Gå till innehåll

Problem med att avinstallera Vista och installera XP på bärbar dator


bubblan_73

Recommended Posts

Som tidigare diskussion i tidigare tråd. Fast jag glömde säga att det är en bärbar dator. Kan det vara ett problem vid installation av XP?

Detta var problemet vid installation:

Datorn läser snällt in installationsfilerna från xp-skivan. det kommer upp "välkommen till installationsprogrammet. Den här delen förbereder Microsoft Windows xp för att köras på datorn. tryck ner retur om du vill installera windows xp nu."

Jag trycker retur och får felmeddelandet: "Det går inte att hitta någon hårddisk på datorn. Kontrollera att hårddiskenheterna är inkopplade och ordentligt anslutna till datorn." Det vet jag att de är annars kan jag ju inte köra vista  . Dessutom så läser ju datorn ändå in installationsfilerna.

Jag får också felmeddelandet: "Kontollera också att alla diskrelaterade maskinvarukonfiguratoner är korrekta. De kanske behöver köra ett installationsprogram eller ett diagostikprogram levererat av maskintillverkaren."

Det verkar troligt att felet ligger här någonstans med konfigurationerna.

Har hört en del som sagt att det är problem just för att datorn är bärbar, men man måste ju kunna installera annat än Vista?! Vad säger ni?

(ursäkta tjatet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trycker retur och får felmeddelandet: "Det går inte att hitta någon hårddisk på datorn. Kontrollera att hårddiskenheterna är inkopplade och ordentligt anslutna till datorn."

Då har du en hårddisk med gränssnittet S-ATA. För att Windows XP:s installationsprogram ska hitta den, måste du installera drivrutiner för SATA-kontrollern. Detta gör du genom att trycka F6, då du ser "Tryck ned F6 om du vill installera en SCSI- eller RAID-drivrutin..." längst ner i ett tidigt skede av påbörjad installation. Drivrutinerna laddas från en Floppy, så var redo med en diskett.

Har du ingen Floppy Drive, så är ett alternativ att du gör en egen XP-skiva och integrerar XP-drivrutiner för kontrollern. Då gäller förstås att datortillverkaren har sådana drivrutiner att erbjuda.

http://max.ownit.nu/F6.PNG

http://max.ownit.nu/SATADrivrutiner.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...