Gå till innehåll

[LÖST] "Kör som administratör" som standard


Manneman

Recommended Posts

På körbara filer, typ *.exe, kan man högerklicka och välja "kör som administratör"...

Om man går in och klickar "egenskaper" på filen så borde man kunna bocka i att den startar i administratörsläge varje gång, men den rutan är ALLTID skuggad och går inte att bocka i. Jag har vid flera tillfällen tagit ägandeskap på filen men det hjälper inte. Har även bockat i fulla rättigheter.

Finns det något sätt att kringå detta, låsa filen att alltid köras som administratör?

Mvh // Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat det också... samma där. att köra i Kompabilitetsläge funkar, men rutan under som heter "Previlegienivå" där man ska kunna bocka i "Kör som administratör" är fortfarande skuggad och går inte att välja. Det är så här på alla filer...

Naturligtvis kör jag på administratörskonto.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I detta specifika fallet är det spel, eller rättare sagt en sk trainer till ett av sonens äldre spel. Spelet i sig själv är inte Vistakompatibelt men funkar ändå fint i kompabilitetsläge. Trainern, som är utvecklad för att gynna "pengaflödet" en aning, funkar inte om det inte körs som administratör.

Jag har själv flera äldre program jag använder som inte tillåter att det görs ändringar osv om dom inte körs i admin-läge, så detta är en lösninga jag söker för att slippa att högerklicka varje gång jag startar dem.

Inget allvarligt alls... mest som en "lathund"

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UAC avslaget? Kolla under Egenskaper > Avancerat istället.

Annars kan du ju testa att fippla i registret. Under HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindows NT CurrentVersionAppCompatFlagsLayers hittar du alla program du valt att sätta som "Kör som administratör". Lägg till ett REGSZ-värde med sökvägen till EXE-filen och sätt värdet till RUNASADMIN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju ett smidigt sätt att komma förbi problemet. :)

Det vore intressant att få reda på, varför du inte ens får lov att markera i Kompatibilitets fliken.

Jag labbade med behörigheten på Register foldern Layers och nekade mig (och administratörer)

att skriva in nycklar. Enda effekten blev att inga inställningar sparades. Inget 'utgråande' i fliken

eller meddelande om misslyckad markering.

Du måste alltså ha en spärr någon annanstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...