Jump to content

Recommended Posts

Posted

varför får jag upp helt plösligt formatera disken vad kan ha hänt?

har 300 gb på den varför kommer detta upp helt plösligt?

Posted

Ja den som visste det  ;D

Kan du ha fått in nåt på datorn som inte ska vara där kanske.

Jag har testat Vista men aldrig sett nåt sådant och inte på mina andra datorer med XP heller och inte tidigare bakåt har jag heller stött på problemet, med dom system jag använt av Windows.

Posted

Disk kontrollern har missförstått diskinformationen... så gör inget med enheten !

Är det en extern USB-disk eller en intern extradisk ?

Är det en USB-disk så skall den urkopplas och datorn skall stängas av med strömmen urkopplad i 5 minuter.

Därefter starta datorn utan disken i. Koppla senare in disken igen.

Posted

Kan du möjligen ha SATA kablar utan kontaktlås ?

Jag antar att disken fungerar igen efter en normal omstart ?

Kontrollera SATA kabeln ordentligt. Detta är inte första gången kontakterna har varit orsak till konstigheter.

• 2 months later...
Posted

Jag hade ett liknande problem med en USB-disk (Maxtor One-Touch) när jag först installerade vista 32-bitars då det släpptes, den ville alltså att ja skulle formatera disken.

Jag kom då på ett program jag provat tidigare, GetDataBack NTFS, jag är inte så inne i hur sånna program fungerar, men vad jag förstod så läser programmet disken och NTFS-partitioner från hårddiskar som är igång i datorn och kan återskapa sånt som är Deletat, formaterat eller tappat på annat sätt, förutsatt att det inte skrivits något på dom sektorer där gamla datan var.

Med det så fick jag tillgång till nästan all data och kunde kopiera över det.

Sedan var de bara att formatera om disken och sen dess har den inte strulat något mer.

Varför ja fick ett sånt fel vet jag inte ännu.