Gå till innehåll

[LÖST] Problem med trådlös mus/tangentbordskombination


Recommended Posts

Skulle mest vilja ha lite feedback på ett problem.

Har hjälpt en kompis att reparera och uppgradera en utköpt hempc. Det är en Siemens Scaleo som nu avtjänat sina 3 år som hempc. Han tog erbjudandet och köpte loss burken för en slant. Som så många andra gånger så började datorn strula nästan direkt... blåskärmar och fläktar som gick på högvarv... rena katastrofen. T o m skärmen, en fin 20" Philips Lcd, gick sönder.

Hur som helst... jag fick hem hans dator för några veckor sen. Har strippat ner allt, dammat av och undersökt varje kompronent. Ganska snabbt konstaterades att fläktarna på både processor och grafikkort behövde bytas. Sagt och gjort... det blev fina tysta fläktar, Artic Cooling i hela burken. Allt monterades igen och nätaggregatet bara klickar till och stannar... går i en loop. Ut med nätaggregatet och in med ett 500W extratyst agg och allt startar som det ska... datorn blev så tyst att man inte hör den.

Nu till det kvarstående problemet: När jag kopplade in hans Logitech LX 700 (både mus och tangentbord) så funkar det inte. Inget konstigt tänkte jag... kopplar in mitt eget men det hjälper inte. Öppnar burken och plockar bort batteriet för att nollställa BIOS så datorn går att boota med usb-tangentbord. Nu funkar det också.... XP nyinstallerat och allt gick som en dröm. När polaren igår kom hem med datorn och kopplade ihop allt så hade han förberett att "connecta" sitt tangentbord och mus... stendött. Inget annat usb-tangentbord funkar heller. Och nu har han ju inte heller någon PS2 port på datorn, så ett hederligt sladdtangentbord går ju inte.

Vad kan detta bero på? Måste han nollställa batteriet igen för att datorn ska hitta rätt USB-tangentbord?

Lång historia för att komma till poängen. USB-portarna funkar, då de är testade med cam osv för att se att det blinkar till....

Vad tror ni?

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hur mycket jag än avgudar detta forum kan man inte få hjälp med allt...*L*. Ibland är "själv bäste dräng" sägs det.

Så här ordnade det sig:

Startade upp en annan dator med den trådlösa kombinationen och gjorde en "connect" där. Fick anslutning mellan tangentbord/mus och mottagaren.

Kopplar in kombinationen i den aktuella datorn, tar loss batteriet från moderkortet och väntar en minut. Startar upp härligheten och allt funkar. Det hela var en dålig kombination av ett lustigt moderkort och det faktum att tangentbordet och musen ej varit inkopplade på ett tag. Inte spänningsproblem men väl att de tappat frekvensen och därmed kommunikationen med varandra.

Problemet borta, allt funkar och jag fick förtroendet att fortsätta vara 1:e supporter för min goda vän.

//Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...