Gå till innehåll

Definiera tecknen æ och ø med tangenten Alt Gr?


Xomilpa

Recommended Posts

Jag har ofta behov av att skriva tecnen æ och ø, vilket jag nu gör med Alt+0230, t ex.

Jag kan se att det finns definierat t ex tecknen under Alt Gr+5 och µ under Alt Gr+M.

Går det på något enkelt sätt att definiera tecknet æ under Alt Gr+Ä och tecknet ø under Alt Gr+Ö?

Eller finns det något annat förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En möjlighet är att installera en tangentbordslayout för ett språk som använder tecknen æ och ø, t.ex. danska. Öppna Nationella inställningar och språkinställningar i Kontrollpanelen. Fliken Språk, klicka på knappen Information Du får då upp Texttjänster och inmatningsspråk. Där kan du lägga till flera inmatningsspråk. Du växlar sedan mellan språken i Språkfältet, som finns i Aktivitetsfältet (om du har valt att visa det). Vill du se ett danskt (eller annat) tangentbord på skärmen, går du till Tillbehör > Hjälpmedel > Skärmtangentbordet. Själv tycker jag emellertid att Alt+-metoden är enklare, dock ej för kinesiska  :)

I MS Word kan du skapa kortkommandon för æ och ø, eller vilka tecken som helst. Du gör det under Infoga > Symbol. Markera tecknet och tryck på Kortkommando.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...