Gå till innehåll

Långsam upload till Diino


Sir_N

Recommended Posts

Jag använder Diino för säkerhetsbackup, men min upload går mycket långsamt. Jag kör en IBM P4, 2 GHz PC med drygt 1 GB minne och har en 10 Mbit/s internetförbindelse.

Upload ligger runt 0,7 Mbit/s, men om jag provar deras Speedtest så får jag en upload på 8563 kbit/s (8,36 Mbit/s, om jag tänker rätt i denna sena timme...). Bredbandskollen visar 9,06 Mbit/s.

Vad skiljer en upload av en fil mot den trafik som speedtesterna använder sig av?

Diinos support säger att det är svårt att felsöka sådana här problem då det kan vara varsomhelst på vägen mellan dem och kund. Fick tips om att öka buffertstorlekar för TCPs sänd- och mottagningsfönster.

Någon som använder Diino backup och vilken upload får du i så fall?

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Diino för säkerhetsbackup, men min upload går mycket långsamt. Jag kör en IBM P4, 2 GHz PC med drygt 1 GB minne och har en 10 Mbit/s internetförbindelse.

Upload ligger runt 0,7 Mbit/s, men om jag provar deras Speedtest så får jag en upload på 8563 kbit/s (8,36 Mbit/s, om jag tänker rätt i denna sena timme...). Bredbandskollen visar 9,06 Mbit/s.

Vad skiljer en upload av en fil mot den trafik som speedtesterna använder sig av?

Diinos support säger att det är svårt att felsöka sådana här problem då det kan vara varsomhelst på vägen mellan dem och kund. Fick tips om att öka buffertstorlekar för TCPs sänd- och mottagningsfönster.

Någon som använder Diino backup och vilken upload får du i så fall?

/Sir_N

Jag gillade inte Diino. Numera använder jag mig av "4 Shared" http://www.4shared.com/

Rekomenderas. Med det fria kontot får du 5GB lagring med max 100Mb/fil.

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos "4shared" får jag ännu lägre upload, men nu är det ju lördag em, får prova mer en annan dag. En nackdel med 4 shared är att bara filer kan laddas upp inte mappar.

Hos Diino kan man välja t ex "Mina dokument" och då ladda upp alla sparade dokument. Jag har några tusen filer i Mina dokument, då blir det jobbigt att ladda upp "filer"!

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nackdel med 4 shared är att bara filer kan laddas upp inte mappar.

I och för sig, men mappar skapar man enkelt på 4share sidan.

Mina överföringar går smidigt och utan problem.

Jag sitter med Telias 8Mbit.

Visserligen tar det lite tid med överföringen, men jag la nyss upp 14Mb, och det tog 1min 38sec.

Större filer än 5-8Mb har jag inte provat ännu.

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och för sig, men mappar skapar man enkelt på 4share sidan.

Mina överföringar går smidigt och utan problem.

Jag sitter med Telias 8Mbit.

Visserligen tar det lite tid med överföringen, men jag la nyss upp 14Mb, och det tog 1min 38sec.

Större filer än 5-8Mb har jag inte provat ännu.

/Anderzzon

"Några tusen mappar" skapar man inte enkelt...  :)

14 Mb på 90 sek är ganska långsamt, 0,15 Mbit/s! Såvida inte filen var på 14 MB, då blir det ca 1,2 Mbit/s.

Min backup ligger på drygt 2 GB och det 8 - 10 timmar.

Plun brukar prata varmt om Diino och det viktiga i att ta backuper, trodde att han kanske hade lite kunskap att bidra med...

Nu handlade ju ämnet om långsam upload till Diino, men lite OT skadar aldrig...

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo gjorde en inloggning ett litet provskott och visst är det segt.... ;)

Man ska ju ha totalstopp i morron för systempul så då blir det kanske bättre.

Jag har cirkus 500MB som jag är "rädd om"....

BBB bjuder även på sin Box tjänst just nu så alternativen finns iaf för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK Plun, tack för det!

När du nämner BBB och deras boxtjänst, så kommer jag på att min bredbandsleverantör visst också har en datalagringstjänst, måste kolla det.

Få se om Diino snurrar fortare efter stoppet i morgon!

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njau... man väljer ju vart man vill ha sina filer.... :D

Google o MS-Live har  jag inget större förtroende för av flera skäl.

Alltså..... man kanske inte skall lagra sina kontokortsuppgifter på en webdisk! Annars är jag rätt övertygad om att just Google och Microsoft tillhör dom allra säkraste lagringstjänsterna! Dom lär ju inte kursa och stänga ner servern i första taget i alla fall!  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...