Gå till innehåll

Bildskärmsproblem vid Vista-uppgradering


Birger

Recommended Posts

Jag är i färd med att ominstallera VISTA Business på min burk. Burken bootar från DVD'n och de första processerna med nationella inställningar är UA. Men så snart jag trycker på INSTALLERA blir skärmen svart med texten OUT OF RANGE. Jag har prövat att ändra bildskärmsupplösning, Hz-tal, senaste rutinerna, testat på tv och på projektor och det är samma sak hela vägen.

I frustration installerade jag Xp och det gick som en dans. Att uppgradera till VISTA från XP => samma sak som ovan.

Jag har talat med Benq och de blir inte kloka och MS skyller/hänvisar till grafikkortstilvlerkaren. I burken sitter ett ATI Radeon 9800-kort!

Hjälp uppskattas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du förutom grafikkort ett grafikchip/skärmuttag på moderkortet ?

I så fall kanske bilden går över till detta uttag.

Andra har fått problem i samband grafikuppgradering då bilden stängts av efter inloggning.

Det har då visat sig att bilden kopplats om till andra grafikutgången eller komposit/TV -porten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det sår i stil med out of range på skärmen betyder det att skärmen inte stöder det angivna videoläget.

Om du tex försöker gå in i en upplösning högre än vad skärmen kan visa kommer det så "out of range".

Så det är inte att bilden går till en annan display - nej bilden går till din display, annars hade det stått i stil med "check video cable", eller "no input".

Så jag hade nog lånat någons skärm så länge och stoppat in under installationen och sen valt rätt videoläge för att sedan stoppa i din skärm igen efter installationen då du fixat rätt drivrutiner och upplösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Al6, var du på fest igår eller ? Du hugger på allt som rör sig idag ;)

NO SIGNAL innebär att EN tråd från grafikkortet inte är hög/satt.

OUT OF SYNC innebär att synkroniserings signalen inte känns igen eller till och med saknas.

Birger skriver dessutom att han redan testat andra bildenheter... (om du läser inläggen).

Min THPC-skärm skriver NO SYNC vid grafikväxlingen precis innan login-bilden kommer, så där finns

olika meddelande ifrån skärmarnas logik. OUT OF RANGE kan alltså betyda samma som NO SYNC !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kemiprov imorron; Organisk kemi och jag kan lova att den inte är lätt fan. Klarar ja inte detta får jag IG i hela kursen och kan rikta in mig på att få bo på gatan. Har halva provet kvar att läsa in...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En idé är att testa med en Vista-DVD där SP1 är integrerat. Detta hjälper om det är en Vista-bugg och meda tanke på att dessa är svåra att få tag på på lagligt sätt så är det kanske inte ett reellt alternativ.

Är det en drivrutinsbugg så ladda ner drivrutinen och skapa en egen Vista-DVD med vLite där du integrerar den senaste ATI-drivrutinen. Håll sedan tummarna för att det fungerar bättre att installera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LÖST VIA EN SLUMP!!!!

Burken innehåller tre fysiska hårddiskar och för att eliminera risken att radera diskar med viktig info, hade jag jackat ur nätkontakterna ur de två "slavdiskarna" och hade enbart C: ikopplad.

I ren frustration dammsög jag burken eftersom det var nödvändigt och då slet jag även ur "datakontakterna" ur de två "slavdiskarna". Av ngn orsak valde jag att göra ett sista försök och till min förvåning återkom då inte problemet utan installationen rann på som ett lavemang. Efteråt kopplade jag in diskarna och frid & fröjd råder igen!

Jag är i färd med att ominstallera VISTA Business på min burk. Burken bootar från DVD'n och de första processerna med nationella inställningar är UA. Men så snart jag trycker på INSTALLERA blir skärmen svart med texten OUT OF RANGE. Jag har prövat att ändra bildskärmsupplösning, Hz-tal, senaste rutinerna, testat på tv och på projektor och det är samma sak hela vägen.

I frustration installerade jag Xp och det gick som en dans. Att uppgradera till VISTA från XP => samma sak som ovan.

Jag har talat med Benq och de blir inte kloka och MS skyller/hänvisar till grafikkortstilvlerkaren. I burken sitter ett ATI Radeon 9800-kort!

Hjälp uppskattas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...