Jump to content

Det tar 20 minuter att stänga av XP, finns det någon lösning?

Powerkillen

Recommended Posts

Hej

Jag har köpt en ny bärbardator HP 530, denna kom med Vista som jag tog bort och installerade XP.

för att göra detta var jag tvungen att disable sata i biosen, kan det påverka?

Men nu efter jag installerat alla drivrutiner osv så tar det extremt lång tid att stänga av datorn, jag trycker på stäng av och efter det ser man bara bakgrundsbilen i 20min innan den stängs av.

Någon som kan ha någon idé att testa?

Övrigt så är datorn ny inga externa program installerade utan enbart xp och efter det en hel del uppdateringar på windows update.

mvh

martin

Långsam avstängning beror på att, pågående program ges viss tid att på ett snyggt sätt avsluta sig själva

efter det att Windows har skickat ut avbrottsbegäran.

Där finns en Register inställning för tiden som skall ges före forcerad avstängning av programmet.

Ett tips finns enligt denna länken:

http://www.pctipsbox.com/modify-application-timeout/

I min XP så ligger värdet på 5000... det kan sänkas betydligt (om man inte har avbrottskänslig programvara).

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USERControl PanelDesktop]

"HungAppTimeout"="5000"

Långsam avstängning beror på att, pågående program ges viss tid att på ett snyggt sätt avsluta sig själva

efter det att Windows har skickat ut avbrottsbegäran.

Där finns en Register inställning för tiden som skall ges före forcerad avstängning av programmet.

Ett tips finns enligt denna länken:

http://www.pctipsbox.com/modify-application-timeout/

I min XP så ligger värdet på 5000... det kan sänkas betydligt (om man inte har avbrottskänslig programvara).

"HungAppTimeout"="5000"

Det finns ett värde till som har stor betydelse för avstängningstiden....nämligen WaitToKillAppTimeout! Standard, står det på 20000, man kan testa att halvera det. Kan vara svårt att få till en bra kombination av dessa 2 värden! 

"HungAppTimeout"="5000"
"WaitToKillAppTimeout"="20000"

Vista har numera ett utmärkt verktyg som loggar vilka program som tar tid i upp/ned tagningarna.

XP har nog bara Loggboken som eventuellt har loggat så kallade TimeOut'er vid dina långsamma nedtagningar.

Det hela kan ju fortfarande vara Windows egna program (nätverkstjänster) eller gamla drivrutiner

som behöver uppdateras.

Min stationära tar evigheter om jag försöker få den i Viloläge men Shutdown går fort...

Har testat ändra hangup och waittokill men det fungerar fortfarande inte.

inga fler tips?

Jag har ytterligare ett registerhack, som kommer att tvångsavstänga all program som av någon anledning inte vill avslutas..... vilket troligen är orsaken till den långa nedstängningstiden. Jag kan förstås inte lova att det hjälper, men det är inte farligt att prova!  ;)  Klistra in koden i ett tomt .txt-dokument, och spara som AutoEndTasks.reg med filformatet Alla filer (*.*). Dubbelklicka på .reg-filen och godkänn registerändringen!

AutoEndTasks

"AutoEndTasks"="1"

Om det inte fungerar och du vill återställa registret, kan du göra en ny .reg-fil med följande kod"

DeleteAutoEndTasks

"AutoEndTasks"=-