Gå till innehåll

[LÖST] Spel i Vista hackar


Belsebub

Recommended Posts

Jag hade xp förut på min sationära och la sedan in vista. Jag trodde att allt skulle försvinna, mappen spel som låg på c:enheten fanns kvar efter installationen. Problemet är bara att spelen nu hackar i vista, det gjorde de inte i xp. Bör jag installera om spelen för att slippa detta eller vad kan det bero på? Jag tänkte att spelen har installerats efter xp-systemet och därför inte riktigt funkar ihop med vista?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har något kvar på C-disken från gamla installationen så har du gjort en uppgradering i stället

för nyinstallation av Vista... De flesta har ju startat installationen på DVD och formaterat om disken...

Då har du antagligen en massa gammalt skräp kvar då under C: t.ex. Program old...

Många spel skrivs in i Registret och dessa inlägg tappas normalt vid ominstallation och kan kräva

ominstallation av spelet. Men då anmärker spelet om detta. Prestandaproblem är ett annat kapittel.

Jag har gamla spel på en sepparat Game-disk och dessa fungera utan ominstallation när jag uppgraderat.

Drivrutiner i Vista distributionen är aldrig färskvara så ladda ner grafikdrivrutinen direkt från ATI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu har jag installerat om spelen och kört en defrag, rensat datorn på temp-junk osv. Senaste drivrutinerna till grafikkortet är också installerat. Enligt prestandaklassificeringen har jag nu 5,7 (vilken man kanske ska ta med en nypa salt).

Men när jag kör spelet crysis så hackar det någe grymt på bästa kvalitéinställningarna. Det gjorde det inte i xp på denna dator. I och för sig körde jag ju inte i dx10 på xp heller om det kan ha med saken att göra?

Jag har till och med testat att stänga ner så mycket processer som möjligt i vista innan jag startar upp spelet, men ingen skillnad.

Jag lägger in en bild på aktivitetshanteraren också för min processer ifall det är något som ser konstigt ut där? Bilden är tagen när jag kör normalt arbete i vista, gör alltså inget speciellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan konstig sak är när man går framåt i spelet (trycker på W) och vrider lite på sig(trycker på A eller D) så stannar man upp, fast man trycker på framåtknappen (W) hela tiden. Man måste då alltså trycka på framknappen (W) en gång till. Så är det i ett flertal spel där grafiken inte hackar dessutom.

Så här var det inte heller i Xp..

Den var lurig att förklara men hoppas någon förstog något av det  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högsta kvallitetsinställningen i Crysis är just inkoppling av DirectX10.

Så i XP körde du endast näst högsta nivån även om du inte såg detta...

eftersom XP inte hanterar DirectX10.

Med andra ord... om du skall jämföra med XP så skall du köra på näst högsta nivån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högsta kvallitetsinställningen i Crysis är just inkoppling av DirectX10.

Så i XP körde du endast näst högsta nivån även om du inte såg detta...

eftersom XP inte hanterar DirectX10.

Med andra ord... om du skall jämföra med XP så skall du köra på näst högsta nivån.

Har du testat att installera en patch för crysis?

senaste patchen är  1.21 och anledning till att jag ens nämner detta är samma sak som för Vista

spel företagen hittar buggar i spel och släpper en lösning mitt tips är att alltid patcha spelet innan du börjar spela det för att minska risken för fel eller lagg i olika spel för detta är mer generellt

jag har mer eller mindra samma saker min dator som du har inte testat crysis på min nya dator än men kan inte tänka mej att det skulle lagga vilka program har du som körs under tiden när du spelar har redan kollat på ditt inlägg med bilden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Har inte läst tråden så noga, men bara så du vet så är Crysis väldigt dåligt skrivet och jag har hört att inte änns vissa speltidningar kunde få spelet att flyta på lagom bra.

Jag har spelat det och att ha spelet på Low, och då hackar det som en oljeborr. Det ser dessutom ut som typ Half Life 1 när man har allt på Low.

Mitt Quake 4 som ja körde på Ultra High helt utan det minsta hack skulle jag vilja ge en medalj för att det är så fruktansvärt bra ihopsatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare Belsebub!

Du har defenetivt bättre dator än vad jag har, jag kör på DX10, har endast testat COD4 och de funkade bra för mig i Vista X64.. Testat att uppgradera Vista! de kan vara väldigt nödvändingt.. Crysis är ett väldigt krävande spel.. om man kollar på grafikkorts tester, är de inte många som kommer upp runt 100 med höga upplösningar.. Men testa updatea Vista de är mitt råd..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte läst tråden så noga, men bara så du vet så är Crysis väldigt dåligt skrivet och jag har hört att inte änns vissa speltidningar kunde få spelet att flyta på lagom bra.

Jag har spelat det och att ha spelet på Low, och då hackar det som en oljeborr. Det ser dessutom ut som typ Half Life 1 när man har allt på Low.

Mitt Quake 4 som ja körde på Ultra High helt utan det minsta hack skulle jag vilja ge en medalj för att det är så fruktansvärt bra ihopsatt.

Ok, vad tråkigt att det är så. För det är ett kul spel annars. När jag körde på samma dator med xp, flöt det på bra men inte i vista med samma dator.

Kör jag bioshock på bästa grafikinställningarna så flyter det på kanon och spelet är såå snyggt med alla miljöer och så. Kan ju mkt väl vara som du säger att Crysis är mindre bra skrivet medan Bioshock är bra skrivet. Det är ju skittrist att behöva köra spelet på low, då kan det lika gärna vara  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare Belsebub!

Du har defenetivt bättre dator än vad jag har, jag kör på DX10, har endast testat COD4 och de funkade bra för mig i Vista X64.. Testat att uppgradera Vista! de kan vara väldigt nödvändingt.. Crysis är ett väldigt krävande spel.. om man kollar på grafikkorts tester, är de inte många som kommer upp runt 100 med höga upplösningar.. Men testa updatea Vista de är mitt råd..

Japp cod4 flyter på fint med bästa grafikinställningarna och med senaste drivisarna från ati på min dator  också. Jag har ingen tillgänglig uppdatering när jag kör windows update så det borde ju inte vara där skon klämmer. Om det var så du menade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det är nog mindre chans att det är Windows som behöver uppdateras som ni säger.

Man märker ju klar skillnad i prestanda mellan ex Crysis och dina spel som du säger flyter på bra, och för att inte glömma Quake 4, som jag sa innan men det är så fruktansvärt bra "prestanda per grafik" i det spelet.

Att du får sämre prestanda i Vista än i XP är kanske för att du kör på Directx 10 i Vista? Annars så kanske du behöver mer minne i datorn, för här så har jag samma prestanda i spel på XP och på Vista.

Kanske en ny drivrutin till grafikkortet behövs, om du inte redan har senaste?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som har problem med Crysis i vista, installera patchen v1.1 först sen hämta hem uppdateringar från microsoft

Update for Windows Vista (KB945149) - Improve Multi-GPU performance

Update for Windows Vista for x64-based Systems (KB940105) - resolve potential Graphics Virtual Address problems in vista

hoppas det hjälper ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som har problem med Crysis i vista, installera patchen v1.1 först sen hämta hem uppdateringar från microsoft

Update for Windows Vista (KB945149) - Improve Multi-GPU performance

Update for Windows Vista for x64-based Systems (KB940105) - resolve potential Graphics Virtual Address problems in vista

hoppas det hjälper ;D

Ah, jag har helt missat den senaste patchen (1.2.1), det kanske förklarar saken. Ska genast testa. Återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det är nog mindre chans att det är Windows som behöver uppdateras som ni säger.

Man märker ju klar skillnad i prestanda mellan ex Crysis och dina spel som du säger flyter på bra, och för att inte glömma Quake 4, som jag sa innan men det är så fruktansvärt bra "prestanda per grafik" i det spelet.

Att du får sämre prestanda i Vista än i XP är kanske för att du kör på Directx 10 i Vista? Annars så kanske du behöver mer minne i datorn, för här så har jag samma prestanda i spel på XP och på Vista.

Kanske en ny drivrutin till grafikkortet behövs, om du inte redan har senaste?

Har testat att köra i både dx9 och 10 på vista, men det hackar hur som. Har missat att dom släppt en till patch (1.2.1) som föregående talare skrev, ska genast testa den och ev om jag inte har dom fixarna inlagda till vista som han länkade. Minnet bör väl vara tillräckligt med 4 gb? Återkommer. ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kör du den i 1400 x 1050 ?

om inte, testa... ;)   har för mej att det kan lagga rätt ordentligt om man kör med "egen" upplösning och inte den som skärmen är optimerad för.

Jepp kör med den upplösningen på skärmen och i spelet. Men bra att veta, visste inte att det kan påverka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppar in här och svarar på det påståendet: Nej, spelen blir däremot snabbare om man inte kör på skärmens upplösning.

Skärmens upplösning är väl alltid den högsta den kan ha? Så är det på mina skärmar, och med hög upplösning kommer fler pixlar att rendera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarar samma sak här  ;D

Hej!

Device Manager-->Disk drives-->Properties-->Policies-->Enable Advanced Performance.

Den inställningen använder jag för att komma i närheten av fabriksuppgifterna på mina hårddiskars prestanda.

Verkar som om Vista från början är inställd på "Safe mode" vad gäller diskprestanda. (allt för att folk inte ska förlora data..och sen få fel..och sen kontakta supporten) ;)

Något som är värt att testa tycker jag iallafall.

Ursäkta engelskan, men jag föredrar engelskt OS för de svenska tekniska översättningarna låter knasiga många gånger.  :P

Att du har 5.7 i diskprestanda förbryllar mej med ditt system, kör du på en PATA disk? (jag kan få 5.9 med en singel SATA2 disk)

Tänk också på att Vista har en större systemövervakning och antalet startande processer flerdubblade jämfört med XP därmed är diskaktiviteten höjd. (som mest precis när man startat datorn..och de följande minutrarna.. med tanke på Superfetch och Readyboost.. som memorerar hur du använder datorn och vilka program)

/Strator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...