Gå till innehåll

XP & Vista på samma burk


Gäst Naturguiden

Recommended Posts

On 32-bit versions of Windows, the /3GB parameter enables 4-gigabyte (GB) random access memory (RAM) Tuning, a feature that enlarges the user-mode virtual address space to 3 GB and restricts the kernel-mode components to the remaining 1 GB.

http://support.microsoft.com/kb/291988

Eftersom VirtualPC är ett program som tillåter att jag själv bestämmer minnestilldelningen, när jag skapar en virtuell maskin, så kan jag alltså tilldela ett virtuellt Vista, mer minne på detta viset. Om jag har 4GB fysiskt minne och kan begränsa Kernel till 1GB så har jag alltså 3GB kvar.... eftersom Vista använder så mycket minne som finns tillgängligt, så kommer VirtualPC att ta hand om det minne jag tilldelar mitt virtuella Vista! Utan denna växel i bcd, skulle jag inte ha mer än 2GB att fördela på moderoperativet och det virtuella! Jag kan inte uppfatta allt jag har läst, på något annat vis. Ber om ursäkt om jag är dålig på att förklara, men jag är ingen pedagog!

Tack för länken e-son ! Den var mycket läsvärd och har bra förklaringar, samt bekräftar vad jag skrev.

Länken refererar vidare till nästa del där det varnas för användandet /3G växeln:

Vad man gör är att man stympar operativsystemet genom att halvera dess virtuella resurser.

http://blogs.technet.com/askperf/archive/2...ifying-3gb.aspx

The /3GB switch is not related to the amount of physical memory installed in a system

For a process to access the full 3GB address space, the image file must have the IMAGE_FILE_LARGE_ADDRESS_AWARE flag set in the image header.

However, using the /3GB method to increase the user-mode memory space comes at a cost.

A machine under medium to heavy load could quite easily run out of free PTE's - meaning that the system can no longer map system pages such as I/O space, kernel stacks and memory descriptor lists.  In addition, look at NonPaged Pool after the /3GB parameter is enabled.  The NonPaged Pool maximum is only 130MB.  Drivers use the NonPaged Pool for many of their requirements because they can be accessed at any IRQL.  Once we run into NonPaged pool depletion, we're looking at our old friend, the Event ID 2019.

Remember that the /3GB switch is intended to be used in very specific instances - and now you know why!

EDIT: Svenska översättningar, bearbetade av Google:

http://translate.google.se/translate?hl=sv...l%3Dsv%26sa%3DG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har förstått detta men tack för påminnelsen

Nja... det var ingen påminnelse... det är ett krav för att dra-och-släppa skall fungera mellan Windows och emulatorfönstret...

Detta är ingen 'frivillig' installation utan något som inte kan göras innan operativet installerats i emulatorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Det blir ingen skärmbild då efter all tips som jag fått att internet inte fungerar efter alla inställningar... så nu blir det vista for ever....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturguiden!

Har du inte tänkt prova VMware Workstation innan du ger upp, om jag fattat rätt, eller fel. Virtuella installationer i VMware är ljusår från att köra virtuellt i Virtuell PC 2007 Installationerna i VMware går snabbt. Vista tar 20 minuter att installera och är en dröm att köra i VMware. Dra och släpp mellan den fysiska datorn och den virtuella fungerar i och med VMware Tools som man installeerar i gästsystemet direkt efter att operativet är installerat. Jag blev intresserad av detta i och med Stenis artikel här på forumet, för nåt år sedan och på den vägen är det. Vill du inte köpa VMware Workstation så kan du prova i 30-dagar. Men som sagt, det är stor skillnad på Microsofts program som är gratis och som också har knapphändiga manualer. Testar du VMware kommer du att märka skillnaden.

http://www.vmware.com/products/ws/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir ingen skärmbild då efter all tips som jag fått att internet inte fungerar efter alla inställningar... så nu blir det vista for ever....

???...men vad är nu detta? :o

En naturguide som gått vilse och givit upp ute i snårskogen! ;D

Ska vi rekvirera millitären efter bandvagnar och trupp ? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Gör det för skogen är stor för lilla naturguiden eller stora

Får inte internet att fungera efter omstart, på min burk är det helt dött det känns som om den virtuella delen tar allt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att virtuella maskiner kräver sin man, är ju sant. Vågar dock påstå att det är värre att skriva i Word, nåt som jag gör, men programmet har jag inte det minsta hum om. Det här med virtuella installationer var däremot den enklaste utmaningen jag varit med om. Jag har heller inga superdatorer. Det är klart att lite mera minne än vanligt är bra att ha. Däremot gör jag tummen ner för Virtual PC 2007 och jag förstår varför man ger bort programmet, som också saknar en riktig manual, som jag inte har hittat. Om det nya SPI Virtual PC 2007 är bättre, vet jag inte. VMware Workstation är NR 1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...