Gå till innehåll

Hur kollar man på blurayfilm i Vista?


Gäst fjamsetramsa

Recommended Posts

Gäst fjamsetramsa

Hur kollar man bluerayfilm i vista??

Och vad är det för skillnad på kvalitet...finns ju olika beteckningar på filmer o ganska stora skillnader på filstorlek i olika filmer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns 720p och 1080i, båda är omgjorda efter blueray-format. Har man en kraftfull dator kan man utan problem köra 1080i har man en ganska kraftfull dator kan man köra 720p och har man en kass dator får man köra i avi  :) Det är bara att testa. Oftast brukar cpu:n gå på högvarv vilket gör att filmen hackar om man har en slö dator, detta kan man kolla i aktivitetshanteraren.

720 & 1080 är i mkv-format.  Det krävs extra codecs för att köra dessa. Du har allt man behöver i detta paket: http://www.cccp-project.net/ Jag anser att det är det bästa paketet som innehåller det mest nödvändigaste för att kunna kolla film i alla format.

Lycka till!

EDIT: Appel movie trailers är en underbar sida där man kan kolla filmtrailers i både 720 och 1080. Testa om det hackar där eller flyter på fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa

Ska kolla den där apple sidan..tack för tipset...om det inte anges på filmerna..kan man då anta att en film är typ minst 10gb eller mer för att va i 1080p..??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VLC tycker jag förstör filmen. Visst, smidigt med förprogrammerade codecs men det är ju inte dom bästa codecs inlagda i programmet om man vill vara petig med kvalitén.

WOOT?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Är det fulfilm eller köpfilm ?

Bluray kan köras i VLC/Gom player och en massa andra format utan codec...

De ovan kör undertexten om de har samma namn som filmfilen

Har du vista kolla under Power options att du kör med high performance och ingen av de andra för då funkar det inte, fråga mig bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att jämför Combined Community Codec Packs codecs ihop med Windows classic media player med vlc så ser du skillnaden.

Vad är det du menar? En codec har ju inget med kvalite att göra - den fungerar bara som en decoder.

Om vi tar PNG-bilder som exempel så borde dessa bilder se olika ut i olika program, eftersom du behöver en "codec" för att få fram data som kan tolkas av din skärm, detta stämmer ju inte.

En codec funkar eller så funkar den inte. Den har bara en uppgift och det är att "avkoda" den kodade filen så den kan visas.

Du kanske har fel inställningar i själva VLC? Typ stängt av vertical sync så de blir tearing eller något? Kanske har fel ljusinställningar eller något? Vad vet jag?

Det kanske också är så att jag har helt fel men vad jag hört och vad jag förstår så är det som jag sa innan. Ett bildbevis kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvalitén på en film är ju i grund och botten den samma på alla datorer. Men sedan hur du väljer att spela upp filmen i för codecs spelar ju en himla roll för hur kvalitén på skärmen ser ut. Det finns ju en drös av codecs som är gjort av olika programmerare men som har till uppgift att göra samma jobb, alltså visa filmen. Hur pass bra denna codecs nu är programmerad blir ju också resultatet av kvalitén du ser på din skärm.

Det är ju upp till var och en vad man vill använda för spelare till sin film. Är ju lite som volvo och saab  :)

Och jag föredrar volvo framför saab  ;)

Jag gjorde ett test för min egen del för länge sen när jag hade både vlc och wcmp igång. För mitt öga tyckte jag då att wcml var den spelaren som läste upp filmen bäst. Men nya versioner har väl kommit av vlc antar jag och det är mycket möjligt att det inte är så längre. Men nu har jag en fininställning i ffdshow som jag är nöjd med och då är det dumt att ändra på det  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur pass bra denna codecs nu är programmerad blir ju också resultatet av kvalitén du ser på din skärm.

Om vi tar mp3 som exempel. I låten står vad som ska skickas ut ur högtalarna, men först måste låten packas upp, dekodas, avkodas eller vad man nu vill kalla det. Om du packar upp en mp3 låt så får du vad många brukar kalla rådata. Data som kan läsas direkt av ditt ljudkort. Antingen packar din codec upp det enligt standarden som mp3 är - eller så gör den inte det.

Samma sak gäller med andra codecs - dom packar upp filmen enligt standarden och sen visar dom de pixlar som ska visas. Inger mer och inget mindre. Det är helt enkelt inget fel på VLC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjau...  AMD/ATI gick ju ut och berättade hur det var.... :D

http://www.idg.se/2.1085/1.161220

Retar gallfeber på MS ligan...

http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.html

nVidia kommer säkert att öppna det här efter ATIs utspel.... :D

Sen i botten ligger alla "snyltare" som måste inse att ingenting är gratis.

Jag ger inte 5 öre för MPAA o RIAA men allting måste kosta... det bara är så... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...