Gå till innehåll

Trött på WinRAR? [Komprimeringprogram]


Olivier

Recommended Posts

För någon vecka sedan tröttnade jag rejält på WinRARs popup att jag borde köpa licens. Inte ens deras nya beta är "gratis".

Jag letade därför upp ett mycket lätthanterligt program som stödjer nästan alla format, om inte alla.

Det heter IZArc och finns att hämta på http://www.izarc.org/.

Det är på svenska och är som sagt mycket användarvänligt och har olika funktioner som går att läsa om mer på hemsidan under features.  Programmet är mycket snyggare än WinRAR och stödjer: 7-ZIP, A, ACE, ARC, ARJ, B64, BH,  BIN, BZ2, BZA, C2D, CAB, CDI, CPIO, DEB, ENC, GCA, GZ, GZA, HA, IMG, ISO, JAR, LHA, LIB, LZH, MDF, MBF,  MIM, NRG, PAK, PDI, PK3, RAR, RPM, TAR, TAZ, TBZ, TGZ, TZ, UUE, WAR, XXE, YZ1, Z, ZIP, ZOO.

Rekommenderas starkt.  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

Ett annat smidigt alternativ är 7-Zip (öppen källkod): http://www.7-zip.org/.

Finns på svenska.

High compression ratio in new 7z format with LZMA compression

Supported formats:

Packing / unpacking: 7z, ZIP, GZIP, BZIP2 and TAR

Unpacking only: RAR, CAB, ISO, ARJ, LZH, CHM, MSI, WIM, Z, CPIO, RPM, DEB and NSIS

For ZIP and GZIP formats, 7-Zip provides a compression ratio that is 210 % better than the ratio provided by PKZip and WinZip

Strong AES-256 encryption in 7z and ZIP formats

Self-extracting capability for 7z format

Integration with Windows Shell

Powerful File Manager

Powerful command line version

Plugin for FAR Manager

Localizations for 69 languages

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IZArc är faktiskt mer överlägset än 7Zip och WinZip tilssammans. IZArc klarar bl a av att konvertera mellan olika komprimeringsformat (från t ex .rar till .zip), och är integrerat i Windows högerklicksmeny, bara det ett plus.

Så jag håller med Olivier, IZarc är ett bra  helt gratis program och rekommenderas varmt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett annat alternativ för att packa o packa upp filer.

Och det är WinZip 11.2. WinZip 11.2 Kan packa upp det samma

typ av filformat som WinRAR öppnar alltså RAR-filer.

Nackdelen med WinZip jämfört med dom andra som nämnts här, är att WinZip inte är gratis. Eller hur? Rätta mej gärna om jag har fel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En glädjande sak är att det öppna formatet .7z är något effektivare än det proprietära formatet .rar.

Såväl 7-Zip som IZArc (och ZipGenius, som också är gratis, men inte det stabilaste program jag har testat) stöder .7z (öppna och skapa).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Winrar eftersom det kan öppna nästan allt. Dock är jag också trött på att det inte är gratis och jag har hört om 7-Zip.

Jag testade det och tyckte att det var riktigt ok... tills jag började packa upp en stor isofil och allting hängs i flera minuter. 7-Zip slutar att svara helt när den är upptagen och detta får den att "hängas".

Är izarc likadant eller? Troligtvis inte men frågar ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att 7-Zip är utmärkt. Litet och enkelt, öppen källkod (kan inte programmera men gillar ändå den känslan!), och de har sitt eget fina format 7z. Även 7-Zip finns i högerklicksmenyn, det är inte unikt för IZArc.

al6, jag har inte stött på denna bugg, men det vore nog en slump om den även fanns i IZArc - som är ett utmärkt program för övrigt. Även TUGZip är fint, från samma kille som gör det trevliga brännarprogrammet InfraRecorder.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Gäst DimensionX

Kör alltid med suveräna Total Commander när jag packar. Inbyggda zip packaren är inte dum alls.

7zip finns som smidig plugin dessutom.

http://www.totalcmd.net/plugring/7zip_plugin.html

Plus lite till.............

http://www.totalcmd.net/directory/packer.html

För grym komprimering, testa detta...........

http://www.klaimsoft.com/winuha/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Winrar

Fördel - Väldigt komplett packprogram, inbyggda algoritmer för multimedia.

Nackdel - Är slött när det gäller att hantera större arkiv med många filer i.

7zip

Fördel - Open source, packar oftast snäppet bättre än Winrar (men inte på allt), hanterar stora arkiv bra mycket snabbare. PPMD är otroligt på att komprimera text.

Nackdel - Slöare och tar mer kraft, saknar många av Winrars funktioner såvida man  inte använder commandline versionen.

Skall ni inte köra filerna så använd solid archive för att pressa storleken ordentligt i arkiv med många liknande filer i. Plockade hem en torrent med 104.585 C64 "roms" 7zippade ned till 4.1 Gig. Normalstorlek 19.2 Gig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...