Gå till innehåll

Startproblem: "Datorn stängdes inte av korrekt"


FoXzor

Recommended Posts

jag förstår inte riktigt guiden, jag klickar på "r" för att reparera, då kollar den startningen och nåt annat , sen blir det bara en svart ruta där det står "write"exit" to close the setup" :/

Sorry... jag var tvungen att hoppa i säng i går kväll, hoppas du kan fortsätta i dag, om du inte löste det i går!  :)

Som Waxinator säger... du skall inte trycka R vid första tillfället, då kommer du till återställningskonsollen!

Gå istället vidare genom att trycka Retur, det är först efter att du har acepterat avtalet med F8-knappen, som du trycker på R, för reparation!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 70
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

bara en fråga , jär klickar retur , och kommer vidare , sen F8 för att acceptera , sen får jag upp en blå bild med min hårdisk på , och så finns det 3 alternativ

1 installera windows här

2 skapa en partition på det markerade utrymmet

3 klicka d för att tabort det markerade utrymmet

vilket ska jag välja :/

finns ingen fråga om reparation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara en fråga , jär klickar retur , och kommer vidare , sen F8 för att acceptera , sen får jag upp en blå bild med min hårdisk på , och så finns det 3 alternativ

1 installera windows här

2 skapa en partition på det markerade utrymmet

3 klicka d för att tabort det markerade utrymmet

vilket ska jag välja :/

finns ingen fråga om reparation

Hmmm..... är du säker! Nu gjorde jag också en bildserie då! Jag har alltså kört hela grejen i min testmiljö, och detta är dom 3 skärmar som kräver min medverkan! Den sista är alltså vad du borde få upp för att komma till skott!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu ser jag alla , men istället för den sista får jag den som jag beskrev :/

hmmm.... jag börjar få slut på ideér! Kanske boota från någon Linux-CD och rädda data, innan ominstallation? Men det kräver förstås en disk att föra över data på. Jag undrar lite vad det är för XP-skiva du har! Kan du se din XP-partition?.... och ser den ut så som det gör på min sista bild? 

Edit: Man kan reparera via återställningskonsollen också.... men det kräver Administratörslösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte om jag klarar av att göra något sådant , har en massa viktiga saker så vore tråkigt att förlora allt!

ja , jag ser den som på din sista bild , men det står andra alternativ över..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte om jag klarar av att göra något sådant , har en massa viktiga saker så vore tråkigt att förlora allt!

ja , jag ser den som på din sista bild , men det står andra alternativ över..

ahaa.... vad står det där? Kan du markera din C://-partition?.... och i så fall, ändras inte menyn så att du ser reparationsalternativet? Du flyttar markeringen med piltangenterna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte om jag klarar av att göra något sådant , har en massa viktiga saker så vore tråkigt att förlora allt!

ja , jag ser den som på din sista bild , men det står andra alternativ över..

ahaa.... vad står det där? Kan du markera din C://-partition?.... och i så fall, ändras inte menyn så att du ser reparationsalternativet? Du flyttar markeringen med piltangenterna

Det står

C: Partition1  [okänd]        157065 mb  ( 157065 mb ledigt)

1 tryck retur om du vill instalera windows xp

2 tryck C om du vill skapa en ny partition (...)

3 tryck D om du vill ta bort markerade objektet

:/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står

C: Partition1  [okänd]        157065 mb  ( 157065 mb ledigt)

1 tryck retur om du vill instalera windows xp

2 tryck C om du vill skapa en ny partition (...)

3 tryck D om du vill ta bort markerade objektet

ok.... då har du alltså inget windows på C://  Vad står det på resten av raderna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men när jag testar att instalera windows , står det att C: är full , skadad eller redan har ett windows på sig.. och windows är instalerat där, vad jag vet iaf! ( altså när jag klickar "retur")

på resten av raderna står det:

följande lista visar befintliga partitioner eller opartitionerade utrymmen

sen kommer alternativen jag skrev i det förra meddelandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men när jag testar att instalera windows , står det att C: är full , skadad eller redan har ett windows på sig.. och windows är instalerat där, vad jag vet iaf! ( altså när jag klickar "retur")

Har du fler partitioner?... eller står det t.ex "Opartitionerat utrymme" på någon av raderna? Jag vill veta vad du har mer i det nedre fönstret.... alltså där det står "C: Partition1  [okänd]        157065 mb  ( 157065 mb ledigt)"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoppa lite....

Hittar inte datorn något operativsystem på c??

Har du möjligtvis provat en dualboot med linux eller vista?

Hursomhelst... i med din windows xp cd och välj återställningskonsollen eller det första "R",

Vid återställningskonsollen ska du ha administratörslösen, antagligen är det bara att trycka på "enter" om det är du själv som installerat datorn... Det brukar vara blankt som standard hos de flesta.

När du är där... vid prompten, skriv: FIXMBR

Och sedan skriv: FIXBOOT

Skriv: EXIT

Starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoppa lite....

Hittar inte datorn något operativsystem på c??

Har du möjligtvis provat en dualboot med linux eller vista?

Jag vet inte, e-son sa det tror jag. men jag klickade in för att instalera om, och då stod det att "denna partition är skadad, full , eller inehåller redan en annan instalation av windows xp"

jag förstår inte hur det bara skulle kunna försvinna..

"Har du möjligtvis provat en dualboot med linux eller vista?" vet jag inte vad det är :/ är inte så bra på datorer, men jag har inte haft nåt med linux och vista att göra..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej , missförstod dig lite där , sorry!

det står bara "C: Partition1  [okänd]        157065 mb  ( 157065 mb ledigt)"

inget annat :/

Som Waxinator säger.... du har bara en partition och windows hittas inte där..... alltså dags för återställningskonsollen! Jag försöker göra en bildguide... det här är lite överkurs för dig har jag förstått!  ;)

jag återkommer när jag har fått ihop nåt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej , missförstod dig lite där , sorry!

det står bara "C: Partition1  [okänd]        157065 mb  ( 157065 mb ledigt)"

inget annat :/

Som Waxinator säger.... du har bara en partition och windows hittas inte där..... alltså dags för återställningskonsollen! Jag försöker göra en bildguide... det här är lite överkurs för dig har jag förstått!  ;)

jag återkommer när jag har fått ihop nåt!

åhh , okej! jaa , jag har nigen aning om vad det är eller hur man gör!

okej , vore guld värt! återigen tack så jätte mycket för all hjälp , uppskattas väldigt mycket!

=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boota från CD´n som vanligt och välj istället att trycka R redan i första fönstret (bild 1). Försök sedan följa dom andra 3 bilderna, och när "mbr" är färdig så skriver du "fixboot" och trycker Enter på samma sätt som dom tidigare! När den i sin tur är klar, skriver du "exit". Sen plockar du ur XP-cd´n och försöker starta datorn som vanligt! Inte helt lätt detta för en nybörjare, men hoppas bilderna får det att klarna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag kommit in i ruta 2 , så står det som det gör för dig till "skriv exit för att avsluta återställningskonsolen"

och under det står det

C:/>

Får du inte frågan om vilken windowsinstallation du vill in på?..... prova i så fall att skriva fixmbr direkt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skrev jag "fixmbr" som du sa, sen kom texten som du visade i din bild NR:3 och då skrev jag "J"

sen står det att den skriver ett nytt mbr, sen att ett nytt mbr är skrivet!

sen kommer det  upp ett sånt

C:/> ska jag skriva exit där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skrev jag "fixmbr" som du sa, sen kom texten som du visade i din bild NR:3 och då skrev jag "J"

sen står det att den skriver ett nytt mbr, sen att ett nytt mbr är skrivet!

sen kommer det  upp ett sånt

C:/> ska jag skriva exit där?

Nej. nu skriver du fixboot.... först när den är klar skriver du exit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...