Gå till innehåll

[LÖST] Nybörjare som vill lära sig programmering!


Recommended Posts

Tja,

Har velat lära mig programera ett tag nu och ska ta reda på hur man gör. Det jag undrar är vad som är enklast att börja programera först och och det finns någon sida för en 100% nybörjare som visar steg för steg? Är kunnig inom engelska så engelska hemsidor går också.

Tackar för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej...

För det första så är HTML inte ett programmeringsspråk! Det är en standard för hur text ska märkas - ungefär som dokument.

Många tror även att det är så att man klättrar från något upp till C++. C++ är inget svårt språk som man till sist kommer till och då är någon gud. Nej det är ett språk som har rätt avancerade arv av kod samt stöder många programmeringsparadigmer (Kolla wikipedia).

Du behöver egentligen aldrig lära dig C++ då detta språk är gammalt och inte många jobb söker i detta område. Dock är det ett rätt kul språk - men som sagt är man inte gud bara för man kan det och man kan vara en utmärkt programmerare utan att kunna C++.

Jag har gjort misstag som att läsa på hemsidor. Detta är det absolut sämsta sätt att lära sig programmera på - då detta inte ger fullständig information utan bara går igenom helt slumpmässigt.

Att köpa en rejäl bok är mitt förslag - och då inte på engelska. Många har för sig att man måste köpa databöcker på engelska men detta är fan helt fel! Du lär dig mer om du förstår vad det står i boken!

Sen vilket språk du ska välja är en stor debatt. Jag själv har mina favoriter Java, C#, C++, Visual Basic.

Av dessa måste jag säga att det språk som ger mest glädje per antal timmar man läst böcker är Visual Basic (då menar jag Visual Basic .NET (2008)). Det är ett utmärkt språk som är lätt att förstå och praktiskt taget har det alla fördelar som C# har, eftersom det kompileras till samma byte-kod.

Om du däremot vill ha jobb som programmerare skulle jag nog efter lång eftertanke ändå satsat på C#.

Det är ett språk som har allt - den sköna syntaxen ("grammatik") som C++, kraften i .NET, populariteten hos Windows.

Annars är Java även det ett utmärkt språk att skriva program i då Java-program kan köras på alla os.

Mitt förslag efter lite betänketid: Ladda hem Visual Basic 2008 Express Edition (gratis och lagom) och köp dig en bra bok.

Jag har inte läst någon bok om Visual Basic då detta är det ändå språk jag självlärt mig, men du borde ta någon som fått bra resension från typ adlibris eller bokus. Med en bok får du även lära dig olika tekniker man kan använda när man programmerar, dessutom är nästan alla böcker för totalt nystartande programmerare!

Lycka till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...