Gå till innehåll

Stor skillnad att uppgradera från 4GB till 8GB RAM?


Recommended Posts

Tjenare! undrar om de finns folk här som kör Windows Vista samt 8gb ram?

Själv sitter jag på 4gb PC2-5300 667mhz ram! men undrar om de blir stor skillnad i vista då man kör 8gb ist för 4gb! så ser gärna att ni testat både 4gb och 8gb! samt blir de någon märkbar skillnad då man kör PC2-6400 ist PC2-5300, (800mhz ram ist för 667mhz)? Funderat på eventuellt köpa in 4st 2gb 800mhz kort, me vill gärna veta om de blir så stor skillnad om de är värt att köpa in? Tack för svar!

PS. körde från början med 2gb ram i vista! märkte ingen direkt skillnad i vista då jag uppgraderade till 4gb! men spelen laddar ju defenetivt snabbare! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Kör Windows Vista x64 med SP1.

Ingen större skillnad att ändra minnen från PC5300 till PC6400. Dock har jag också uppgraderat från 4GB till 8GB, man kan ta bort swap filen och få ett lite mer responsivt OS, annars har jag inte märkt av någon fördel utom vid körande av virtuella operativsystem.

/S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okok då får nog ram minnen vänta till sist! ska köpa hårddiskar, ny skärm, nätagg+grafikkort först! :)

swap filen, vad är de förnågot? förklara gärna, samt är de någon fördel att ta bort den med 4gb ram? (4st 1gb kort).. samt finns de nackdelar med att ta bort den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om man tar bort den manuellt, men swapfilen är en fil som ligger på hårddisken där minne som inte används så intensivt läggs. En swapfil innehåller alltså det minne som inte får plats i RAMet.

Självklart blir det långsammare att spara i en swapfil än i ett RAM, så om du har mycket RAM behöver du nog inte ha en swapfil, och därför snabbas datorn upp - som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu 8GB in en dator och märker, precis som innan, att allt minnet används och det är ju bra.

Jag har alltså 6GB diskcache numera...

När du vill köra några eller stora program och har en begränsad mängd minne (RAM) till detta,

så måste antingen något program stängas av eller så måste delar av dess minnesutnyttjande

tillfälligt flyttas ut ur minnet och ner i Pagefile/Växlingsfilen.

Valet av program som flyttas ut bestäms av vilket som är minst använt just då. När programmet

återigen skall fortsätta, så hämtas det in igen och något annat programs minnesdata flyttas ut.

Denna typ av data förflyttningar tar tid och kraft och gör systemet långsamt. Därför är det en stor

fördel med mycket minne (RAM).

Om man nu har 3-8GB minne så borde man inte behöva någon pagefile och därför kan man välja

att avstå från en sådan (2-8GB stor) fil på disken. Vissa program kräver dock att Windows har en

sådan Växlingsfil så Windows skapar en virtuell disk (låssasdisk) i minnet för detta behov.

Så även om man stängt av Växlingsfilen så syns en sådan enligt Aktivitetshanteraren.

Men den 'filen' är snabb och används troligen inte...

Öppna Kontrollpanelen (klassisk vy) - System - t.v. Avancereade systeminställningar -

fliken Avancerat - Prestanda inställningar - fliken Avancerat - Virtuellt minne, Ändra.

Avmarkera överst "Hantera automatiskt...", markera en disk-rad och sedan markera

"Ingen växlingsfil" följt av "Aktivera".

Efter omstart skall växlingsfilen vara borta. Är den ite det så kan man själv ta bort den.

Normalt är filen 'dold' så man inte ser den utan att ändra under:

Kontrollpanelen - Mappalternativ - Visning - Visa dolda filer o mappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajjemänsan! hittade de! och avaktiverade växlingsfilen! nu då jag kollar i aktivitetshanteraren, så har växlingsfilen minskat där från ungefär 8000mb till 4000mb! och de stämmer väl ganska bra då jag har 4gb ram? kändes som att programmena vid klockan startade lite snabbare! men de kanske är inbillning också! :P Tack så mycket grabbar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp det är inbillning, eftersom du nu bara gjorde en eventuell prestandavinst för icke-aktiva program - inte gjorde du något för aktiva program som behöver startas inte. Nåja, inbillningar kan vara kul dom också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att " super-fetch " kan utnyttjas bättre med 8 gb. Jag kör själv med 8 gb och

tycker att systemet flyter lite bättre med det än 4 gb. Dock ingen jätteskillnad. Sen är det ju

billigt faktiskt idag med minnen........ 8) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänkte fråga om dessa minnen är bra? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343070

vad är skillnaden mellan Full buffrade och ej buffrade samt CL5 och CL4 ?

Tillverkaren OCZ är kända för att tillverka bra minneskort. Den enda recensionen var dock negativ...

Buffrad betyder att minnet (liknande diskar) har en snabb minnesdel som mellanlagrar data

mellan själva minnet och minnesbussen som hämtar datat. Jag kan inte säga om detta innebär

någon fördel med dagens snabba minnen och bussar. De riktigt snabba korten är obuffrade.

Du skall alltid kontrollera med ditt moderkort vilken typ av minne som rekommenderas.

CL4, CL5, CL6 och CL7... är timing inställningar där lägre är snabbare inom samma minnestyp.

Man skall alltså inte jämföra dessa värden mellan olika minnestyper/klockningar.

Snabbare klockade minnen har alltså högre CL-värden vilket följer naturligt med högre frekvenser.

I med ddr3 minnen då rasslar det bra i lådan...

Jag är ledsen att skriva detta... men DDR3 jämfört med DDR2 är mellan 0.5 - 3% i skillnad beroende

på vad som bearbetas i processorn. Enda fördelen med DDR3 är då man kör ZIP/ARC konverteringar...

Men huvudsaken är att du är nöjd. Det är det enda som spelar roll i sammanhanget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu 8GB in en dator och märker, precis som innan, att allt minnet används och det är ju bra.

Jag har alltså 6GB diskcache numera...

När du vill köra några eller stora program och har en begränsad mängd minne (RAM) till detta,

så måste antingen något program stängas av eller så måste delar av dess minnesutnyttjande

tillfälligt flyttas ut ur minnet och ner i Pagefile/Växlingsfilen.

Valet av program som flyttas ut bestäms av vilket som är minst använt just då. När programmet

återigen skall fortsätta, så hämtas det in igen och något annat programs minnesdata flyttas ut.

Denna typ av data förflyttningar tar tid och kraft och gör systemet långsamt. Därför är det en stor

fördel med mycket minne (RAM).

Om man nu har 3-8GB minne så borde man inte behöva någon pagefile och därför kan man välja

att avstå från en sådan (2-8GB stor) fil på disken. Vissa program kräver dock att Windows har en

sådan Växlingsfil så Windows skapar en virtuell disk (låssasdisk) i minnet för detta behov.

Så även om man stängt av Växlingsfilen så syns en sådan enligt Aktivitetshanteraren.

Men den 'filen' är snabb och används troligen inte...

Öppna Kontrollpanelen (klassisk vy) - System - t.v. Avancereade systeminställningar -

fliken Avancerat - Prestanda inställningar - fliken Avancerat - Virtuellt minne, Ändra.

Avmarkera överst "Hantera automatiskt...", markera en disk-rad och sedan markera

"Ingen växlingsfil" följt av "Aktivera".

Efter omstart skall växlingsfilen vara borta. Är den ite det så kan man själv ta bort den.

Normalt är filen 'dold' så man inte ser den utan att ändra under:

Kontrollpanelen - Mappalternativ - Visning - Visa dolda filer o mappar.

Det jag har markerat ovan med fet stil är HELT FEL!!!

Man ska ALLTID ha en Page-fil i Windows, oavsett om man har 512MB eller 8GB i RAM.

Den stora skillnaden kommer bara att vara hur mycket Windows använder detta Virtuella minne.

Detta understryker bland annat boken "Microsoft Windows Vista utan och innan" av Craig Stinson, Ed Bott och Carl Siechert. Det finns också en bra KB-artikel från Microsoft som berättar om hur man ska konfigurera och ställa in det virtuella minnet (Page-filen) för bästa prestanda. Här är länken till den artikeln:

http://support.microsoft.com/kb/314482

Artikeln är skriven för Windows XP, men detta gäller även för Windows Vista.

Så jag rekommenderar verkligen ingen att stänga av det virtuella minnet då detta utan tvekan kommer att ge mycket sämre prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag har markerat ovan med fet stil är HELT FEL!!!

Man ska ALLTID ha en Page-fil i Windows, oavsett om man har 512MB eller 8GB i RAM.

...

Så jag rekommenderar verkligen ingen att stänga av det virtuella minnet då detta utan tvekan kommer att ge mycket sämre prestanda.

Det är tillåtet att ha avvikande uppfattningar i ämnet, men att påstå att det är HELT FEL!!!

att placera växlingsfilen i RAM-minnet i stället för på hårddisk är lite väl förmätet.

Om du har en aning om vad växlingsfilen är till för så inser även du att bristen på tillgängligt

RAM-minne är den huvudsakliga anledningen till att växlingsfilen(Pagefile/Swapfile) över huvud

taget existera i alla operativsystem.

Har man ingen brist på RAM-minne så kvarstår endast Windows önskan att få placera register-

dumpar i denna vid systemcracher och vissa programs inbygda krav på existensen av en sådan.

Det är för dessa programs skull som Windows skapar växlingsfilen i minnet om hårddiskfilen saknas.

När det sedan gäller prestanda så bör du själv prova detta innan du så tveklöst påstår något.

En diskbaserad växlingsfil ger sämre prestanda än en minnesbaserad enligt fysikens regler.

Används inte växlingsfilen så är enda skillnaden mängden diskutrymme eller minnesutrymme

som Windows lagt beslag på.

Om man sedan läser artiklar "Såsom Fan läser Bibeln..." så kan man tyda in vad man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag har markerat ovan med fet stil är HELT FEL!!!

Man ska ALLTID ha en Page-fil i Windows, oavsett om man har 512MB eller 8GB i RAM.

...

Så jag rekommenderar verkligen ingen att stänga av det virtuella minnet då detta utan tvekan kommer att ge mycket sämre prestanda.

Det är tillåtet att ha avvikande uppfattningar i ämnet, men att påstå att det är HELT FEL!!!

att placera växlingsfilen i RAM-minnet i stället för på hårddisk är lite väl förmätet.

Om du har en aning om vad växlingsfilen är till för så inser även du att bristen på tillgängligt

RAM-minne är den huvudsakliga anledningen till att växlingsfilen(Pagefile/Swapfile) över huvud

taget existera i alla operativsystem.

Har man ingen brist på RAM-minne så kvarstår endast Windows önskan att få placera register-

dumpar i denna vid systemcracher och vissa programs inbygda krav på existensen av en sådan.

Det är för dessa programs skull som Windows skapar växlingsfilen i minnet om hårddiskfilen saknas.

När det sedan gäller prestanda så bör du själv prova detta innan du så tveklöst påstår något.

En diskbaserad växlingsfil ger sämre prestanda än en minnesbaserad enligt fysikens regler.

Används inte växlingsfilen så är enda skillnaden mängden diskutrymme eller minnesutrymme

som Windows lagt beslag på.

Om man sedan läser artiklar "Såsom Fan läser Bibeln..." så kan man tyda in vad man vill.

Visst får man ha olika typer av uppfattningar! ;)

Men nu är det så att Microsofts riktlinjer är som de är och det virtuellt minne därför alltid bör finnas!

T.ex. tar denna artikel upp denna fråga:

http://windowsitpro.com/article/articleid/...e-pagefile.html

Här berättar man bland annat om att program "puttas" ut i det virtuella minnet då de inte används (men är igång) och man kör igång en annan minnesslukande applikation. I artikeln tar man upp att Photoshop till och med varnar då det virtuella minnet är avstängt. Genom att stänga av det virtuella minnet så begränsar du din dators förmåga att ha olika program igång samtidigt. Har du mycket RAM-minne så kommer naturligtvis inte Windows att göra skrivningar till ditt virtuella minne, om detta inte verkligen behövs.

Sedan ska du ju heller inte tro att om du har 4GB i RAM så används alla 4GB för att köra olika program, ICKE! En viss mängd är låsta att endast användas av operativsystemet.

Vad det gäller att göra registerdumpar vid systemkrascher i det virtuella minnet så finns det vissa krav.

De kan du läsa om här:

http://support.microsoft.com/kb/314482

Bland annat så måste växlingsfilen (virtuella minnet) ligga på startpartitionen.

Vill man dock ha prestanda så lägger man gärna inte page-filen på startpartitionen utan utspridd över andra diskar.

Varför jag skulle begränsa min dator genom att slå av det virtuella minnet vet jag inte?

Knappast för att känna vinddraget av när Windows blir snabbar i alla fall! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stängde av mitt virtuella minne! då jag uppfattat de som så att datorn "puttar" in program i de virtuella minnet då programmet ligger mest i bakgrunden och inte används! och de händer inte ofta att jag använder över 50% av min ram kapacitet! just därför stängde jag av mitt virtuella minne! de e bättre de ligger på ram minnena som är snabbare än på en fil på disken! har inte märkt några nackdelar med att ha stängt av de virtuella minnet! de jag såg i aktivitetshanteraren va att växlingsfilen där halverats från ca 8000mb till 4000mb! men som sagt! märker ingen skillnad! ska testa vidare :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför jag skulle begränsa min dator genom att slå av det virtuella minnet vet jag inte?

Knappast för att känna vinddraget av när Windows blir snabbar i alla fall!  :P

Jag lever som jag lär och både på min 4GB och min 8GB dator har jag kört utan diskburen växlingsfil under ett års tid. Jag kör diverse olika program, PC-emulatorer och spel utan att någon har saknat

filen. Jag får inga meddelande om virtuella minnesbrister och prestandan är i topp.

Där är inga konstigheter att tillfälligt prova att slå av funktionen så får du själv en egen grund att

stödja dina åsikter på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...