Gå till innehåll

Sned fördelning av lasten på Core 2 Duo


Recommended Posts

Tja!

e nyanvändare av denna nymodighet, har alltså införskaffat en budget laptop med en "intel® Core2 Duo CPU T5450" prossesor som jag har förståt ligger runt 1,66Ghz i klockfrekvens.

Ska väll räcka bra till de vardagspyssel som jag tänkt göra på semestern, men en fråga bara....

Om jag öppnar Aktivitetshanteraren för att försäkra mig om att allt står rätt till :) så ser jag att den ena av "kärnorna" arbetar som bara den i jämförelse med den andra!?!?!? totalt e belastningen aldrig över 30% men den är fördelad 25/5 typ!?!? e det som det bör eller??? har försökt hitta info men jag går bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Öppna aktivitetshanteraren, därefter klickar du på fliken processer, du kan sortera aktiviteterna efter "CPU"¨användning om du klickar på "CPU" i fallande eller stigande ordning med minst eller högst aktivitet först.

Klicka i "Visa processer för alla användare" så ser du snart vilken program/tjänst som tar upp processorns lediga tid.

//xpna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahaa ja då ser man bättre va so e i görningen, men det jag funderade över va om inte "arbetet" skulle fördelas jämnare över de två...

Eller om det är normalt att det ser ut som det gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

I aktivitetshanteraren under fliken "processer" kan du högerklicka på valfri process och får då upp en meny, använder du Vista kan du välja "ange processtillhörighet" och där välja vilken "kärna" processen ska få använda. Antingen Kärna 0 eller Kärna 1.

//xpna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett program kör 'normalt' endast i en processorkärna.

Så först när flera program/processer körs samtidigt så utnyttjas båda(alla) processorkärnorna.

Nyare spel har inställning i Options att tillåta spelet att utnyttja flera processorkärnor.

Som xpna skriver så kan du manuellt flytta en process till valfri processorkärna.