Gå till innehåll

Startproblem: "Datorn stängdes inte av korrekt"


FoXzor

Recommended Posts

Hej!

när jag startar min dator ( inte denna) så får jag ett meddelande om att datorn inte stängdes av korrekt , och att nån maskinvara kan ha ändrats.

jag kan då välja mellan olika alternativ :

Starta i felsäkert läge

Felsäkert läge med nätverk

felsäkert läge med kommandotolk

och starta windows normalt

jag klickar på starta windows normalt och enter.

då kommer windows bilden upp och windows laddar, sen blir det blue screen i nån hundradels sekund och sedan startas datorn om! detta händer om och om igen så kommer inte in!

har många skolarbeten där!

snälla hjälp!

/fox

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 70
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Vad har du för dator?

Vad gjorde du det sista, innan problemet började!

Vad har du för operativsystem?

Har du testat felsäkert läge? I så fall,... startade den?

Jag kunde fortsätta, men vi kan börja med det!   ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för dator?

Vad gjorde du det sista, innan problemet började!

Vad har du för operativsystem?

Har testat felsäkert läge? I så fall,... startade den?

Jag kunde fortsätta, men vi kan börja med det!

jag har en datorn från datorbutiken exakt vad för dator det är vet jag inte..

igårkväll när jag höll på att stänga av den, råkade jag dra ur sladden medans det stod "windows avslutas".

sen gick jag och lade mig , och nu när jag skulle starta den funkade det inte.

windows xp home edition

testade att välja alternativ "felsäkert läge" men då blev skärmen svart ett tag och sen startades den om..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör ha ett startalternativ som heter "Senast fungerande konfiguration".... har du provat det?

Du skall även ha ett alternativ som heter "Inaktivera automatisk omstart vid systemfel"... markera den och tryck Enter, om 1:a alternativet med "Senast fungerande" inte fungerar... så får vi se vad som händer då!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör ha ett startalternativ som heter "Senast fungerande konfiguration".... har du provat det?

Du skall även ha ett alternativ som heter "Inaktivera automatisk omstart vid systemfel"... markera den och tryck Enter, om 1:a alternativet med "Senast fungerande" inte fungerar... så får vi se vad som händer då!

jadå det har jag , har testat med det också! men blir samma fel..

har inte alternativet "inaktivera automatisk omstart vid systemfel"...

och första alternativet fungerar nite ... :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gjorde det , men ingen skillnad :/ kan man inte ändra nåt i bios inställningarna?

Skulle behöva veta vad du har för moderkort för att svara på det! Har du någon XP/recovery-skiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligtvis, om det är usb som är orsaken till problemet kan du i avstängt läge dra ur väggkontakten så att datorn blir strömlös och tryck sedan på datorns startknapp.

När du sedan startar datorn ska xp leta reda på alla usb-enheter och ställa in dem igen.

Det som händer när du gör som beskrivet ovan är att du tömmer alla elektroniska minnen etc i datorn så att ev delar som fastnat i minnet eller någon minnes-cache försvinner.

Kan du starta i felsäkert läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har ett AMD athalon 64, kan kolla upp lite mer exakt..

ja har min xp skiva som jag fick med datorn, kanske har en recovery skiva med , vad är det?

jag testade att göra som du sade , men det funkade ändå inte .. :( när jag väljer felsäkert läge som alternativ så blir skärmen svart, och det är et vitt sträck som blinkar i vänsta översta hörnet , som om man skulle kunna skriva nåt..

tack för att ni hjälper mig =)!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry.... ouppmärksamt av mig..., så klart det är moderkortet!

Här har du manualen: http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/socket...024_a8n-sli.pdf

Har du provat Venoms tips... gör så annars!

Du kan även prova att gå in i bios och ladda "Defaults", genom att bara trycka F5 och starta om!

Som jag tidigare frågade... har du möjligen fått någon XP eller recovery-cd, med datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har ett AMD athalon 64, kan kolla upp lite mer exakt..

ja har min xp skiva som jag fick med datorn, kanske har en recovery skiva med , vad är det?

jag testade att göra som du sade , men det funkade ändå inte .. :( när jag väljer felsäkert läge som alternativ så blir skärmen svart, och det är et vitt sträck som blinkar i vänsta översta hörnet , som om man skulle kunna skriva nåt..

tack för att ni hjälper mig =)!!

Får be om ursäkt igen.... hade helt missat detta inlägget  :(

Jag tycker att du skall starta med "XP-skivan" i datorn och se vad du har för möjligheter på den... jag vet inte om det är en recoveryskiva eller en ren oem-skiva... jag antar nu att du köpte datorn med XP förinstallerat!

För datorn skall starta från skivan, kan du bli tvungen att ändra "1:st boot device" i bios! Som på bilden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som du hör till dom lyckliga som faktiskt har fått en riktig XP-skiva med datorn då! Då kan du, om du vill, reparera windows! Kom bara ihåg att du kommer att får göra om en hel del inställningar, och alla uppdateringar måste laddas ner på nytt.

Följ bara Stenis guide på nedanstående länk, när du känner att det är dags för en reparation!

http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...4&Itemid=17

1:st boot device i bios, står ju redan rätt, så det steget kan du hoppa över! Lycka till!  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag råkade defaulta settings med F5 men det kanske inte gör något?

Det har ingen betydelse alls..... skulle det vara någon inställning som ändrats i bios, så fixar vi det när windows rullar igen!  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag förstår inte riktigt guiden, jag klickar på "r" för att reparera, då kollar den startningen och nåt annat , sen blir det bara en svart ruta där det står "write"exit" to close the setup" :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där finns två tillfällen att trycka R...

Vid första tillfället kommer du till ett kommandofönster där du själv kan reparera via kommandon.

Vid andra tillfället då din nuvarande Windows installation upptäckts så kan du välja Reparera det.

O.B.S.  Reparationen kommer att kräva en giltig Windows License Nyckel senare under reparationen !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På bild #5 måste du lägga in license nyckeln igen... så det gäller att du har den riktiga tillgänglig.

Sedan på slutet (#7) så får du lov att uppdatera Windows Update och eventuellt andra program där

licensieringen eventuellt raderats...

Windows XP utför alltså en mer omfattande reparation än t.ex. Windows Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...