Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag får hela tiden dessa felmedelanden i Vistas loggfil:

Diskeeper Control Center - ERROR Unable to check the VSS Shadow Copy status for volume xxx.

Sedan kommer nästa felmeddeland:

Fel i tjänsten Volume Shadow Copy: Fel uppstod när en rutin i skuggkopieprovidern {262b716e-bb23-41b5-aaef-e2c15e767167} anropades. Information om rutinen: Cannot ask provider {262b716e-bb23-41b5-aaef-e2c15e767167} if volume is snapshotted. [0x80070424]

.

Och sedan fortsätter den så med disk efter disk tills den gått igenom alla och sedan börjar den om från början. Så min loggfil blir ju alldeles full med dessa felmedelanden. Hoppas någon kan komma på en lösning.

Krillert

Posted

Eftersom skuggkopieringarna tillfälligtvis sparas på systemdisken så blir mina frågor tillbaka:

har du ont om ledigt utrymme där ?

är de andra diskarna väldigt stora också ?

kör du automatisk säkerhetskopiering av datorn ?

Posted

nej jag har över 10 gb kvar på systemdisken och systemåterställningen är inställd för bara systemdisken. Det konstiga är att dessa felmeddelanden i windows loggfil började helt plötsligt i går morse. Jag brukar inte titta så mycket i windosloggarna så det var bara en lyckträff att jag såg det bara några timmar efter att det börjat. Jag avinstallerade nyaste diskeepern för att testa och då upphörde felloggningen. Sen installerade jag den igen och då började felloggningarna igen.

Posted

Så... då skall vi inrikta oss på Diskkeeper defragmenterings programmet.

Har din Diskkeeper version stöd för Windows Vista ? Vilken version är det ?

Posted

jag har nyaste Diskeeper.2008.Pro.Premier.v12.0.781 som är helt Vista kompatibel. Jag har haft den installerad i ca 1 månad. Felloggarna började först i går morse helt utan anledning

Krillert

Posted

Jag har nog uttryckt mig lite oklart förstår jag. Jag har inte diskeepern inställd på automatisk defragmentering. Och när jag defragmenterar så gör jag det enbart på systemdisken. Men nu är det så att jag har inte kört någon defragmentering på ca 1 vecka. Så dessa felloggar kommer fast jag inte använder diskeepern. Det enda som går är ju dkservice.exe som syns i aktivitetshanteraren. Och den ska ju vara igång.Och som jag sagt tidigare så har jag haft diskeepern installerad ca 1 månad utan felloggar. dom började utan anledning i går morse

Krillert

Posted

Får du loggningar liknande detta ? där alla dessa diskmeddelanden bara är följfel till ett huvudfel före?

http://www.maximumpc.com/forums/viewtopic....23163ef451bfad9

http://www.buy.com/prod/diskeeper-2008-pro.../206419439.html

Volume Shadow Copy Service (VSS) Compatibility mode:

Only Diskeeper 2008''s new VSS-compatible mode affords you the ability to leverage the data protection of VSS and the performance and reliability of automatic defragmentation.

;D ...kanske inte helt felfri ännu...

Posted

Ja jag får nått liknade i mina loggar. Men länken du gav mig till symantecs hemsida där såg jag att en som hade Norton Ghost 14 installerat hade fått samma felmeddelanden gällande diskeepern och det andra. Men jag har också haft norton ghost 14 installerat över en månad och det har inte varit nått problem. Men nu funkar den inte heller. Men jag kan se i Tillförlitlighetsövervakaren att Norton ghost blev uppdaterad samma dag som dessa problem började. så det kanske har något med det att göra

Krillert