Gå till innehåll

Hur utökar jag partition C:?


Salle

Recommended Posts

Hej!

Jag funderar på att utöka partitionen C: som är nu på ca 50gb o har ledigt utrymme på ca 30gb.Tänkte ta från D: ca 20 gb.

Är det möjligt i vista att göra detta utan att använda något sk trepartsprogram?Isåfall hur?

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vistas diskhantering har en del begränsningar och för att krympa och sedan utöka en annan partiton måste dessa "sitta ihop".

Har du C: först på disken och D: kommer därefter så kan du till exmpel krympa D: och sedan skapa en ny partition efter D:. Sedan flyttar du datat från D: till det som troligtvis blir E:. Ta sedan bort D: och så ska du kunna utöka C: till det utrymme som D: var.

Glasklart? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempel (observera att jag har D: först, inte C:):

Om jag vill utöka D: så börjar jag med att krympa C:. Det överblivna diskutrymmet kommer att lägga sig efter C:. Det kommer då inte gå att utöka D:

Därför måste jag först skapa en ny partition på det överblivna  diskutrymmet.

När det är gjort flyttar jag allt data från C: till den nyligen skapade partitionen.

Jag tar sedan bort C: och kan då utöka D:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framgick det hur man hittar diskhantering?

I annat fall så hittar du det genom att skriva in Datorhantering i sökrutan och sen trycker du på den  vänstra Diskhantering så får du fram denna funktion.

Vad jag märkt så fixar Vista partitioner rätt simpelt och du verkar ha koll på det här med partitioner så om du bara tar de lungt och läser alla val du kan göra så fixar du detta galant tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det möjligt i vista att göra detta utan att använda något sk trepartsprogram?Isåfall hur?

Vad jag förstod frågade du hur man gör i Vista utan 3:djepartsprogram?

Jag svarade ju hur man hittar verktyget i Vista. Det heter Diskhantering...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...