Gå till innehåll

Sned fördelning av lasten på Core 2 Duo


Recommended Posts

Tja!

e nyanvändare av denna nymodighet, har alltså införskaffat en budget laptop med en "intel® Core2 Duo CPU T5450" prossesor som jag har förståt ligger runt 1,66Ghz i klockfrekvens.

Ska väll räcka bra till de vardagspyssel som jag tänkt göra på semestern, men en fråga bara....

Om jag öppnar Aktivitetshanteraren för att försäkra mig om att allt står rätt till :) så ser jag att den ena av "kärnorna" arbetar som bara den i jämförelse med den andra!?!?!? totalt e belastningen aldrig över 30% men den är fördelad 25/5 typ!?!? e det som det bör eller??? har försökt hitta info men jag går bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Öppna aktivitetshanteraren, därefter klickar du på fliken processer, du kan sortera aktiviteterna efter "CPU"¨användning om du klickar på "CPU" i fallande eller stigande ordning med minst eller högst aktivitet först.

Klicka i "Visa processer för alla användare" så ser du snart vilken program/tjänst som tar upp processorns lediga tid.

//xpna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahaa ja då ser man bättre va so e i görningen, men det jag funderade över va om inte "arbetet" skulle fördelas jämnare över de två...

Eller om det är normalt att det ser ut som det gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

I aktivitetshanteraren under fliken "processer" kan du högerklicka på valfri process och får då upp en meny, använder du Vista kan du välja "ange processtillhörighet" och där välja vilken "kärna" processen ska få använda. Antingen Kärna 0 eller Kärna 1.

//xpna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett program kör 'normalt' endast i en processorkärna.

Så först när flera program/processer körs samtidigt så utnyttjas båda(alla) processorkärnorna.

Nyare spel har inställning i Options att tillåta spelet att utnyttja flera processorkärnor.

Som xpna skriver så kan du manuellt flytta en process till valfri processorkärna.

Detta kan vara intressant om man kör flera tunga bakgrundsjob, att de får slåss om en enda kärna

och att du får ha de resterande processorerna för dina andra program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att det ska bli jämn fördelning mellan kärnorna måste programmen vara gjorda för många kärnor.

Annars kan det som waxinator sa även märkas om man har igång många proccesser, som då kan delas upp bra, fast att dom inte är gjorda för flera kärnor.

Men om du bara kör ett program som tar mycket CPU måste detta programmet vara gjort för flera kärnor för att utnyttja proccesson fullt ut. Dock har även jag en 1.6 GHz duo och på den har jag alltid 50/50 :)

Vista verkar vara bra för flera kärnor. Nåja det är fruktansvärt simpelt att göra program för 2 kärnor och det har nästan alla dagens program redan gjort. Det blir däremot tuffare med kanske 16 kärnor eller så...

Vad har du för operativsystem? Kanske ett nyare skulle vara bättre eftersom de programmen som då fäljer med är gjorda för flera kärnor? Du kanske redan har Vista, men säg så vi vet säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oright.. jo jag har vista men men det är home premium.

ok, så typ photoshop som jag använder mycket och även acrobat är kanske inte skrivna för det då, för om jag har dessa igång samtidigt vilket e en nödvändighet så körs dessa i samma kärna och ockuperar denna nästan helt.. men nu vet jag hur jag ska göra om det blir "fullt" i den ena, kan styra detta precis som xpna och Waxinator säger, tackar och bugar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej aok,

Jag kan inte svara på hur Adobe Photoshop´s program är skrivna, men du kan fortfarande välja att exempelvis Photoshop ska använda kärna "0" och Acrobat kärna "1". Eller på annat valfritt vis.

//xpna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menhallå? Man ska ju ändå inte behöva styra om program i olika kärnor manuellt!? Alltså det låter som om något är helt fel!

Att fördela programmen på 2 kärnor sköter mitt Vista superbra - har som sagt alltid 50 / 50 och har aldrig behövt ändra kärna på något. Du kanske har stängt av någon funktion eller så, typ Hyperthreading (exempel, jag vet inte ^^)? Jag vet inte vad detta skulle vara men en sån grundläggande sak som att operativsystemet själv ska fatta var den ska köra proccesser i ska funka.

Jag menar det är högst en rad kod: om kärna1_är_full: välj_kärna2

Hehe, nej men seriöst jag tror inte allt är rätt konfigurerat om du har sånna här problem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näe jag kan ju hålla med om, men hos mig är det inga 50/50 om jag inte själv styr upp det.. den maxar näst intill kärna 1 med allt vad som går om jag låter det "sköta sig själv"...

Kanske fel på den!?!?!?

Men styr jag själv vad som ska köras i vilken kärna (som xpna sa) så jag får så god ballans jag förmår så blir det inte så ansträngt... faktiskt, men det kanske e nått lurt då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...