Gå till innehåll

Stjäl Vista bredbandet så som XP gör?


Recommended Posts

Tjenare bredbandsanvändare!

Som en del vet reserverar Windows XP 20% av bredbandet åt QoS. På datorn har jag en registerfil som jag la in i registret för att snabba upp bredbandet. Jag har trådlöst nätverk och vet att det påverkar hastigheten men nu är det så att jag undrar om Windows Vista som jag använder på en dator, också stjäl en del av bredbandshastigheten från Bredbandsbolaget 100 mbit/s-abonnemang. Vore tacksam om ni kunde lägga ut länkar till sidor där jag kan hämta filer eller guider om så vore fallet att XP och Vista har reserverar bredbandshastigheten.

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det där är trams.

(ingenting reserveras i vart fall här, får 80mbs mot nätverket, diskarna orkar inte mer än det,

och 11mbs åt båda hållen mot nätet

Ursäkta men det där är väl ändå bara bull, tror du på det?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kopplat bort QoS objektet därför att det har ställt till problem för mig i Vista.

Man ska inte använda fler objekt än man har nytta av.

När det gäller QoS så är det ett prioriterings system som ser till att dina datorer har rätt

inbördes prioriteringar av olika trafiktyper så att inte tidskrävande protokoll fördröjs av

mindre viktiga protokoll (musikuppspelning / filkopiering -överföringar).

Om det är som du skriver, att XP reserverat 20% av bandbredden till QoS så innebär inte detta att

20% inte används. Det innebär bara att de viktigaste protokollen får slåss inbördes om dessa 20%.

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista...ng_technologies

Quality of Service

    See also: Windows Rally

Windows Vista's networking stack includes integrated policy-based Quality of Service (QoS) functionality to prioritize network traffic. Quality of Service can be used to manage network usage by specific applications or users, by throttling the bandwidth available to them, or it can be used to limit bandwidth usage by other applications when high priority applications, such as real time conferencing applications, are being run, to ensure they get the bandwidth they need. Traffic throttling can also be used to prevent large data transfer operations from using up all the available bandwidth. In Windows Vista, QoS policies can be applied to any application, thus eliminating the need to rewrite applications using QoS APIs to be QoS-aware. QoS policies can either be set on a per-machine basis or set by Active Directory Group policy objects which ensures that all Windows Vista clients connected to the Active Directory container (a domain, a site or an organizational unit)[5] will enforce the policy settings.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man kolla hur det ser ut så öppnar man "Redigeraren för lokala grupprinciper" (gpedit.msc).

Navigera till Datorkonfiguration / Administrativa mallar / Nätverk / QoS Packet Scheduler.... i högra fönstret, dubbelklick på "Begränsa bandbredd som kan reserveras"...fliken "Förklaring" kan förklara!  ;)

En gammal, men välskriven dementi av själva myten, hittar man bl.a på följande länk!

http://www.tweakxp.com/article37125.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...