KSterling Posted May 16, 2008 Posted May 16, 2008 Godkväll Jag tar det ifrån början, skulle formatera systempartionen C: på SATA disken som har två partioner (beteckningen VAR C: <- XP samt D: <- Lagring) Jag gjorde lite fel i formationen så C: formaterades inte utan XP ominstallerades enbart, så jag bootade tillbaka till installationen och tog bort C: partitionen, här började problemen... På något sätt hoppade lagrings partitionen till beteckning C: och den nya XP partitionen fick beteckning D: Och lagringspartitionen vart även en systempartion. Så jag kunde inte annat än att installera XP som D: och försöka ordna upp detta väl inne i XP. Väl inne i XP försökte jag ändra beteckning på C: (lagring) till tex. G: men det går inte då den partionen är (system).. Har läst mängder med sidor om detta sedan det hände och fått endel tips som att ändra genom registret så att jag kan ändra beteckning på systempartioner osv. Men jag har inte vågat prova något ännu, är rädd för att lagringspartionen ska ta skada och filerna försvinna om jag ändrar beteckning på den iom att den blivit en systempartion. Har även funderat på om jag kan gå in i recovery consol och göra så att XP som ligger på D: enbart blir en systempartion och bootpartion osv. men jag har inte vågar det heller. Har inga resurser att göra en backup utav 200gig filer så jag vill väldigt ogärna förlora datan. Vänder mig till er nu för hjälp! Quote
Venoms Posted May 17, 2008 Posted May 17, 2008 Kolla in detta... det är för dig. http://www.petri.co.il/change_system_drive..._windows_xp.htm Quote
Recommended Posts