Gå till innehåll

Bildskärmsdrivrutinerna har slutat svara men har återställts


Recommended Posts

Min dator har varit på service tillofrån i nästan två månader nu. Har fått minnen, grafikkort och moderkort utbytta.

Problemen jag hade innan datorn skickades iväg tycks ha löst sig. Men nu får jag helt tokiga fel i Vistas GUI (eller vad det kallas), grafiken är helt distorterad (om det ens är ett ord), ibland ser den ut att liksom rinna iväg. Fast inte vågigt utan sådär stelt digitalt. Ibland blir det nästan myrornas krig!

När jag startar upp ett spel, Age of Conan (har bara hunnit testa det då jag fick tillbaka datorn för två dagar sedan) så fungerar det ibland, men oftast börjar skärmen blinka, den stänger av sig och sätter på sig och jag stänger av spelet genom ctrl-alt-delete eller högerklick på den i startmeny-raden och avslutar så. Då har jag ibland sett att det står, just det, "bildskärmsdrivrutinerna har slutat svara men har återställts"!

Jag har ett GeForce 8800GT, och har försökt att använda de senaste två release-drivrutinerna från nvidia. De som släpptes i december och de som kom nu i maj. Jag får för mig att det blir bättre med decemberrutinen, men jag är helt öppen för att det bara är inbillning eller tur att det inte råkar hända lika mycket då.

Använder Vista 64 med SP1. Har sett att det finns en hotfix http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en, som ska fixa just mina problem, bland annat:

The computer stops responding, and you receive a "Display driver stopped responding and has recovered" error message. och

Visual appearance issues occur when you play graphics-intensive games.

Men den uppdateringen kom innan SP1 och borde därmed vara med I service paketet, för jag har ändå provat mig fram och försökt installera den men det går ju såklart inte. Felen kvarstår ju dock.

Har någon någon koll på vad jag kan göra åt det här? Måste jag skicka tillbaka min dator ÄNNU en gång eller kan jag lösa det härifrån? Mina felsöknings-skills sträcker sig ungefär så långt som att öppna lådan och byta plats på minnena (vilket jag såklart har provat)...

Tack, på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag körde den nu och hittade ett par saker. Men mest drivrutiner som inte var installerade. Installerade båda nu. Den ena var för "intel chipset"-nånting och när jag installerade den verkade den installera drivrutiner till moderkortet vilket fick mig galet peppad (kom gärna ihåg att jag inte kan mycket om sånt här, så jag blir glad över det lilla).

Men när den installationen blev klar så ville datorn inte ens starta om sig eller nåt, det var bara klart. Jag startade om den på egen hand och avinstallerade december-rutinerna och installerade maj-rutinerna (som jag skrev om tidigare). Men jag får dock samma fel igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ena var för "intel chipset"-nånting och när jag installerade den verkade den installera drivrutiner till moderkortet.

Det var på tiden att du fick dem installerade. Gå in på Kontrollpanelen - Enhetshanteraren och se efter

om där är fler enheter som inte fått sina drivrutiner ännu. Se om där finns "Okänd enhet" eller röd/gul

märkta rader.

Klicka upp Bildskärmskort och se vilken version av drivrutin du har laddat. Du borde ladda ner

senaste version 175.16 från nVidia.

http://www.nvidia.co.uk/object/winvista_x6...16_whql_uk.html

Har sett att det finns en hotfix

Du skall inte installera gamla uppdateringar från ett år tillbaka !

Bäst före-datum har gått ut för länge sedan. En sådan 'uppdatering' borde inte kunna installeras alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova en drivrutin från Omegadrivers...

Den är optimerad för spel och den är för Nvidia på Vista 64bit system

http://www.omegadrivers.net/nvidia_vista64.php

Med den blev det faktiskt bara ännu värre. "Bildskärmsdrivrutinen.." kom fram direkt när Windows startades (inte gjort det förut) och Age of Conan blev det helfel i. Kan tillägga här att jag använder DriverCleaner när jag byter drivrutiner!

Den ena var för "intel chipset"-nånting och när jag installerade den verkade den installera drivrutiner till moderkortet.

Det var på tiden att du fick dem installerade. Gå in på Kontrollpanelen - Enhetshanteraren och se efter

om där är fler enheter som inte fått sina drivrutiner ännu. Se om där finns "Okänd enhet" eller röd/gul

märkta rader.

Nepp, inget okänt. Problemlösarn hjälpte mig med allt det!

Klicka upp Bildskärmskort och se vilken version av drivrutin du har laddat. Du borde ladda ner

senaste version 175.16 från nVidia.

http://www.nvidia.co.uk/object/winvista_x6...16_whql_uk.html

Japp, det är majutgåvan. Har som sagt provat med både den, decembervarianten och nu omegadrivarna!

Har sett att det finns en hotfix

Du skall inte installera gamla uppdateringar från ett år tillbaka !

Bäst före-datum har gått ut för länge sedan. En sådan 'uppdatering' borde inte kunna installeras alls.

Precis! Det gick som sagt inte och den lär ju som också sagt ingå i SP1!

Provade igår kväll att öka fläktfarten på grafikkortet med RivaTuner (2.09). Den var, vad jag antar är, lägt ställd från början enligt det programmet, kanske ungefär 26% om jag minns rätt. Jag ställde den på 90%. Efter att jag gjort det och drog igång Age of Conan gick det gaaalet smidigt ett tag! Någon timme kanske. Sen kände jag att det blev sent och stängde av. Fick ingen "Bildskärmsdrivrutinerna.." efter att jag stängde av det, men däremot så var GUI't i Vista knasigt. Provade att starta Age of Conan igen tidigare idag, fortfarande med 90% fläktfart, men då var det same old, same old. Antar att jag bara hade tur då det fungerade. För det fungerar ju typ en av tio gånger känns det som! Plus att jag tror att klienten i sig är instabil. Men liknande fel som uppstår i Vistas GUI uppstår också i spelet.

Är det möjligt att det är något med hårdvaran? Till exempel är jag inne på dålig strömförsörjning.

Har i datorn

  • [li]Q6600 Quad 2.4GHz
    4GB ram
    GeForce 8800GT 512mb
    Två hårddiskar, ljudkort
    Moderkortet jag fått nytt är ett Gigabyte GA-EP35-DS4[/li]
    [li][/li]

Mitt nätaggregat är på 600W, är det för lite? Har tänkt ta kontakt med Komplett, som jag köpt datorn av, imorgon och vill gärna efter allt strul få det här ordnat en gång för alla. Nu är det nästan två månader sedan jag skickade in datorn första gången och jag blir så ARG! Men mest ledsen  :-[

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...