Gå till innehåll

[LÖST] "Fel vid läsning från CD-enheten i digitalt läge..."


Silverbird

Recommended Posts

Hej!

Just köpt en ny HP-dator med Vista Home Basic. Kan ej spela en vanlig musik-CD. Får upp följande meddelande i Windows Media Player:

"Windows Media Player Prestanda.

Ett fel påträffades vid läsning från CD-enheten i digitalt läge. Klicka på OK om du vill växla till analogt läge. Klicka på Avbryt om du vill försöka spela upp i digitalt läge igen."

Inget hjälper. Inget ljud. Förstår ingenting. Varför detta meddelande? De förinstallerade musikexemplen fungerar!

Kan nämna att jag har två datorer till. En med XP och en med Vista Premium. Där fungerar allt som det ska. Inga prestandaproblem! (Samma skiva).

Hur löser jag detta??

Med vänlig hälsning/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du normalt spelar av en CD/DVD så går datat inklusive ljudet Digitalt via IDE/PATA/SATA kabeln

från spelaren till moderkortet och så småningom ut i högtalarna.

När du får alternativet att köra via Analoga vägen så förutsätter detta att din CD/DVD har en tunn

ljudkabel mellan spelaren och ljudkortet. Denna kabel anlsuts aldrig nu för tiden.

Jag har letat i Media Player Uppspelnings alternativ och där finns inget att göra fel på som jag ser.

Fen bifogade bilden visar hur min DVD kan ställas in när det gäller överföringen av ljudet.

Eftersom jag inte har någon Analog ljudkabel kopplad så får jag dessa alternativ utskuggade.

Jag misstänker att din spelare är felaktig. Men prova några olika skivor med ljud på och prova

även en annan ljuduppspelare innan du eventuellt lämnar in den för service.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej waxinator och tack för ditt bra svar!

Har ej "basicdatorn" åtkomlig just nu men skall titta. När jag tittar på den dator där jag skriver detta (Premium) så ser det exakt likadant ut som i din bifogade fil med den skillnaden att det under fliken enheter bara finns tre alternativ. DVD-RW-enhet (E:), Bildskärm och högtalare.

Det enda jag gjort med CD/DVD-enheten på "basicdatorn" förutom att försöka spela en musik-CD är att jag gjort två återställnings-DVD. Inga problem. Jag har ej ännu inte installerat något program via CD. Kommer att göra!

Om jag kan göra återställningsDVD och installera program med CD kan min CD/DVD-enhet  ändå vara, som du skriver, felaktig???

Vänliga hälsningar/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att jag har fler rader på min bild beror på att jag har fler CD-enheter än vad nu har (även virtuella).

Det låter ju otroligt att Digitala ljudet skulle hanteras annorlunda av spelaren än övriga datat,

om nu inte själva CD-mediat är svårläst för spelaren.

Annars återstår ju bara Media Player eller ljud-drivrutinen som alternativa felkällor.

1. Har du installerat senaste Audio-drivrutinen från HP ?

2. Får du upp skivans spellista i Media Player ?

3. Ändras Datorn's CD-ikon till AudioCD ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen waxinator!

Tack för svar. Kan börja att tala om att CD- skivan som inte fungerar på min dator är en CD med Lasse Stefanz. Skivan fungerar på alla andra spelare jag har både hemma och i bilen. Den är i bra kondition och kan inte vara svårläst. Så att det skulle vara något fel på skivan kan vi nog avskriva.

Du ställde tre frågor. Jag skall nu besvara det jag vet. Datorn står i ett fritidshus. Åker dit i morgon och stannar över helgen. Vet då mer.

Fråga ett: Drivrutinen? Nej jag har inte installerat senaste Audiodrivrutinen från HP. Datorn är tio dagar gammal. Jag tror (trodde) att en helt ny dator hade de nyaste drivrutinerna installerade. Så kanske det inte är?

Fråga två: Spellistan? Ja! När jag klickar på pilen under "Uppspelning" står överst "Spela upp" och därefter skivans namn. Ute till höger finns namnet på samtliga 20 spår!

Fråga tre: Ikonen. Det jag nu vet och kommer ihåg är att när jag satte in CD:n i datorn förändrades Ikonen  från en CD-skiva till en CD-skiva med ett grönt kors och en blå not. Vad som stod under kommer jag inte ihåg just nu. När jag klickade på Ikonen öppnades Media Player och när jag klickade på "Spela upp" kom meddelandet jag beskrev i mitt första inlägg.

När jag nu kommer upp skall jag testa med att installera ett program från CD. Vilka övriga tester tycker du jag skall göra? Det finns många flikar under "Uppspelning - Egenskaper". Finns något mer jag bör kontrollera?

Med vänlig hälsning/

PS

När jag skriver detta hör jag Lasse Stefanz i bakgrunden. Samma skiva!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där har du felet... :o ...en allergisk reaktion mot Lasse Stefanz musik :D...

I övrigt så är allt du beskriver helt normalt och allt i Vista skall fungera med standardinställningarna

så inget behöver grejjas med under olika flikar för att spela av en vanlig skiva.

Innan du åker så ta med dig en annan mediaspelare VLC:  http://www.videolan.org/vlc/

att jämföra med så vi vet om Media Player är problemet eller inte. När du installerar så kan du

välja bort alla assosiationer i listan som visas så ändras inget förval. Sedan högerklickar du på

CD-enheten och väljer "Play with VLC media player".

Ta även med en CD med mp3-låtar (helst inte Lasse Stefanz då ;))

P.S. När det gäller ny dator och drivrutiner så är det installerade operativsystemet ofta flera

       månader upp till ett halvår gammalt, beroende på omsättning från fabrik.

       Ring upp HP Service och hör efter om de hanterat liknande fall med din HP-modell.

       (vilken det nu är...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag återkommer med mer information senare!

Hoppas det går bra.

Tyckte du skulle få se felmeddelandet i original.

Allt ser i övrigt ut som hos dig.

Det analoga läget är "utskuggat"

Texten under CD-Ikonen ändras till Audio-CD.

"Trasslar" just nu med VLC-spelaren". Den är helt ny för mig.

Tills vidare/Vänliga hälsningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag uppskattar att du visade bilden.

Jag var bara lite otålig om felet var begränsat till Media Player...

Installationen av VLC är rätt rakt på... Kör aldrig något program med snabbinstallation.

Se alltid till att själv bestämma vad och var program placeras.

Därför kan du avmarkera alla förslag till förändring av nuvarande inställningar.

Efter installationen så högerklickar du bara på din CD-spelare och väljer "Play with VLC media player".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Den som inget har att säga tiger! Fick helt plötsligt en del annat att göra igår kväll.

Nu har jag följt dina råd. Tagit hem och installerat VLC. Inga problem eller trassel.  Liten och behändig spelare. Kanske något man skall börja använda? Tog den väg du rekommenderade. Högerklickade och valde "Play with VLC Media Player" och vips så kunde jag höra både Lasse Stefanz och annat, som du kanske hellre lyssnar till, ur högtalarna.

Detta måste alltså betyda, som du skriver, att något med min Media Player inte fungerar som det var tänkt att det skulle fungera. För att vara helt säker på att CD:n inte hade något med det hela att göra köpte jag i fm en helt ny CD. Samma resultat!!

Som tur var köpte jag datorn med tre års garanti. Den vanliga  garantin borde också gälla om och när jag lämnar in på service.

Använde för övrigt en del av natten till uppgraderingar. Otroligt vilken tid det tar om man inte har högsta fart på bredbandet. Virusdefinitioner, Windows Update. SP 1, m.m.

Du skall, waxinator, ha stort tack för din hjälp. Utan den hade jag fortfarande stått och stampat på samma fläck. VLC hade jag, som jag skrev, aldrig hört talas om. (När jag hämtade hem var det sex nedladdningar per sekund)

Med vänliga hälsningar/

Sören

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas du fick tillfälle att njuta av det varma vädret också detta veckoslut !

Som du säkert förstått så har jag inget emot Lasse Stefanz musik... Jag har dansat och diggat

dansbandmusik under större delen av mitt liv så det var mest för att trimma dig lite ;)...

Det betyder alltså att Media Player har något strul för sig. Jag ser att där finns en codec uppsättning

för Media Player som hjälper till med diverse format översättningar. Du har väl redan rest tillbaka hem,

men jag laddar ner den och ser om den kan förbättra något i min miljö. KVM-avkodning till exempel

så jag kan se blueray film i Media Player.

http://www.download.com/Media-Player-Codec...4-10749065.html

Obs. Kör aldrig standard installationer. I detta fall välj Expertläge och avmarkera sedan en

massa tjafs i form av Toolbars o.d.

/ Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...