weine2 Posted May 15, 2008 Share Posted May 15, 2008 Får felkod 4C7 vid 3 tillfällen. Vad göra' HOPPAS PÅ HJÄLP weine2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted May 15, 2008 Share Posted May 15, 2008 Har du tittat runt bland alla inläggen under: http://www.alltomxp.se/forum/index.php?board=69.0 ? Hur utför du uppgraderingen? Nedladdad fil eller via Windows Update ? Hur långt kommer du ? Stoppar det före omstart ? eller vid uppstart. Det underlättar om du fyller på lite mer än felkoden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pudas Posted May 17, 2008 Share Posted May 17, 2008 Har samma problem. Har provat ta SP1 via dl länk från Microsoft. Fungerar ej Har provat via Windows Update. Fungerar ej Den installerar SP1 efter omstart får man bluescreen, sedan startar datorn om hela tiden. Om jag startar i felsäkert läge så installeras uppdateringarna men tar lång tid. Efter installationen ska datorn starta om. Då står det att Uppdateringarna inte kan installeras datorn återställs : kan uppdatera och har laddat ner alla tidigare uppdateringar som kommit från Windows update utan problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted May 17, 2008 Share Posted May 17, 2008 Du säger att datorn ger ifrån sig en blåskärm under installationen och då tycker jag att du analyserar vad som orsakar den genom att följa guiden på http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...&Itemid=103 Troligtvis är det en drivrutin som ställer till det och om du hittar vilken och uppdaterar den så kan det gå bättre att installera SP1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pudas Posted May 17, 2008 Share Posted May 17, 2008 Kört programmet det som felas verkar vara moduel name: partmgr hur löser man det problemet ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted May 17, 2008 Share Posted May 17, 2008 Hur många diskar/partitioner har du? Om du har en extern hårddisk så koppla bort denna. Vilket filsystem har du på diskarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pudas Posted May 17, 2008 Share Posted May 17, 2008 Har en HD på 160 GB som jag delade innnan man la in Vista. Trodde i mitt enfall att jag skulle kunna slå ihop den med Partition Magic, som inte stödde Vista. har 1 extern HD utan för datorn. Filsystemet på disken är NTFS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted May 17, 2008 Share Posted May 17, 2008 Ok, kör "chkdsk X: /F" på alla partitioner där du byter ut "X" mot den enhetsbeteckning dina hårddiskar/partitioner har. Koppla ur den externa disken och kör sedan in SP1 och se om det fungerar bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pudas Posted May 17, 2008 Share Posted May 17, 2008 När jag kör chkdsk på A: Så kommer det fram en ruta där det står felkod på rad 45 / Ny ruta där det står Please select a debugger New Instance of Microsoft Script editor. Provar o klickar ja får vi se vad som händer. Ny ruta tog continue. Sedan hände det inge mera Har kollat igenom diskarna inga problem. Ska prova installera SP1 igen får vi se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted May 17, 2008 Share Posted May 17, 2008 Okidoki. A: är diskettenheten och den behöver du inte kontrollera efter fel, om du ens har en diskettenhet Detta förklarar felet du får när du försöker köra chkdsk på den enheten. Glöm inte att koppla bort den externa disken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pudas Posted May 17, 2008 Share Posted May 17, 2008 Nu är SP1 installerat ;D men när jag ska koppla i den externa HD så får jag bluescreen. Även fast datorn har startat upp normalt. Windows hänvisar till detta : Problemsignatur: Problemhändelsens namn: BlueScreen OS-version: 6.0.6001.2.1.0.256.1 Språkvariant-ID: 1053 Ytterligare information om problemet: BCCode: 1000007e BCP1: C0000005 BCP2: 89FD808E BCP3: 80758B10 BCP4: 8075880C OS Version: 6_0_6001 Service Pack: 1_0 Product: 256_1 Kan man inte använda den externa HD nu ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted May 17, 2008 Share Posted May 17, 2008 Mycket intressant, då har vi kommit på problemet men inte vad det beror på eller en lösning. Bersätta vad det är för dator/modell alternativt moderkort! Testa även att uppgradera BIOS! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pudas Posted May 17, 2008 Share Posted May 17, 2008 Operating System: Windows Vista Ultimate (6.0, Build 6001) Service Pack 1 (6001.longhorn_rtm.080118-1840) Language: Swedish (Regional Setting: Swedish) System Manufacturer: INTELR System Model: AWRDACPI BIOS: Phoenix - AwardBIOS v6.00PG Processor: Intel® Pentium® 4 CPU 3.20GHz (2 CPUs), ~3.2GHz Memory: 3070MB RAM Page File: 357MB used, 6049MB available Windows Dir: C:Windows DirectX Version: DirectX 10 Om jag ska uppdatera BIOS kan man göra det utan att använda diskett enheten ??? Du får gärna tala om hur man gör, Tackar för all hjälp man fått ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted May 17, 2008 Share Posted May 17, 2008 Alla moderna burkar går att uppdatera utan diskettenhet. Däremot behöver jag fortfarande veta märke och modell på datorn eller vad det är för moderkort. Den informationen du skickade med säger ingenting tyvärr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pudas Posted May 17, 2008 Share Posted May 17, 2008 Moderkorts ID 04/10/2006-Springdale-P-6A79AB0CC-00 Moderkortsnamn Biostar I86PE-A4 Moderkort fysisk info CPU Sockets/Platser 1 Socket 478 Expansionsplatser [ TRIAL VERSION ] Minnesplatser 4 DDR DIMM Integrerade enheter Audio, LAN Moderkortstyp ATX Moderkortsstorlek 230 mm x 300 mm Moderkortschipset i865PE Dator typ ACPI x86-based PC Hoppas det hjälper dig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted May 17, 2008 Share Posted May 17, 2008 Mycket bättre: Kolla på http://www.biostar.com.tw/app/en-us/mb/bios.php?S_ID=235 Ser ut som att du först behöver själva uppdateringsverktyget och sedan filen som slutar med ".bf". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pudas Posted May 17, 2008 Share Posted May 17, 2008 Laddat ner MSI Live Update 3 om man väljer LIVE VGA Driver så stödjer den inte mitt OS Tar man Live Utility så söker den bara men inget händer. Vad ska jag göra med BF filen ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted May 17, 2008 Share Posted May 17, 2008 Skippa MSI-programmen. Ladda hem det som finns på länken ovan, först http://www.biostar.com.tw/upload/Driver/So...lity/UpBios.zip och installera det. Kör sedan programmet och välj http://www.biostar.com.tw/upload/Bios/65pea410.bf som BIOS-uppgradering. Det är så jag gissar att det går till att uppgradera BIOS för Biostar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pudas Posted May 17, 2008 Share Posted May 17, 2008 Aja såg inte länken har uppdaterat BIOSEN men vid på slagning av externa disken får man bluescreen, slår jag av externa disken inga problem :- Ja ja vi låter det vara tackar och bockar för all hjälp man fått Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted May 18, 2008 Share Posted May 18, 2008 ge inte upp ännu! Det vore intressant att se om det blir samma sak om du kopplar in den på en annan dator med Vista och SP1, har du möjlighet att testa det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pudas Posted May 18, 2008 Share Posted May 18, 2008 ge inte upp ännu! Det vore intressant att se om det blir samma sak om du kopplar in den på en annan dator med Vista och SP1, har du möjlighet att testa det? Nej tyvärr, mina vänner håller fast vid XP men tack för hjälpen man har fått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts