Gå till innehåll

[LÖST] Ingen ljudenhet aktiverad, ljudet är helt bort!


Mattsu-kun

Recommended Posts

Hejsan! Jag har precis installera Windows XP Pro med Ubuntu 8.04 Hardy Heron som 1 på booten. Men! Jag hade Ubuntu installerat först. Och när jag loggade in på Windows så finns de inge ljudkort säger datorn. Och de skulle vara trevligt med ljud på datorn. SÅ, vad ska jag göra för att få ljud på min HP G5000 laptop med bual-boot av linux+xp?

//MVH Mattsu-kun

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan nog vara så, att du bara saknar drivrutiner till ljudkortet! Gå till Kontrollpanelen / System / Maskinvara / Enhetshanteraren.... där letar du reda på ditt ljudkort! Har du ett gult frågetecken på kortet så saknar du drivrutiner och hittar dom i så fall på moderkortets cd. Hojta om du behöver mer instruktioner!  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... installerade linux....och nu har jag lagt in XP. men har inte nåt ljud. Men i linux har jag ljud. Hur kommer de sig?

De är väl detsamma som att fråga sig:

          Om jag nu har en 100-lapp i höger byxficka.. så varför har jag ingen 100-lapp i den vänstra ? :D

Man måste lägga in drivrutinen för ljudchippet och Windows måste upptäcka att du har hårdvaran.

...så har du följt e-son's råd ännu ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet är väl de att de va vista förinlaggt på hårddisken....sen så tog jag bort de. och installerade linux....och nu har jag lagt in XP. men har inte nåt ljud. Men i linux har jag ljud. Hur kommer de sig?

Linux har ett egna ljuddrivrutiner.... jag är ingen expert, på linux, men jag har aldrig behövt installera ljuddrivrutiner i t.ex Ubuntu... vilket jag däremot alltid får göra i XP

Edit: Om du talar om vilken av alla HP G5000 du har, så kan vi t.o.m ge dig länk för nedladdning av drivrutinen.... om du inte har någon cd. eller inte hittar den!  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...