Gå till innehåll

Tom papperskorg fast den egentligen inte är det


Gäst fjamsetramsa

Recommended Posts

Jag har kört filen och startat om datorn men $Recycle.bin hittade jag inte. Gick in på 'Mappalternativ' och klickade på 'Återställ mappar' och då hittade jag $Recycle.bin under 'C:\'. Det fanns en mapp i $Recycle.bin med en massa siffror som jag tog bort, men när jag kör virusprogrammet så ser jag att det hittar en massa '*.mgm' filer i $Recycle.bin som jag inte kan finna då jag söker efter dem. Papperskorgen finns i mappen och dessutom på plats enligt bif fil.

Har du någon gång raderat några .mgm-filer på något flyttbart lagringsmedia, typ extern disk, usb-minne, telefon eller gps? Om så... tog du bort anslutningen utan att tömma papperskorgen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon gång raderat några .mgm-filer på något flyttbart lagringsmedia, typ extern disk, usb-minne, telefon eller gps? Om så... tog du bort anslutningen utan att tömma papperskorgen?

Det kan ha hänt eftersom jag använt dem på min mobil, men jag är inte säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

koppla in mobilen igen och se om filerna finns där då, och kanske det går att ta bort dom i så fall!

Nej det gick inte. Eftersom mitt virusprogram och Defender hittar filerna, flera hundra eller tusen, så borde det finns något program som både hittar och kan ta bort dem. Jag ser filnamnen efter hand som nämda program kör igenom dem. Alla ligger under C:\$Recycle.bin\. Alternativt får jag leva med problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det gick inte. Eftersom mitt virusprogram och Defender hittar filerna, flera hundra eller tusen, så borde det finns något program som både hittar och kan ta bort dem. Jag ser filnamnen efter hand som nämda program kör igenom dem. Alla ligger under C:\$Recycle.bin\. Alternativt får jag leva med problemet.

Det finns nog inget program som kan ta bort filerna, eftersom dom inte existerar längre. Du verkar ha drabbats av någon sorts ghost-filer... troligen rester i registret. Problemet är att i så fall hitta dessa rester.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns nog inget program som kan ta bort filerna, eftersom dom inte existerar längre. Du verkar ha drabbats av någon sorts ghost-filer... troligen rester i registret. Problemet är att i så fall hitta dessa rester.

Jag hittade ett program som heter 'DriveSpacio'. I grunden ser gränssnittet ut som Explorer, men det visar de filer och mappar som inte Explorer visar. Det rör sig om ett hundratal mappar och drygt tjugotusen filer. Just nu klipper jag ut dem och klistrar in dem på ett USB-stift som jag sedan kommer att formatera. Det kommer att ta åtskilliga timmar. Återkommer då allt är klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Phu. Ett par dagars arbete. Klipp och klistra fick jag snabbt ge upp. Ändrade egenskapen för Papperskorgen till att ta bort filer direkt. Jag började med ett USB-stift på 4 Gb, men fick veta att jag behövde ytterligare 50 Gb så det var bara att försöka ta bort filerna direkt. Förmodligen var det en Ghost som nämndes tidigare. Filerna har nog inte legat fysiskt på disken utan endast i registret, men lurats att tro att de fanns på disken. Hur som helst nu är de borta och virus- och defender program fungerar normalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Phu. Ett par dagars arbete. Klipp och klistra fick jag snabbt ge upp. Ändrade egenskapen för Papperskorgen till att ta bort filer direkt. Jag började med ett USB-stift på 4 Gb, men fick veta att jag behövde ytterligare 50 Gb så det var bara att försöka ta bort filerna direkt. Förmodligen var det en Ghost som nämndes tidigare. Filerna har nog inte legat fysiskt på disken utan endast i registret, men lurats att tro att de fanns på disken. Hur som helst nu är de borta och virus- och defender program fungerar normalt.

Gott att det löste sig! Jag undrar bara vad du hade för nytta av"DriveSpacio" i detta fallet! Kanske det inte är samma DriveSpacio som jag letade upp?

http://www.drivespacio.f-sw.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gott att det löste sig! Jag undrar bara vad du hade för nytta av"DriveSpacio" i detta fallet! Kanske det inte är samma DriveSpacio som jag letade upp?

http://www.drivespacio.f-sw.com/

Om man väljer 'Folders' och därefter 'C:\" så skannar den igenom och finner filer som man inte hittar i 'Explorer'. Trots att jag hade gjort inställning i 'Mappalternativ' och 'visning' att visa alla filer även skyddade systemfiler hittades inte de osynliga '*.mgm' filer jag ville ta bort. Dessa visades i 'DriveSpacio' så att jag fick möjlighet att ta bort dem. Som jag nämt hittades filerna av både mitt virusprogram och Defender. Detta gjorde att det tog väldigt lång tid att köra igenom dessa program. Förmodligen är det samma inställning på DriveSpacio (sekvensiell sökning?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...