Pellefant Posted May 13, 2008 Posted May 13, 2008 Okej.. Nu var det så att jag har haft problem med blåskärm i CA 3 dagar och fick tips att omformatera datan. Så jag bestämde mig för att göra det och allt gick smidigt tills jag kommer till slutfasen och det kommer upp en ruta med felmeddelande: lssas.exe - Systemfel. Slutpunktsformatet är inte giltigt. Det finns två alternativ: Antingen trycka OK eller kryss, vilket jag än väljer så rebootar datorn och samma sak händer. Har testat att omformatera datan igen utan resultat, har också hört att detta kan vara en trojan. Men jag är i stort behov av hjälp för jag vill helst slippa sätta den på reparation och slösa mina pengar Tack på förhand! Quote
waxinator Posted May 13, 2008 Posted May 13, 2008 http://support.microsoft.com/kb/329450/sv Om du uppgraderar en stationär Hewlett-Packard Pavilion- eller Compaq Presario 6300-dator med Windows XP till Windows XP Service Pack 1 (SP1), och sedan utför en icke-destruktiv åtgärd för systemåterställning, kan något av följande inträffa: ...Lsass.exe - Systemfel. Alltså... om du vid ominstallation inte väljer att ta bort och skapa ny diskpartition med formatering, så kan filrester från gamla installationen bli kvar... typ... :- Quote
Pellefant Posted May 13, 2008 Author Posted May 13, 2008 :- well, går det att fixa nu i efterhand?.. Försökte att ta bort partitionen och skapa ny och formatera men samma felmeddelande endå.. >' EDIT: använder SP2 föresten Quote
waxinator Posted May 13, 2008 Posted May 13, 2008 LSASS.EXE används tydligen för Windows inloggningen (P.S. du har haft fel namn i ämnesrubriken !??!).. och denna fil är särskillt omtyckt av hackare... Om du har en PC utan nätverks anslutning med: 1 st hårddisk 1 st partition 1 st CD med äkta Windows XP SP2 installation. ...och du startar installationen med CD'n (inte inifrån Windows), Väljer att installera, Ta bort partition(er) och låta Windows installeras på det numera tomma utrymmet... så kan du inte få detta LSASS.EXE Systemfel. (eller LSSAS.EXE som inte skall existera) Quote
Recommended Posts