumparna... hotkey eller panelen? Har du bockat för "To File (Auto Save)" i panelens "sparameny"?

jo såhär.. det är vanliga dumpar helskärm av fullscreentyp och jag utlöser dessa via default hotkey PrtSc.. och ja den enda inställningen jag gjort är att aktivera To File (Auto Save) men har även prövat i deafult inställning utan att ha ändrat något alls och samma resultat, men så fort jag kör ex ett spel i windowed mode så går det utmärkt.. mycket konstigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
jo såhär.. det är vanliga dumpar helskärm av fullscreentyp och jag utlöser dessa via default hotkey PrtSc.. och ja den enda inställningen jag gjort är att aktivera To File (Auto Save) men har även prövat i deafult inställning utan att ha ändrat något alls och samma resultat, men så fort jag kör ex ett spel i windowed mode så går det utmärkt.. mycket konstigt

Nu är jag något av en "spelanalfabet", så jag har inga spel att testa med, men jag gjorde ett test med VLC och en film i fullskärmsläge... det fungerade utmärkt! Kanske inte riktigt samma sak men jag tänkte "rörlig bild i fullskärm"!

Ett test du skulle kunna göra, är att ändra "output-format" på bilderna.... har för mig att JPG är standard! Öppna "Settings/Autosave" och ändra formatet till PNG, så får vi se om det går bättre! Prova gärna att ta fullskärmsdumpar i några andra situationer också.... typ web, film osv. Så vi får veta om felet är pecifikt för spel, eller generellt.

Edit:

Kan det möjligen finnas någon sorts "dump-spärr" i spelen?

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Passar på & kasta in ett litet tipps till nya datoranvändare som läser denna mycket bra informativa tråd.

Om någon önskar att enkelt kunna ta en bild på en skärm eller på en websida någonstans, så finns möjligheten redan som standard på många datorer idag. På tangentbordet kan du leta efter en tangent med namnet Print Screen och har förkortningen "PrtSc". Trycker du på den så får du en bild tagen och sparad till "urklipp" och kan därefter enkelt bara låta "klistra in" bilden i lämpligt redigeringsprogram och voilá så har du fått en skärmdump att börja jobba med.

Tänkte de kunde va bra och nämna som ett litet komplement :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag något av en "spelanalfabet", så jag har inga spel att testa med, men jag gjorde ett test med VLC och en film i fullskärmsläge... det fungerade utmärkt! Kanske inte riktigt samma sak men jag tänkte "rörlig bild i fullskärm"!

Ett test du skulle kunna göra, är att ändra "output-format" på bilderna.... har för mig att JPG är standard! Öppna "Settings/Autosave" och ändra formatet till PNG, så får vi se om det går bättre! Prova gärna att ta fullskärmsdumpar i några andra situationer också.... typ web, film osv. Så vi får veta om felet är pecifikt för spel, eller generellt.

Edit:

Kan det möjligen finnas någon sorts "dump-spärr" i spelen?

hmm näe ingen dumpspärr va jag vet för en helt ordinär print screen går ju att utföra.. det som opto nämner ovan :)

Och nu har jag testat med diverse andra program i helskärm och utan samt film i både och och så vidare men inget annat en spelen (Assassin's Creed, Dreamfall, WoW, osv) gör att FastStone hänger sig :/

och anledningen till att jag vile ha detta program som du nu lurat på mig e-son :P är att jag vill kunna ta ett gäng "bilder" i en följd liksom utan att behöva spara osv mellan dumparna..

Aja jag får hitta nått annat alternativ då kanske, inte mycket å hänga läpp för igentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm näe ingen dumpspärr va jag vet för en helt ordinär print screen går ju att utföra.. det som opto nämner ovan :)

Och nu har jag testat med diverse andra program i helskärm och utan samt film i både och och så vidare men inget annat en spelen (Assassin's Creed, Dreamfall, WoW, osv) gör att FastStone hänger sig :/

och anledningen till att jag vile ha detta program som du nu lurat på mig e-son :P är att jag vill kunna ta ett gäng "bilder" i en följd liksom utan att behöva spara osv mellan dumparna..

Aja jag får hitta nått annat alternativ då kanske, inte mycket å hänga läpp för igentligen.

Ja, jag vet inte riktigt vad som kan vara orsaken. Skriv några rader och fråga utvecklaren... han har garanterat ett bra svar! Förmodligen fixar han det till nästa version också... om det nu är något han har missat!

http://www.faststone.org/contactUs.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...