Gå till innehåll

[LÖST] Ta ur minne eftersom XP bara stöder 3GB?


Gäst Naturguiden

Recommended Posts

Gäst Naturguiden

Har en fundering om jag skall ha xp på datorn , nu har jag vista med 4 Gb minne , måste jag då ta bort 1 Minne . eftersom xp inte använder mer är 3 GB.

Eller kan jag fortfarande ha 4 Gb i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Du kan behålla 4 GB.Men du får väl bara ut ca: 3.25-3.50 GB

Beroende på vad du har för grafikkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där om att XP bara kan ha 3 GB är en fråga om definition.

Före SP3 till XP och SP1 till Vista så skrev Windows bara ut 3 GB, nu skriver Windows ut så myke minne som är istoppat.

Du behöver inte ta ut något minne, och jag tror nog att du kan utnyttja alla 4 GB, men kanske är det som någon sa att det beror på hur mycket minne grafikkortet har. (CPUn kan bara adressera totalt 4 GB minne)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows XP/Vista x86 stödjer alla 4gb internt minne! men eftersom de finns minne i grafikkort samt kan de öven finnas på andra ställen, så försvinner de lite av ditt ram! tex har du ett 512mb grafikkort, och 4gb ram, så blir de alltså 4gb (minus) 0.5gb som finns på grafikkortet, och då skrivs alltså 3.5gb ram ut ist!

Du behöver inte ta ut några ram-minnen! du får som sagt eventuellt lite mer än 3gb ram ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har inte med XP eller Vista att göra.

32-bitars operativsystem hanterar maximalt 4096MB minne.

Hårdvaruregister och systemresurser i Windows har lagt beslag på minnesadresserna ovanför 3072MB.

Allt extra RAM-minne ovanför 3072MB bara sitter där och gör varken nytta eller skada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt meddelande motsäger ju sig självt.

"Allt minne över 3 GB är till för systemet" motsäger "Allt minne över 3 GB gör varken nytta eller skada"

Om du verkligen vill utnyttja allt så fixar du ett 64-bitars OS om du nu kan det på din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är adresserna som är reserverade och inte minnet i sig.

edit: har du verkligen läst vad waxinator skrev?

Hårdvaruregister och systemresurser i Windows har lagt beslag på minnesadresserna ovanför 3072MB.

Allt extra minne ovanför 3072MB bara sitter där och gör varken nytta eller skada.

Jag kan inte se att han motsäger sig själv där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men afan.

Det är adresserna som är reserverade och inte minnet i sig.

Du måste ju ha en adress till minnet för att använda det, och är då adresserna till det minnet reserverade är minnet även det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men afan.
Det är adresserna som är reserverade och inte minnet i sig.

Du måste ju ha en adress till minnet för att använda det, och är då adresserna till det minnet reserverade är minnet även det.

Nej men al6... :-

Program/processer jobbar med virtuella adresser och processorn pekar om dessa virtuella adresser till lämplig RAM, hårdvara eller andra system- register/resurser.

Alltså kommer aldrig några virtuella adresser att pekas om till RAM-minnesadresser ovanför dessa 3GB.

Det är alltså det virtuella minnesområdet som är begränsat till 4 096 000 000 adresser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...